Назад

Хрест ручний трираменний

невідомий

  • Хрест ручний трираменний 2
  • Хрест ручний трираменний 3
Основна інформація
ID
С-II-754
Автор
невідомий
Назва
Хрест ручний трираменний
Дата створення
XX ст.
Країна
Україна
Техніка
різьба
Матеріал
дерево
Розміри (висота x ширина x глибина, см)
31 x 14.4 x 2.5
Інформація про автора
Автор
невідомий
Країна
Опис роботи
Ручний хрест за конструктивним вирішенням семикінцевий, з подовженою середньою поперечкою і похилою нижньою. Робота вирізняється високим іконографічним проробленням площин і деталей. Зображення займає цілу площину центрального стрижня та найважливішу його частину – середнє перехрестя. Основою композиційного вирішення роботи на лицевій стороні є Розп’яття, де Христос вирізьблений з наслідуванням західної традиції – прибитим до хреста трьома цвяхами. Спаситель представлений мертвим, його голова нахилена до правого плеча, руки з відкритими долонями провисли. Майстер анатомічно вправно передав атлетично складене тіло Христа, проробивши напружені м’язи шиї, рук та ніг, впалий живіт з випнутою грудною кліткою. Детально, з філігранною майстерністю відтворено стомлений лик Ісуса у терновому вінку, змодельованому двома закрученими валиками. Декоративності композиції надає пов’язка на стегнах, пророблена динамічними складками. Розп’яття виконане на вирізьбленому пласкою різьбою латинському хресті, площина якого повторює фактуру дерева. На верхньому кінці хреста – титли з літерами «ІNЦІ», у нижньому позначено гору і череп Адама. На кінцях верхнього рамена майстерно виконані два крилаті херувими з ретельною деталізацією образів. Між ними позначено Всевидяче Око – символ Св. Трійці. З тильної сторони на центральному стрижні посередині – повнофігурна постать Богородиці зі складеними на грудях руками. Її ноги стоять на черепі Адама. Всю площу верхнього рамена займає рельєфне зображення голуба, символа Св. Духа, від якого відходять промені. На кінцях середнього рамена відтворено скрижалі та своєрідну емблему, на якій хрест перетинається з мечем, а на перехресті – серце. Це символи Віри (якір), Надії (хрест) і Любові (серце). Фігурне різьблення поодиноких постатей на ручних хрестах є типовим для XVIII–XX ст.
Правове регулювання
Львівська національна галерея мистецтв імені Б.Г. Возницького