Колекція

Дівчина біля дерева

Михайло Бойчук

  • Дівчина біля дерева 2
  • Дівчина біля дерева 3
Основна інформація
ID
ФМз-Г-I-22
Автор
Михайло Бойчук
Назва
Дівчина біля дерева
Дата створення
1910-ті
Техніка
рисунок
Матеріал
картон гуаш
Розміри (висота x ширина, см)
25.5 x 34
Додатково
Інформація про автора
Автор
Михайло Бойчук
Автор мовою оригіналу
Mykhailo Boichuk
Роки життя
1882–1937
Країна
Австро-Угорська імперія
Біографія
Український художник-монументаліст, представник українського культурного ренесансу початку ХХ століття. Засновник самобутньої школи українського мистецтва «бойчукізм», лідер групи «бойчукістів». Його ім'ям названо мистецький феномен, що поєднав форми народного мистецтва й спадщину Візантії та Проторенесансу. Французи називали цей напрямок Renovation Byzantine (неовізантизм). Член Наукового товариства імені Шевченка (1912), Українського наукового товариства (1917). Народився 30 жовтня 1882 року у селі Романівка, що біля Теребовлі. Михайло Бойчук здобув прекрасну мистецьку освіту завдяки підтримці митрополита Андрея Шептицького. Навчався у Львові, Відні, Кракові, а згодом – у Мюнхені та Парижі. У 1909 р. заснував власну школу-майстерню, в якій навчалися Микола Касперович, Софія Налепінська, Софія Бодуен де Куртене, Хелена Шрамм та інші. У 1911 р. повернувся до Львова, де працював як реставратор та монументаліст у Національному музеї (нині – Національний музей у Львові імені Андрея Шептицького). У 1917 р. стає одним з професорів-засновників Української державної академії мистецтв, де очолює майстерню ікони та фрески. Один з організаторів АРМУ (1925). Найбільш значними творами, виконаними разом з учнями, були розписи на сучасну тематику Червоноармійських Луцьких казарм у Києві (1919), Селянського санаторію на Хаджибейському лимані в Одесі (1927–1928) та Червонозаводського театру в Харкові (1933–1935). Всі ансамблі монументального живопису не збереглися. 25 листопада 1936 р. Михайло Бойчук був заарештований і звинувачений в українському буржуазному націоналізмі й керівництві національно-фашистською терористичною організацією. Художника розстріляли, а більшість творів знищили.
Опис роботи
Дівчину зображено у профіль. Її постать розташовано ліворуч, і вона займає рівно половину картини; її виписано в сірій одежі, фіолетовій хустці на коричнево-золотому тлі. Праву половину картини займають гармонійно поєднані контрастні фарби: оранжева, жовта, бузково-фіолетова, блакитно-зелена, шоколадно-коричнева, аквамаринова й чорна, нанесені мазками. Чоло дівчини схилене в задумі, погляд спрямований кудись униз, а руки підняті в жесті доторку, тобто зображені в русі. Можливо, ці кольорові мазки символізують вітраж, до якого дівчина хоче доторкнутися. Штрихи, якими зображено постать, – чіткі, прямі, або ж злегка заокруглені, форми тяжіють до геометричності. Уся прорисовка портрета вказує на те, що автору імпонує монументальний стиль. Обличчя дівчини нагадує лики святих у візантійській традиції. Це враження посилюється тим, що обличчя зображено у профіль, як обличчя молільниці, й має колір старої монети (рідкісний відтінок бруднувато-жовтого), що свідчить про її віддаленість від земного життя.