Один з ескізних варіантів фрагмента панорами «Березина» (1896) під назвою «Артилерія відступає». Панорама не збереглася у своєму первісному вигляді та відома лише в розрізнених сегментах. На передньому плані горизонтальної багатофігурної композиції засніжене узлісся, вздовж якого шестеро коней тягнуть у бік лісу велику гармату. Знесилених коней нещадно підганяють батогами вершники. На лафеті сидить закутана у кожух втомлена жінка. На задньому плані на невисокому пагорбі біля вкритої снігом копиці сіна навколо вогнища мирно сидять декілько військових. Поруч відпочивають коні. Наявність заднього плану у галерейній роботі (який відсутній в інших відомих варіантах) зменшує напруженість дії та перетворює картину на буденну сцену з життя війська під час війни. Художник тонко протиставляє передній план задньому і грає на контрасті станів і почуттів зображених людей і тварин: шум, галас і спокій, втома і відпочинок, жорстокість і турбота. Цю різницю митець підкреслює і кольором снігу: він чистий із сонячними відблисками на задньому плані, де спокій і тиша, і сірий, змішаний з болотом, на передньому, де крики й метушня.