Колекція

Чоловік та жінка з села Васто провінції К’єті, Ближнє Абруццо

Бартоломео Пінеллі

  • Чоловік та жінка з села Васто провінції К’єті,  Ближнє Абруццо 2
  • Чоловік та жінка з села Васто провінції К’єті,  Ближнє Абруццо 3
Основна інформація
ID
Г-IV-1724
Автор
Бартоломео Пінеллі
Назва
Чоловік та жінка з села Васто провінції К’єті, Ближнє Абруццо
Назва мовою оригіналу
Uomo, e Donna del Paese del Vasto, Provincia di Chieti, Abruzzo Citra
Дата створення
1816
Техніка
офорт акварель
Матеріал
папір
Розміри (висота x ширина, см)
10 x 16
Інформація про автора
Автор
Бартоломео Пінеллі
Автор мовою оригіналу
Bartolomeo Pinelli
Роки життя
1781–1835
Країна
Італія
Біографія
Бартоломео Пінеллі (1781, Рим – 1835, там само). Італійський рисувальник, гравер, скульптор. Син кераміста Дж. Б. Пінеллі. Народився в районі Трастевере (за Тибром). Вуличні зарисовки цього західного передмістя Риму пізніше неодноразово з’являються в його графічних творах. Вчився в Болоньї, пізніше в Академії Св. Луки в Римі. Відвідував Академію Феліче Джані (Felice Giani), художника класичного напрямку, від якого успадкував манеру рисунку. На початку ХІХ ст. звертається до гравюр епохи Відродження (зокрема, до творів Маркантоніо Раймонді), переводячи свої рисунки в офорти та літографії. У 1809 році Пінеллі створює свою першу серію офортів, розмальованих аквареллю – «Зібрання 50-ти живописних костюмів» (Raccola di cinquanta costumi pittoreschi). Альбом перевидавався у 1814 та 1815 рр. У 1816 році вийшла нова версія альбому – Nuova Raccolta di Cinquanta costumi pittoreschi incisi di acqua forte. Більшість львівських гравюр – з саме цієї серії. Основна тема творчості художника – жанрові сцени (Costumi), побачені ним у Римі, Неаполі, місцевостях провінцій Абруццо і Молізе. Гравюри Пінеллі мають не тільки художню вартість, але й несуть важливу етнографічну інформацію. У 1820–30-х рр. художник створив рисунки та гравюри до поем Торквато Тассо (1827–1829), роману М. Сервантеса «Дон Кіхот» (1834). Одна з відомих серій рисунків Пінеллі – «Сім пагорбів Риму» (1827–1830). Твори художника зберігаються в багатьох італійських музеях, а також у збірках інших країн.
Опис роботи
Вперше дана композиція була представлена у 1790-х рр. у гравюрі Алессандро д’Анна в альбомі Costumi d’Abruzzo. Композиція Пінеллі відома у варіанті 1816 року, поміщеному в альбом під назвою Raccolta di 50 costumi li più interressanti delle città, terre e paesi in provincie diverse del Regno di Napoli (Зібрання 50-ти найцікавіших живописних костюмів з міст, місцевостей та сіл різних провінцій Неаполітанського королівства), виданому в Римі у 1817 році Джованні Скуделларі. Гравюра публікувалася й пізніше, у 1828 р. львівська гравюра з абсолютною точністю повторює композицію з альбому 1816 р. Лише одяг персонажів розмальований інакше. Очевидно, що художник користувався першовзором, виконаним у 1783–1797 рр. У 1783 році неаполітанський король Фердинанд IV відряджував у гірські місцевості свого королівства по черзі чотирьох місцевих художників – Алессандро д’Анна (Alessandro d’Anna), Саверіо делла Ґатта (Saverio della Gatta), Антоніо Беротті (Antonio Berotti), Стефано Сануччі (Stefano Santucci), щоб вони замальовували образи селян у національному святковому одязі. Ці замальовки мали бути використані при декорації порцелянових виробів фабрики Каподімонте (Capodimonte), на чому наполягав директор фабрики Доменіко Венуті да Кортона (Domenico Venuti da Cortona). У роки Наполеонівської інвазії та завоювання Францією Неаполітанського королівства цими замальовками скористався Бартоломео Пінеллі, який у кабінетних умовах повторив їх у 1809 та 1816 роках у своїх альбомах Raccolta di 50 costumi та Nuova Raccolta di 50 costumi. У 1816 році Неаполітанське королівство було відновлене під назвою Королівство обох Сицилій. Але тепер у декоративно-ужитковому мистецтві використовували розмальовані офорти не неаполітанців, а Б. Пінеллі. У роботі Пінеллі на передньому плані зображено дівчину, що підійшла до юнака, який сидить на великому валуні, спершись на палицю. Біля його ніг стоїть пес, на якого юнак привітливо дивиться, ігноруючи дівчину, вбрану в багатий національний одяг: з ажурним облямуванням пелерини та хустки, в синій камізельці з обшлагами та в бордовій спідниці. На її ногах добротні сині черевички. Юнак вбраний у синій камзол, накинутий поверх червоного жилету, з пов’язаним на шию шаликом, жовті сподні, він взутий у ботфорти до колін; на його голові – широкий капелюх. Фігури персонажів розмальовані яскравими акварельними фарбами, серед яких переважають жовтий, синій, червоний та рожевий кольори. Дія відбувається на узвишші, де на другому плані зображені крони низькорослих дерев та фрагмент давнього міста Васто, помилково причисленого художником до розряду сіл (А. д’Анна також називав Васто селом).
Надписи та символи
Внизу справа підпис автора курсивом – Pinelli, дата – 1816 та місце виконання роботи – Roma (нерозбірливо). В центрі на відбитку під зображенням – назва твору Uomo, e Donna del Paese del Vasto, Provincia di Chieti, Abruzzo Citra. Вгорі справа на відбитку над рамкою зображення – № 19.