Колекція

Пастирі-піферарі в Римі. З серії «Костюми Неаполітанського королівства»

Бартоломео Пінеллі

  • Пастирі-піферарі в Римі. З серії «Костюми Неаполітанського королівства» 2
  • Пастирі-піферарі в Римі. З серії «Костюми Неаполітанського королівства» 3
Основна інформація
ID
Г-IV-1725
Автор
Бартоломео Пінеллі
Назва
Пастирі-піферарі в Римі. З серії «Костюми Неаполітанського королівства»
Назва мовою оригіналу
Li Piferari in Roma, Costumi del Regno di Napoli
Дата створення
1810-ті
Техніка
офорт акварель
Матеріал
папір
Розміри (висота x ширина, см)
10.1 x 16.1
Інформація про автора
Автор
Бартоломео Пінеллі
Автор мовою оригіналу
Bartolomeo Pinelli
Роки життя
1781–1835
Країна
Італія
Біографія
Бартоломео Пінеллі (1781, Рим – 1835, там само). Італійський рисувальник, гравер, скульптор. Син кераміста Дж. Б. Пінеллі. Народився в районі Трастевере (за Тибром). Вуличні зарисовки цього західного передмістя Риму пізніше неодноразово з’являються в його графічних творах. Вчився в Болоньї, пізніше в Академії Св. Луки в Римі. Відвідував Академію Феліче Джані (Felice Giani), художника класичного напрямку, від якого успадкував манеру рисунку. На початку ХІХ ст. звертається до гравюр епохи Відродження (зокрема, до творів Маркантоніо Раймонді), переводячи свої рисунки в офорти та літографії. У 1809 році Пінеллі створює свою першу серію офортів, розмальованих аквареллю – «Зібрання 50-ти живописних костюмів» (Raccola di cinquanta costumi pittoreschi). Альбом перевидавався у 1814 та 1815 рр. У 1816 році вийшла нова версія альбому – Nuova Raccolta di Cinquanta costumi pittoreschi incisi di acqua forte. Більшість львівських гравюр – з саме цієї серії. Основна тема творчості художника – жанрові сцени (Costumi), побачені ним у Римі, Неаполі, місцевостях провінцій Абруццо і Молізе. Гравюри Пінеллі мають не тільки художню вартість, але й несуть важливу етнографічну інформацію. У 1820–30-х рр. художник створив рисунки та гравюри до поем Торквато Тассо (1827–1829), роману М. Сервантеса «Дон Кіхот» (1834). Одна з відомих серій рисунків Пінеллі – «Сім пагорбів Риму» (1827–1830). Твори художника зберігаються в багатьох італійських музеях, а також у збірках інших країн.
Опис роботи
Існує два варіанти даної композиції Б. Пінеллі – 1809 та 1815 років. У першому, який художник виконав для альбому Raccolta di cinquanta costumi pittoreschi (Collection of fifty picturesque costumes engraved in strong water), зліва від вотивної едикули, перед якою грають музиканти, стоїть молода жінка з дитиною. У другому варіанті, відомому з альбому Nuova Raccolta di Cinquanta costumi pittoreschi, молода жінка кляче у молитві перед святинею. Львівський варіант повторює другу композицію з меншою увагою автора до рисунку, але з акцентом на яскраві локальні кольори, виконані акварелями. Дударі в яскравому вбранні, з синьою та червоною пелеринами, на ногах – сандалі-чочо та черевички, на головах неаполітанські чепчики. Один із музикантів тримає в руках кларнет-шоломию, дивлячись на образ в едикулі, другий грає на волинці-дзампоньйо. Молода жінка, яка молиться, – у жалобі, про що свідчить її чорна хустка. Піферарі (Piferari, Pepiferari) – пастухи-музиканти з провінцій Неаполітанського королівства, в основному з Кампанії та Абруццо, які приходили до Риму під час Різдвяних свят і музикували перед образами Матері Божої. Грали на кларнеті-шоломиї (piffero) та італійській волинці (zampogna). Були невід’ємними персонажами римського народного життя.
Надписи та символи
Внизу зліва підпис автора– Pinelli f. [fecit]. В центрі на відбитку під зображенням – назва твору Li Piferari in Roma, Costumi del Regno di Napoli. Вгорі справа на відбитку, над рамкою зображення – № 23.