Назад

Жінка з села П’єтра Терраццана та продавець молочного сиру (джонкати)

Бартоломео Пінеллі

  • Жінка з села П’єтра Терраццана та продавець молочного сиру (джонкати) 2
  • Жінка з села П’єтра Терраццана та продавець молочного сиру (джонкати) 3
Основна інформація
ID
Г-IV-1726
Автор
Бартоломео Пінеллі
Назва
Жінка з села П’єтра Терраццана та продавець молочного сиру (джонкати)
Назва мовою оригіналу
Donna del Paese di Pietra Terrazzana, e il Gioncataro
Дата створення
1816
Техніка
офорт акварель
Матеріал
папір
Розміри (висота x ширина, см)
10 x 16
Інформація про автора
Автор
Бартоломео Пінеллі
Автор мовою оригіналу
Bartolomeo Pinelli
Роки життя
1781–1835
Країна
Італія
Біографія
Бартоломео Пінеллі (1781, Рим – 1835, там само). Італійський рисувальник, гравер, скульптор, син кераміста Дж. Б. Пінеллі. Народився в районі Трастевере (за Тибром). Вчився в Болоньї, згодом в Академії Св. Луки в Римі. Відвідував Академію Феліче Джані – художника класичного напрямку, від якого успадкував манеру рисунка. На початку ХІХ ст. митець звертався до гравюр епохи Відродження (зокрема до творів Маркантоніо Раймонді), переводячи свої рисунки в офорти та літографії. 1809 року Пінеллі створив першу серію офортів, розмальованих аквареллю – Raccolta di Cinquanta Costumi Pittoreschi («Зібрання п’ятдесяти живописних костюмів»). Альбом перевидавався 1814 та 1815 рр. Згодом, 1816 року вийшла нова версія альбому – Nuova Raccolta di Cinquanta Costumi Pittoreschi incisi di acqua forte («Нове зібрання п’ятдесяти живописних костюмів»). Більшість львівських гравюр – саме з цієї серії. Основна тема творчості художника – жанрові сцени (Costumi), побачені ним у Римі, Неаполі, провінціях Абруццо і Молізе. Гравюри Пінеллі мають не лише художню цінність, але й несуть важливу етнографічну інформацію. У 1820–30-х рр. художник створив рисунки та гравюри до поем Торквато Тассо (1827–1829) та роману Мігеля де Сервантеса «Дон Кіхот» (1834). Одна з найбільш відомих серій рисунків Пінеллі – «Сім пагорбів Рима» (1827–1830). Твори митця зберігаються в багатьох італійських музеях, а також у збірках інших країн.
Опис роботи
Існує два варіанти даної композиції Б. Пінеллі – 1809 та 1815–1816 років. У першому, який художник виконав для альбому Raccolta di Cinquanta Costumi Pittoreschi («Зібрання п’ятдесяти живописних костюмів»), дитина зображена зліва від жінки, що сидить на камені. У другому варіанті, відомому з альбому Nuova Raccolta di Cinquanta Costumi Pittoreschi («Нове зібрання п’ятдесяти живописних костюмів»), дитина зображена справа. Львівський варіант повторює другу композицію. Жінка в національному костюмі області Абруццо – синьому жакеті, довгій бордовій спідниці, поверх якої одягнутий орнаментований фартух, із традиційною хусткою на голові, взута у легкі, блакитні черевички – сидить, спершись на кошик на високому валуні, що лежить під скелястим берегом. Справа від жінки дитина, яка вказує мамі рукою на подорожнього, що підходить справа. Це юнак – продавець молочного сиру – джонкати (джункати) з кошиком на палиці-важелі на плечі та глеком. Юнак вбраний у кожух, сині штани, довгі чочо, на голові – темний капелюх. У 1810 році у Римі був виданий альбом Бартоломео Пінеллі – Nuova Raccolta di Cinquanta Motivi Pittoreschi, e Costumi di Roma, – там, на сторінці під № 28 осібно представлений продавець джонкати.
Джонката,
або джунката (gioncata, giuncata) – традиційний м’який молочний сир, який зливають як рідину перед вжитком. Назва походить від кошика, виготовленого з тростини (іт. giunco), в якому формують цей сир.
Надписи та символи
Внизу справа підпис автора курсивом: Pinelli, рік створення гравюри – 1816 та місце створення (нерозбірливо) – Roma. У центрі на відбитку під зображенням – назва твору Donna del Paese di Pietra Terrazzana, e il Gioncataro. Вгорі справа на відбитку, над рамкою зображення – № 24.
Правове регулювання
Львівська національна галерея мистецтв імені Б.Г. Возницького