Назад

Погруддя Францішека Генрика Духінського

Владислав Пельчарський

Основна інформація
ID
С-I-1152
Автор
Владислав Пельчарський
Назва
Погруддя Францішека Генрика Духінського
Дата створення
1889
Країна
Австро-Угорська імперія
Культура
Новий час
Техніка
ліплення випалювання
Матеріал
теракота
Розміри (висота x ширина x глибина, см)
47 x 39 x 25
Інформація про автора
Автор
Владислав Пельчарський
Автор мовою оригіналу
Władysław Pelczarski
Роки життя
1862–1891
Країна
Австрійська імперія, Австро-Угорська імперія
Біографія
Владислав Пельчарський (1862–1891) – скульптор. Народився у Риманові (нині – Кросненський повіт Підкарпатського воєводства Польщі) у родині Войцеха Пельчарського (1840–1915), який близько 1870 р. заснував сницарську майстерню з виготовлення художніх меблів у Львові на Замарстинові. Брат Владислава Францішек-Ксаверій Пельчарський у 1920–1939 рр. викладав у Львівській Художньо-промисловій школі, а Броніслав Пельчарський (1878–1955) був відомим митцем у Кракові (Бірюльов Ю. Львівська скульптура від раннього класицизму до авангардизму. Середина XVIII – середина XX ст. Львів : Апріорі, 2015. С. 235–236). Художній дебют Владислава Пельчарського відбувся у Кракові та Варшаві на виставках 1887 р. Як стипендіат Крайового відділу у 1888 р. В. Пельчарський студіював у Парижі у Фрідріха Біра, Етторе Феррарі, Анрі Шапу. Створив у мармурі, гіпсі та теракоті композиції релігійного змісту («Втеча до Єгипту», 1890; «Богоматір з дитям», 1891). У паризькому «Салоні» 1889 р. одна із робіт художника отримала відзнаку та схвальні відгуки. Працював секретарем у польського історика, публіциста та громадського діяча Францішека Духінського. У 1891 р. знесилений злиднями покінчив життя самогубством пострілом з пістолета у парку Сен-Клу.
Опис роботи
«Погруддя Францішека Генрика Духінського» створено 27-річним Владиславом Пельчарським у 1889 р. у Парижі за часів навчання митця. Портретований походив зі збіднілої шляхетської родини. Закінчив кармелітську школу у Бердичеві, згодом навчався у Київському імператорському університеті святого Володимира. У 1846 р., рятуючись від переслідувань поліції, емігрував до Парижа. Здобув підтримку князя Адама Єжи Чарторийського, який сприяв друку студій Ф. Г. Духінського на шпальтах емігрантських періодичних видань. Обґрунтував ідею вибраності польського народу. Стверджував, що великороси або «москалі» не належать до слов’янського чи арійського племен, а є гілкою турянського племені нарівні із монголами. Поширював свої ідеї через Літературно-історичне товариство. Під час «Весни народів» у 1848 р. вступив до Італійського легіону Владислава Замойського. У Турині у 1849 р. фундував Італійсько-слов’янське товариство. Опублікував чимало статей у французьких виданнях. Разом із В. Замойським виїхав до Туреччини, де продовжив пропагандистську роботу, розраховуючи на швидкий вибух російсько-турецької війни. Під час Кримської війни виголосив для французьких, британських і турецьких солдатів низку доповідей про довговічну цивілізаційну боротьбу із московською державою Польщі та Русі. У Стамбулі видав низку трактатів, в яких обґрунтував неслов’янське походження росіян. З Туреччини переїхав до Лондона, де видав працю «Поляки у Туреччині». У 1860–1864 рр. перебував у Парижі, де розгорнув публіцистичну діяльність, заперечуючи панславізм. Обіймав посаду віцепрезидента Французького етнографічного товариства, був членом антропологічної, азійської, географічної французьких наукових спільнот. Викладав історію в польській школі. Внаслідок зближення Франції та Росії у 1871 р. був змушений оселитися у Швейцарії, де редагував «Історичний, етнографічний і статистичний огляд» – одне з найбільш авторитетних світових етнографічних видань. У 1872 р. став зберігачем Національного Польського музею у Рапперсвілі. Двічі побував у Галичині. У 1875 р. у Кракові заснував «Огляд Етнографічний». У 1882 р. повернувся до Парижа. Помер у Франції, похований на цвинтарі в Монпарнасі. Робота В. Пельчарського секретарем у Ф. Г. Духінського сприяла повноті образу польського історика, публіциста, громадського діяча. Архітектонічне і психологічно виразне погруддя засноване на принципах «академічного реалізму», в якому класична виваженість поєдналась з психологізмом і відтворенням індивідуальних портретних ознак. Неоромантичні відлуння помітні у динамічності та психологічній багатогранності зображення, «відкритості» силуету, постаменті із книг, експресії волосся і бганок вбрання. Складний, імпульсивний характер Ф. Г. Духінського віддзеркалили енергійне моделювання форми, майстерно відтворена жвавість обличчя, пронизливий погляд кмітливих підступних очей.
Надписи та символи
На цоколі підпис і дата: «W. Pelczarski / Paris 1889».
Портретована особа
Ім'я портретованого
Францішек Генрик Духінський (Franciszek Henryk Duchiński)
Роки життя портретованого
1816–1893
Правове регулювання
Львівська національна галерея мистецтв імені Б.Г. Возницького