Назад

Крим. Морське

Зеновій Флінта

  • Крим. Морське 2
  • Крим. Морське 3
Основна інформація
ID
Ж-5828
Автор
Зеновій Флінта
Назва
Крим. Морське
Дата створення
1981
Країна
УРСР
Культура
Новітній час
Техніка
олійний живопис темперний живопис
Матеріал
картон полотно олія темпера
Розміри (висота x ширина, см)
70.4 x 85
Додатково
Вид
живопис
Жанр
пейзаж
Сюжет
Пейзаж
Інформація про автора
Автор
Зеновій Флінта
Роки життя
1935–1988
Країна
Польща, УРСР
Біографія
Зеновій Флінта (1 вересня 1935, с. Токи – 2 квітня 1988, Львів) – український художник-кераміст, живописець, графік. Член СХУ, заслужений художник УРСР. Народився у селі Токи на Тернопільщині. Після закінчення семирічної школи вступив до Львівського училища прикладного мистецтва імені Івана Труша на відділ декоративного розпису. Завершив навчання у 1959 році. У 1959–1963 роках навчався у Львівському державному інституті прикладного і декоративного мистецтва на відділі художньої кераміки. З 1963 року викладав на відділі живопису Львівського училища прикладного мистецтва імені Івана Труша. У 1965–1975 роках працював викладачем кераміки у Львівському державному інституті прикладного і декоративного мистецтва. У 1967 році стажувався у Гданській, у 1968 р. – у Варшавській, Краківській, Вроцлавській академіях образотворчих мистецтв. З 1970 року працював на Львівській кераміко-скульптурній фабриці. У 1971 році очолив секцію декоративно-ужиткового мистецтва Львівського відділення СХУ. З 1960 року долучився до республіканських виставок, з 1968 року – до всесоюзних. Брав участь у Міжнародних бієнале з кераміки у Фаенці (Італія, 1973) та Валлорісі (Франція, 1974). Успіх у Львові, Києві, Вільнюсі у 1982–1983 роках мала групова виставка Зеновія Флінти, Олега Мінька та Любомира Медвідя. У 1985 році у Львові пройшла персональна виставка творів З. Флінти, де були представлені живопис, графіка та кераміка. Концептуально та пластично низка малярських робіт З. Флінти інспірована творчістю П. Сезанна, П. Пікассо, Ж. Брака, О. Архипенка, Ф. Леже, А. Матісса, українським авангардом 1910–1930-х років. Значний вплив на його творчі пошуки мали рух «шістдесятників», Роман Сельський і Карло Звіринський. Багатьом полотнам З. Флінти притаманний алегоризм і розкриття через видимі предмети, форми, поєднання кольорів глибинних філософських змістів. У живописі художник надавав перевагу пастелі та темпері. У кераміці зосереджувався на технології розпису, досягненню живописно-графічних ефектів. Для ранніх робіт художника характерне використання орнаментальних мотивів народного мистецтва Прикарпаття. Колірна палітра заснована на поєднанні коричневого, зеленого, вохристого з додаванням чорного й білого.
Опис роботи
Символічний, алегоричний характер творчості З. Флінти віддзеркалюють пейзажі, зокрема «Крим. Морське» (1981), де семантично ємний образ гори поєднується з архетипом шляху. Так, випалені сонцем південні гірські схили асоціюються з бінарними опозиціями «близького–далекого», «верху–низу», «неба–землі». Зображення відсилає до прадавніх космогоній різних народів, у яких, піднімаючись із первозданного Океану, гора структурує простір і час. Важливим аспектом образу є артикульоване в культурі сприйняття гори як місця переходу з одного буттєвого плану на інший, «драбини у небо», символу духовного росту, руху до абсолюту, зречення земних пристрастей. Протилежність вічного – божественного та природного, й людського, проминального, візуалізує протиставлення гірського масиву й вервечки дрібненьких хатин. Візуалізації буттєвих початків, важливого і сутнісного слугує майже монохромний коричнево-вохристий колорит. Засобами творення художнього образу є сферичний простір і низька лінія обрію, завдяки яким гірський пейзаж набуває епічної величі й сприймається як сповнений змістів і цінностей увесь світ.
Правове регулювання
Львівська національна галерея мистецтв імені Б.Г. Возницького