Назад

Продавець випічки, що зветься зеппола, у Неаполі

Бартоломео Пінеллі

  • Продавець випічки, що зветься зеппола, у Неаполі 2
  • Продавець випічки, що зветься зеппола, у Неаполі 3
Основна інформація
ID
Г-IV-1748
Автор
Бартоломео Пінеллі
Назва
Продавець випічки, що зветься зеппола, у Неаполі
Назва мовою оригіналу
Venditore di Paste, dette Zeppole, in Napoli
Дата створення
1810-ті
Техніка
офорт акварель
Матеріал
папір
Розміри (висота x ширина, см)
10 x 16
Інформація про автора
Автор
Бартоломео Пінеллі
Автор мовою оригіналу
Bartolomeo Pinelli
Роки життя
1781–1835
Країна
Італія
Біографія
Бартоломео Пінеллі (1781, Рим – 1835, там само). Італійський рисувальник, гравер, скульптор, син кераміста Дж. Б. Пінеллі. Народився в районі Трастевере (за Тибром). Вчився в Болоньї, згодом в Академії Св. Луки в Римі. Відвідував Академію Феліче Джані – художника класичного напрямку, від якого успадкував манеру рисунка. На початку ХІХ ст. митець звертався до гравюр епохи Відродження (зокрема до творів Маркантоніо Раймонді), переводячи свої рисунки в офорти та літографії. 1809 року Пінеллі створив першу серію офортів, розмальованих аквареллю – Raccolta di Cinquanta Costumi Pittoreschi («Зібрання п’ятдесяти живописних костюмів»). Альбом перевидавався 1814 та 1815 рр. Згодом, 1816 року вийшла нова версія альбому – Nuova Raccolta di Cinquanta Costumi Pittoreschi incisi di acqua forte («Нове зібрання п’ятдесяти живописних костюмів»). Більшість львівських гравюр – саме з цієї серії. Основна тема творчості художника – жанрові сцени (Costumi), побачені ним у Римі, Неаполі, провінціях Абруццо і Молізе. Гравюри Пінеллі мають не лише художню цінність, але й несуть важливу етнографічну інформацію. У 1820–30-х рр. художник створив рисунки та гравюри до поем Торквато Тассо (1827–1829) та роману Мігеля де Сервантеса «Дон Кіхот» (1834). Одна з найбільш відомих серій рисунків Пінеллі – «Сім пагорбів Рима» (1827–1830). Твори митця зберігаються в багатьох італійських музеях, а також у збірках інших країн.
Опис роботи
Перший варіант гравюри невідомий. Правдоподібно, львівський варіант походить з 1816 року. Робота з неаполітанської серії. Як і чимало інших композицій, на яких зображені торговці Неаполя, дія відбувається на тій самій площі, поруч з храмом. Вірогідно, це Базиліка Матері Божої Саніти (Basilica di Santa Maria della Sanità), розташована на північ від центру міста у кварталах Саніти. Звідси добре видно Везувій – вдалині справа. У центрі композиції, на передньому плані, молодий продавець розмовляє з хлопцем, піднявши руку з ріжком і вказуючи на стіл, де лежить великий пакет з випічкою, яку дівчинка – помічниця торговця – формує у печиво-зепполу. Легкий, скромний одяг неаполітанських простолюдинів художник акцентує яскравою аквареллю: це червоні жилети молодого продавця та хлопця, їхні сині та жовті штани до колін, рожева довга спідниця та голубий фартух дівчини. Юнак-торговець, як і хлопець, стоїть босоніж на розпеченій сонцем кам’яній терасі; на голові в нього чорний капелюх, прикрашений квіткою. У дівчини волосся перев’язане білою хусткою, на ногах сандалі. Тло композиції – споруди та небо з Везувієм – у розмитих вохристо-рожевих та світло-голубих тонах. Саніта (Rione Sanità – Health Neighbourhood) – густонаселені квартали в районі Stella на півночі від центру Неаполя. Зараз вони заповнені невеликими вуличними ринками, де продають продукти та одяг; тут також розташовані магазини морозива та прості тратторії. 
Зеппола (Zeppola) – традиційна неаполітанська випічка, в якій круглу оладку заправляють кремом або медом.
Надписи та символи
Зліва внизу підпис автора: Pinelli f. [fecit]. У центрі на відбитку під зображенням – назва твору Venditore di Paste, dette Zeppole, in Napoli. Вгорі справа на відбитку над рамкою зображення – № 39.
Правове регулювання
Львівська національна галерея мистецтв імені Б.Г. Возницького