Назад

Колекція етнографічних рисунків

Каєтан Келісінський

  • Колекція етнографічних рисунків 2
Основна інформація
ID
Г-V-424_141
Автор
Каєтан Келісінський
Назва
Колекція етнографічних рисунків
Країна
Королівство Польське
Культура
Новий час
Техніка
рисунок
Матеріал
олівець
Додатково
Інформація про автора
Автор
Каєтан Келісінський
Автор мовою оригіналу
Kajetan Wincenty Kielisiński
Роки життя
1808–1849
Країна
Варшавське герцогство, Королівство Польське
Біографія
Каєтан Вінцент Келісінський (07.08.1808–02.01.1849) – польський графік, ілюстратор, бібліотекар, гравер і кресляр. Народився в сім’ї судового чиновника Кацпера та Катажини, уродженої Клеської. Навчався у Варшавському університеті та рисунку в Яна Фелікса Піварського. Після початку Листопадового повстання (1830–1831) перервав мистецькі студії. Брав участь у бойових діях 1831 р., воював у званні другого лейтенанта, а після придушення повстання не зміг повернутися до Варшави. Деякий час жив у Кракові, у 1834–1839 рр. був куратором колекцій Г. Павліковського (колекціонера та бібліофіла) у Медиці, де вдосконалював навички гравіювання зі сподіванням продовжити навчання у Відні. З 1839 р. працював бібліотекарем і зберігачем художніх колекцій у громадсько-політичного діяча, мецената, видавця історичних джерел Титуса Дзялинського в Олешицях біля Любачова, а з січня 1840 р. – в Курнику У 1847 р. опублікував «Каталог подвійних колекцій бібліотеки графа Дзялинського». Незадовго до смерті одружився з Аполонією, уродженою Гостинською. Раптово помер 2 січня 1849 р. У творчому спадку К. В. Келісінського – близько 1000 акварелей, ескізів, замальовок народних типів, жанрових сцен, народних строїв, військових форм, пейзажів, виконаних на замовлення В. Дідушицького, Т. Дзялинського, Г. Павліковського. У мандрівках різними місцевостями збирав графічні матеріали для видань «Польські старожитності» та «Народні костюми». У 1855 р. познанський видавець Ян Константій Жупанський опублікував «Альбом Келісінського», де зібрав розрізнені роботи художника. Твори К. В. Келісінського, підписані KWK або KIK, зберігаються у музеях Кракова, Познані, Варшави, Вроцлава, Львівській національній галереї імені Б.Г. Возницького, бібліотеках Варшавського та Ягеллонського університетів.
Опис роботи
Каєтан Вінцент Келісінський створив численні офорти та малюнки, присвячені фольклору, життю польських сіл та містечок, історичним пам’яткам та пейзажам. Він один із перших створив екслібриси на польських землях. У мандрівках різними місцевостями збирав графічні матеріали для видань «Польські старожитності» та «Народні костюми». У 1855 р. познанський видавець Ян Константій Жупанський опублікував «Альбом Келесінського», де зібрав розрізнені роботи художника. Графічні роботи, малюнки, альбоми для малюнків та листування Келісінського зберігалися в Бібліотеці Курніка Польської академії наук, а також у національних музеях (Краків, Познань, Варшава) та відомих бібліотеках (Ягеллонський університет, Оссолінеум, Варшавський університет). На рисунку зображено двох юнаків у традиційному вбранні селян або міщан. Сцена передає момент розмови або зустрічі на тлі природи. Двоє молодих чоловіків, одягнених у подібне зимове або демісезонне вбрання, характерне для сільської місцевості у XVIII–XIX столітті. Обидва в довгих каптанах або кожухах, що доходять майже до колін. Каптани підперезані широкими поясами, що могли бути як декоративними, так і практичними. На головах типові для зимового періоду, високі хутряні або суконні шапки. Взуті в чоботи із високими халявами, також традиційне взуття селян того часу. Один юнак стоїть обличчям до глядача, другий – спиною, але трохи розвернутий, так що видна частина його профілю. Виглядає, що вони ведуть розмову, можливо, сперечаються або обговорюють щось важливе. Один із них тримає ліву руку навпроти грудей та відставив вказівний палець – жест, що може виражати переконання або емоційність, у правій тримає палицю. Інший – підвів праву руку перед собою та простягає її до співбесідника. Таким чином, жестикуляція співрозмовників досить жвава й може тлумачитися по-різному. Фон зображення мінімалістичний, проте видно кущі або дерева, що дає відчуття природного середовища, можливо, лісу або узлісся. Земляна поверхня під ногами нерівна – можливо, це пагорб або сільська дорога. Це – жанрова сцена із сільського життя, вірогідно, юнаки – друзі, побратими або учасники якоїсь громади, які зустрілися або обговорюють справи. Образи героїв передають повсякденний момент. Зображення має етнографічну цінність, показуючи, як виглядали молоді чоловіки в традиційному вбранні. Стиль – спокійний, реалістичний, без надмірної ідеалізації. Оскільки рисунок якісно відображає і передає деталі та особливості одягу, він має виражену етнографічну та історико-культурну цінність. Художня значущість полягає у точності та детальності відтворення народного строю, завдяки чому постає вагомим джерелом для дослідження і вивчення традиційної культури. В естетичному аспекті маємо справу із прикладом реалістичного рисунка з особливим акцентом на документальності твору.
Правове регулювання
Львівська національна галерея мистецтв імені Б.Г. Возницького