Назад

Колекція етнографічних рисунків

Каєтан Келісінський

  • Колекція етнографічних рисунків 2
Основна інформація
ID
Г-V-424_147
Автор
Каєтан Келісінський
Назва
Колекція етнографічних рисунків
Країна
Королівство Польське
Культура
Новий час
Техніка
рисунок
Матеріал
олівець
Додатково
Інформація про автора
Автор
Каєтан Келісінський
Автор мовою оригіналу
Kajetan Wincenty Kielisiński
Роки життя
1808–1849
Країна
Варшавське герцогство, Королівство Польське
Біографія
Каєтан Вінцент Келісінський (07.08.1808–02.01.1849) – польський графік, ілюстратор, бібліотекар, гравер і кресляр. Народився в сім’ї судового чиновника Кацпера та Катажини, уродженої Клеської. Навчався у Варшавському університеті та рисунку в Яна Фелікса Піварського. Після початку Листопадового повстання (1830–1831) перервав мистецькі студії. Брав участь у бойових діях 1831 р., воював у званні другого лейтенанта, а після придушення повстання не зміг повернутися до Варшави. Деякий час жив у Кракові, у 1834–1839 рр. був куратором колекцій Г. Павліковського (колекціонера та бібліофіла) у Медиці, де вдосконалював навички гравіювання зі сподіванням продовжити навчання у Відні. З 1839 р. працював бібліотекарем і зберігачем художніх колекцій у громадсько-політичного діяча, мецената, видавця історичних джерел Титуса Дзялинського в Олешицях біля Любачова, а з січня 1840 р. – в Курнику У 1847 р. опублікував «Каталог подвійних колекцій бібліотеки графа Дзялинського». Незадовго до смерті одружився з Аполонією, уродженою Гостинською. Раптово помер 2 січня 1849 р. У творчому спадку К. В. Келісінського – близько 1000 акварелей, ескізів, замальовок народних типів, жанрових сцен, народних строїв, військових форм, пейзажів, виконаних на замовлення В. Дідушицького, Т. Дзялинського, Г. Павліковського. У мандрівках різними місцевостями збирав графічні матеріали для видань «Польські старожитності» та «Народні костюми». У 1855 р. познанський видавець Ян Константій Жупанський опублікував «Альбом Келісінського», де зібрав розрізнені роботи художника. Твори К. В. Келісінського, підписані KWK або KIK, зберігаються у музеях Кракова, Познані, Варшави, Вроцлава, Львівській національній галереї імені Б.Г. Возницького, бібліотеках Варшавського та Ягеллонського університетів.
Опис роботи
Каєтан Вінцент Келісінський створив численні офорти та малюнки, присвячені фольклору, життю польських сіл та містечок, історичним пам’яткам та пейзажам. Він один із перших створив екслібриси на польських землях. У мандрівках різними місцевостями збирав графічні матеріали для видань «Польські старожитності» та «Народні костюми». У 1855 р. познанський видавець Ян Константій Жупанський опублікував «Альбом Келесінського», де зібрав розрізнені роботи художника. Графічні роботи, малюнки, альбоми для малюнків та листування Келісінського зберігалися в Бібліотеці Курніка Польської академії наук, а також у національних музеях (Краків, Познань, Варшава) та відомих бібліотеках (Ягеллонський університет, Оссолінеум, Варшавський університет). На рисунку зображено двох людей, на передньому плані молоду жінку, яка стоїть у повний зріст обличчям до глядача та позаду неї, очевидно слугу, можливо підлітка. Жінка представлена у розкішному святковому вбранні, характерному для представників шляхти та знаті. Ошатна широка сукня із довгим шлейфом, свідчить про значущу світську подію, це може бути бал, святковий прийом гостей або інший урочистий захід. Постать зображена прямо, у лівій руці жінка тримає якийсь предмет, наприклад, складене віяло, правою рукою притримує зібраний поділ шлейфу сукні на криноліні. Волосся формує акуратну зачіску та зібране у невеликий хвостик на маківці. Декольте сукні залишає відкритими шию, верхню частину плечей та грудей, що підкреслено демонструвати красу та вишуканість. Спідниця спадає дрібними складками, її нижня частина прикрашена рослинним орнаментом. Фігура служки показана значно нижчого зросту, швидше за все це хлопець-підліток невисокого зросту. Постать видна лише вище поясу, оскільки сукня, яку він тримає закриває силует. Його волосся зібране назад й охайно укладене. Погляд слуги спрямований на молоду жінку, яка дивиться прямо поперед себе. Обоє персонажів показані зі спокійним виразом обличчя, без яскравого емоційного прояву. Тло що оточує зображених осіб – це ретельно вимощена кам’яна підлога та стіни й поверхнево означені деталі інтер'єру. Художник акуратно та ретельно передав дрібні нюанси й особливості вбрання персонажів. Одяг передає відчуття багатства та статусності, вказує на заможний стан та приналежність до вищих прошарків суспільства. Отже, завдяки цьому рисунку постає ще один історико-костюмний портрет що фіксує зовнішність та вбрання людини певної епохи. Художня цінність рисунка полягає у документальності та етнографічній точності зображення історичного костюма: автор прагнув зафіксувати деталі вбрання та соціальний образ, а не індивідуальні риси особи.
Правове регулювання
Львівська національна галерея мистецтв імені Б.Г. Возницького