Назад

Свята Єлизавета

Йоган Пфістер

Основна інформація
ID
С-I-901
Автор
Йоган Пфістер
Назва
Свята Єлизавета
Дата створення
1630-ті
Техніка
різьба
Матеріал
дерево
Розміри (висота x ширина x глибина, см)
135 x 40 x 18
Інформація про автора
Автор
Йоган Пфістер
Роки життя
1573–1640/1642
Біографія
Йоган (Ян) Пфістер – скульптор, німець за походженням, народився в 1573 р. у м. Бреслау (нині м. Вроцлав, Польща) в сім’ї художника і скульптора Георга Пфістера. Вчився у майстрів – вихідців із Нідерландів та Німеччини (Ганса Флейсера, Фрідріха Гросса, Герхардта Гендріка). Пфістер вважається найвидатнішим скульптором на межі ХVІ–ХVІІ ст., котрі творили на теренах України та Польщі. Працював переважно у мармурі та алебастрі, рідше в дереві. Найкращі роботи виконав у Львові, Бережанах, Тарнові. З 1615 р. на замовлення Адама Єроніма Сенявського починає працювати в Бережанах над надгробками знатного роду Сенявських: Адама Єроніма та трьох його синів – Олександра, Миколи та Прокопа. У містечку провадить різьбярську школу. Працюючи придворним скульптором Сенявських, різьбить вівтарні композиції у костелі Внебовзяття Пресвятої Богородиці в с. Біще на Тернопільщині, яке також належало родині. Над декором вівтаря працює в 1630-их роках. Пфістер показав себе професійним майстром, який перші кроки у творчості робив під впливом німецько-нідерландського маньєризму.
Опис роботи
Скульптура святої Єлизавети (1630-ті роки), що походить з вівтарної композиції костелу Внебовзяття Пресвятої Богородиці в с. Біще на Тернопільщині, була створена в останній період життя Йогана Пфістера. Сам вівтар не зберігся, залишилися лише окремі скульптури. Постаті святої Єлизавети притаманний маньєризм, який відчувається в надмірній витягнутості пропорцій тіла, витонченості, примхливому ракурсі фігури, аристократичній постановці голови з непомітним нахилом до злегка опущеного плеча. На голові святої невелика корона з діадемою, її волосся м’якими хвильками спадає на плечі. Філігранною різьбою виділяється кисть лівої руки, права втрачена. Прямі, вертикальні складки одягу Єлизавети, що підкреслюють фронтальність постаті, перетинає горизонтальна лінія поясу. Аристократичне видовжене обличчя з прямим носом, мигдалеподібним розрізом очей, маленькими вустами – специфічні риси стилю скульптора. Свята Єлизавета наділена портретними рисами однієї з фундаторів костелу – Єлизавети Сенявської.
Правове регулювання
Львівська національна галерея мистецтв імені Б.Г. Возницького