Колекція

[Роза вітрів] (аркуш 8 із серії «Королівство Абсурдів Джонатана Свіфта»)

Олександр Аксінін

  • [Роза вітрів] (аркуш 8 із серії «Королівство Абсурдів Джонатана Свіфта») 2
  • [Роза вітрів] (аркуш 8 із серії «Королівство Абсурдів Джонатана Свіфта») 3
Основна інформація
ID
Г-IV-3642
Автор
Олександр Аксінін
Назва
[Роза вітрів] (аркуш 8 із серії «Королівство Абсурдів Джонатана Свіфта»)
Дата створення
1978
Техніка
офорт
Матеріал
відбиток на папері
Розміри (висота x ширина, см)
29.7 x 29.3
Інформація про автора
Автор
Олександр Аксінін
Роки життя
1949–1985
Країна
УРСР
Біографія
Олександр Аксінін – художник-графік, один із найяскравіших представників львівської нонконформістської культури. Художник народився 2 жовтня 1949 року у Львові в родині військового картографа і працівниці-службовця львівської залізниці. Художню освіту почав здобувати у вечірній художній школі (1963–1966, Львів). У 1967–1972 роках продовжив навчання в Українському поліграфічному інституті ім. Івана Федорова за спеціальністю «Графіка». Після його закінчення служив у Радянській армії, де брав участь в оформленні експозиції військово-історичного музею. У 1974–77 роках працював художником-дизайнером у проектно-конструкторському бюро. Від 1977 року залишив офіційну службу і зайнявся виключно творчістю як вільний художник. Квартира Аксініна і його дружини, письменниці і художниці Енгеліни (Гелі) Буряковської (1944–1982), стала одним із осередків львівського неформального мистецтва, тут же проводилися і перші квартирні виставки. Олександр і Геля були добре знайомі з діячами культурного андеґраунду Москви і Ленінграду, зокрема, з Дмитром Пріговим, Віктором Кривуліним, Іллею Кабаковим та ін. У них також були дружні стосунки і з прибалтійськими художниками, зокрема, Тинісом Вінтом, з яким Олександра пов'язувало особливо глибоке творче взаєморозуміння, та польськими. Від 1974 року Аксінін брав участь у групових виставках; 1979 року його перша персональна виставка була організована в Таллінні при сприянні художника Тиніса Вінта. На початку 1980-х поет Віктор Кривулін допоміг провести кілька «квартирних» виставок художника в Ленінграді і Москві. 3 травня 1985 року, повертаючись з Таллінна, Олександр Аксінін загинув в авіакатастрофі над Золочевом неподалік Львова. Художник за життя створив 343 офорта, близько 200 листів нетиражної графіки (малюнків аквареллю, тушшю і гуашшю, в тому числі виконаних на відбитках офортів), і п'ять живописних робіт. 27 томів щоденників художника за 1965–1985 роки містять понад 200 ескізів і велику кількість малюнків-ідей, частково вони є у відкритому доступі на персональному сайті художника. У 2015 році серію офортів «Босхіана» Олександра Аксініна було включено до постійної експозиції Арт-центру Ієроніма Босха в м. Гертогенбос у Нідерландах. Твори зберігаються у Львівській національній галереї мистецтв, Естонському художньому музеї та у Національному художньому музеї України. У 1981 році Олександр Аксінін написав свою лаконічну автобіографію для статті Віктора Крівуліна, де він свідомо протиставив свій внутрішній світ зовнішнім подіям, а факти біографії поєднав із власним художнім та метафізичним досвідом: 1949 року начебто російська людина народилася в начебто європейському місті Львові. Православний. 1972 рік – диплом Поліграфічного інституту, за фахом графік. 1977 рік – 1-ше одкровення з супутнім відчуттям часу. 1981 рік – 2-ге одкровення з супутнім відчуттям вічності. 1979 рік – перша персональна виставка в Таллінні. 1981 рік – друга в Польщі. Все.
Опис роботи
Графічна спадщина Олександра Аксініна містить серії офортів за мотивами деяких літературних творів, одним з котрих є «Мандри Гуллівера» Джонатана Свіфта (1977–1978). У цій серії (так само, як і в інших, наприклад за мотивами «Аліси в Країні див» Льюіса Керрола), Аксінін часто перетворює тексти в частину зображення. Творчому світу художника характерна згущена інтелектуальна атмосфера, сповнена «кодами естетичної інформації». Він «вводить у свої роботи предметний ряд, який символічно має відтворити не окрему частину тексту, а дати образ тексту загалом, служити знаком, матрицею ілюстрованого словесного твору», зазначає мистецтвознавець Михайло Соколов.
8-й аркуш з 11-ти офортів із серії «Королівство Абсурдів Джонатана Свіфта». Сам художник у своєму щоденнику записав декілька назв своїх композицій. Одну з них він іменував як «Розу вітрів». Ця назва  найбільше відповідає даному офорту. 
Крім «Мандрів Гуллівера» О. Аксінін надихався також першим памфлетом Дж. Свіфта «Казка діжки» (A Tale of a Tub), написаним у 1694–1697 рр. У VIII розділі Казки йдеться про філософів-еолістів (назва від імені грецького бога вітрів Еола), які вважали першопричиною всього вітер. Людина, буцімто, привносить крихти вітру у буття. Жерці цього віровчення часто-густо стоять перед вітром з роззявленими писками для того, щоб потім відригнути ці крихти для блага людства. Художник зобразив осідок жерців у вигляді споруди, що нагадує Колізей, забудова якого замикається всередині лабіринтом, що розгортається з сувою аркуша, представляючи паркан, складений з вертикальних дощок. Фасад розгорнутої споруди посідає три яруси. В арках нижньому ярусу – масні людські язики, які почергово або прибиті цвяхами донизу, або тримають посередині миски, очевидно наповнені крихтами камінчиків із повітря. Миски з такими ж камінчиками присутні в арках другого ярусу, а на третьому підвішені дзвіночки. «Колізей» відділений від зовнішнього світу ровом та високим парканом, покритим гострими шипами. Аналогічні шипи посідають і стіни закрученого до середини сувою. У наверші зовнішнього паркану встановлені відерця – порожні та заповнені. Від стін сувою-спіралі догори випростані довгі жердини з сачками, в які влітають із поривом вітру крихти камінчиків. Окремі сачки мають язики; два язики також спочивають, перегнувшись через паркан лабіринту. Одна з дощиць зовнішнього паркану виламана та перекинута через рів як місток, на якому лежить гральна кісточка. Через отвір відірваної дошки проглядається водний простір із вітрильником на обрії. Від мостика по дощатому настилу з вкрапленими в нього камінцями повзуть до язиків равлик та кріль. А справа від «Колізею» причаївся жук-рогач, поруч з яким навскіс прописано: А. АКСИНИН–1978. Дрібні кульки-камінці заповнюють майже весь композиційний простір: вони у небі, на вертикалях стін, на поземі, їхні розсипи також на язиках в арках. Дрібні елементи зображень примушують глядача зосередитись на окремих деталях і спробувати увійти у втаємничений зміст твору. Художник максимально лаконізує композиційну конструкцію, в якій чіткий вертикальний ритм поєднується з колообертом спіралі в центрі. Три діагональні жердини вгорі з підвішеними на них овальними предметами збагачують конструктивну побудову твору.
«Езоповою» мовою художник віддзеркалює оточуючу його дійсність, наповнену непотребом балаканини, прожектерства та абсурдних рішень, наслідуючи ідейний зміст, композиційну наповненість та символічні основи нідерландських художників XV–XVI століть Ієроніма Босха та Пітера Брейґеля-старшого.
 
Надписи та символи
Справа внизу під відтиском авторський підпис «А. Аксінін – 78»