Колекція

Аркуш 9 із серії «Королівство Абсурдів Джонатана Свіфта»

Олександр Аксінін

  • Аркуш 9 із серії «Королівство Абсурдів Джонатана Свіфта» 2
  • Аркуш 9 із серії «Королівство Абсурдів Джонатана Свіфта» 3
Основна інформація
ID
Г-IV-3646
Автор
Олександр Аксінін
Назва
Аркуш 9 із серії «Королівство Абсурдів Джонатана Свіфта»
Дата створення
1978
Техніка
офорт
Матеріал
відбиток на папері
Розміри (висота x ширина, см)
29.1 x 29.6
Інформація про автора
Автор
Олександр Аксінін
Роки життя
1949–1985
Країна
УРСР
Біографія
Олександр Аксінін – художник-графік, один із найяскравіших представників львівської нонконформістської культури. Художник народився 2 жовтня 1949 року у Львові в родині військового картографа і працівниці-службовця львівської залізниці. Художню освіту почав здобувати у вечірній художній школі (1963–1966, Львів). У 1967–1972 роках продовжив навчання в Українському поліграфічному інституті ім. Івана Федорова за спеціальністю «Графіка». Після його закінчення служив у Радянській армії, де брав участь в оформленні експозиції військово-історичного музею. У 1974–77 роках працював художником-дизайнером у проектно-конструкторському бюро. Від 1977 року залишив офіційну службу і зайнявся виключно творчістю як вільний художник. Квартира Аксініна і його дружини, письменниці і художниці Енгеліни (Гелі) Буряковської (1944–1982), стала одним із осередків львівського неформального мистецтва, тут же проводилися і перші квартирні виставки. Олександр і Геля були добре знайомі з діячами культурного андеґраунду Москви і Ленінграду, зокрема, з Дмитром Пріговим, Віктором Кривуліним, Іллею Кабаковим та ін. У них також були дружні стосунки і з прибалтійськими художниками, зокрема, Тинісом Вінтом, з яким Олександра пов'язувало особливо глибоке творче взаєморозуміння, та польськими. Від 1974 року Аксінін брав участь у групових виставках; 1979 року його перша персональна виставка була організована в Таллінні при сприянні художника Тиніса Вінта. На початку 1980-х поет Віктор Кривулін допоміг провести кілька «квартирних» виставок художника в Ленінграді і Москві. 3 травня 1985 року, повертаючись з Таллінна, Олександр Аксінін загинув в авіакатастрофі над Золочевом неподалік Львова. Художник за життя створив 343 офорта, близько 200 листів нетиражної графіки (малюнків аквареллю, тушшю і гуашшю, в тому числі виконаних на відбитках офортів), і п'ять живописних робіт. 27 томів щоденників художника за 1965–1985 роки містять понад 200 ескізів і велику кількість малюнків-ідей, частково вони є у відкритому доступі на персональному сайті художника. У 2015 році серію офортів «Босхіана» Олександра Аксініна було включено до постійної експозиції Арт-центру Ієроніма Босха в м. Гертогенбос у Нідерландах. Твори зберігаються у Львівській національній галереї мистецтв, Естонському художньому музеї та у Національному художньому музеї України. У 1981 році Олександр Аксінін написав свою лаконічну автобіографію для статті Віктора Крівуліна, де він свідомо протиставив свій внутрішній світ зовнішнім подіям, а факти біографії поєднав із власним художнім та метафізичним досвідом: 1949 року начебто російська людина народилася в начебто європейському місті Львові. Православний. 1972 рік – диплом Поліграфічного інституту, за фахом графік. 1977 рік – 1-ше одкровення з супутнім відчуттям часу. 1981 рік – 2-ге одкровення з супутнім відчуттям вічності. 1979 рік – перша персональна виставка в Таллінні. 1981 рік – друга в Польщі. Все.
Опис роботи
Графічна спадщина Олександра Аксініна містить серії офортів за мотивами деяких літературних творів, одним з котрих є «Мандри Гуллівера» Джонатана Свіфта (1977–1978). У цій серії (так само, як і в інших, наприклад за мотивами «Аліси в Країні див» Льюіса Керрола), Аксінін часто перетворює тексти в частину зображення. Творчому світу художника характерна згущена інтелектуальна атмосфера, сповнена «кодами естетичної інформації». Він «вводить у свої роботи предметний ряд, який символічно має відтворити не окрему частину тексту, а дати образ тексту загалом, служити знаком, матрицею ілюстрованого словесного твору», зазначає мистецтвознавець Михайло Соколов.
Один із останніх аркушів серії. У 9-му аркуші знаходить розвиток ескіз «Торець» як візуальна інтерпретація метафізичної системи англо-американського математика та філософа Альфреда Норта Вайтгеда (Alfred North Whitehead, 1861–1947). Аксінін уважно вивчав огляд його концептуального твору «Процес та реальність» ("Process and Reality", 1929), що стало основою візуального осмислення художника цієї філософської праці в ескізі «Торець» (1978) із підзаголовком Уайтхед. У 9-му аркуші цей ескіз виступає як фрагмент у складному композиційному рішенні. 
Композиція представлена у колі. Домінантою виступає орнітоморфне вертикальне зображення, яке нагадує пугача з пір’ям на голові, кігтями та хвостом внизу. Очі птаха заміщені корбами, які приводять у дію трос із зіницею в колі. Площини дисків-рівнів заповнені воронками, що нагадують труби, дзвіночками з дзвонарями, котушками шпагатів з риб’ячими головами в отворах, барабанами з фігурками ударників. Як окремі елементи показані розрізана риба (зображення на базовому ескізі «Торець»), мушлі на краю диску, дзиґа на барабані. На осі останньої площини над хвостом пугача, складеного з жердинок, – дві фігурки, що розмотують килимок. Над ними круг із зіницею посередині, від якої відходять промені. Дане око разом із завершенням торсу подібні на годинниковий маятник. Аналогічні круги-зіниці над головою та обабіч ніг птаха становлять важливі композиційні акценти. У горішньому сегменті, що символізує небо, від круга з зіницею променями розходяться відрізки з кульками, що внизу нагадують японські парасольки. Японські мотиви можна простежити також у наверші на голові птаха, яке подібне на пагоду, в жердинах у правій частині сегменту, складених як віяла. Самі ж круги з зіницями асоціюються з хризантемовою емблемою імператора Японії.
Останньою мандрівкою Лемюеля Гуллівера, коротко описаною у  ІІІ частині, була подорож до Японії – єдиної реальної країни серед фантазованих у «Мандрах». Хоча й ця земля подана у книзі як напівреальна. 
Про морську подорож у композиції Аксініна засвідчують фрагменти середньої та нижньої частин твору, які символізують морський простір, сформований із краплин, що випростовуються з рур та краника на цегляних мурах, окреслених на горизонталях широкими світлими стрічками. Крім кораблів, на водній гладі зображені плоти з іонічними колонами, на капітелях яких сидять сови, човники з рибалками.  Зліва з горішнього «небесного» сегменту донизу летять кулі, що збільшуються і нижче перетворюються на контейнери з голками. Одну з таких кульок намагається поглинути велика риба. Кульки під «головою» пугача зліва в глибині формують ще один диск з воронками, на краю якого сидить рибалка. Фрагмент аналогічного диску зображений справа. Над ним сидить суб’єкт, що перемелює у кулястому механізмі з воронкою краплинки-камінчики, що падають згори від трубок «віяла». Механізм нагадує фантастичні пристрої з академії  в «Лапуті». 
На середній стрічці справа виритовано авторський підпис: А. Аксинин–78.
У даній композиції автор збирає і синтезує різні подорожі Гуллівера, об’єднуючи їх єдиною орнітоморфною конструкцією. Як і в інших останніх аркушах серії, художник відходить від прямих поєднань із текстом книг Дж. Свіфта і пропонує візуальну інтерпретацію універсальних проблем.
 
Надписи та символи
Справа внизу під відтиском авторський підпис «А. Аксінін – 78»