Святий Григорій

Матвій Полейовський

Основна інформація
ID
С-I-1036
Автор
Матвій Полейовський
Назва
Святий Григорій
Дата створення
1758–1763
Техніка
різьба
Матеріал
дерево левкас поліхромія
Розміри (висота x ширина x глибина, см)
194 x 107 x 54
Додатково
Інформація про автора
Автор
Матвій Полейовський
Автор мовою оригіналу
Maciej Polejowski
Роки життя
після 1734–1806
Біографія
Матвій Полейовський (після 1734–1806) – львівський скульптор та архітектор, з яким пов’язують третій період львівської барокової скульптури, що починається з 1770 р. і триває до кінця XVIII ст. Він був одним з найбільш талановитих послідовників Йогана Георга Пінзеля, в якого навчався у Бучачі. Стилістично скульптура Матвія Полейовського відноситься до рококо з певним тяжінням до класицизму. Скульптор співпрацював з колективом кваліфікованих виконавців, оскільки виконував декілька замовлень одночасно. Він, як і деякі львівські скульптори, у 1764 р. отримав право носити шаблю, що символічно прирівнювало його до шляхти Речі Посполитої і звільняло з-під юрисдикції міських цехів. Виконував скульптурні роботи у львівській римо-католицькій катедрі (1766 р.), у монастирі оо. Бернардинів (1768 р.), для крехівської церкви св. Миколая вирізьбив нову частину іконостасу у формі вівтаря (1778 р.), уклав угоду на виготовлення 6 бічних вівтарів у Почаївському монастирі оо. Василіан (1781 р.). Був популярним у Галичині.
Опис роботи
Скульптура святого Григорія презентована в S-подібному ракурсі, з розведеними в сторони руками і нахиленою вліво головою. Основну увагу майстер приділив рисам обличчя св. Григорія – великі вилиці, притаманні для скульптур майстра, маленьке виділене підборіддя, випуклі мигдалеподібні очі з опущеним вниз поглядом і цікаво проробленими віями по краю верхнього повіка, пухкі вуста з більшою нижньою губою. На голові святого папська тіара з трьома поясами, з-під якої виступають пасма хвилястого волосся. Одяг Григорія вкритий складками. Скульптура відрізняється виразним контуром, динамічною формою, ретельною передачею дрібних деталей. Роботи М. Полейовського виразні та ефектні, у своїй творчості він використовує мотиви стилю рококо. Скульптура походить із римо-католицького костелу Успіння Пресвятої Богородиці, що в с. Наварія.
Правове регулювання
Львівська національна галерея мистецтв імені Б.Г. Возницького