Плащаниця (Христос у гробі)

невідомий народний скульптор

  • Плащаниця (Христос у гробі) 2
  • Плащаниця (Христос у гробі) 3
  • Плащаниця (Христос у гробі) 4
  • Плащаниця (Христос у гробі) 5
  • Плащаниця (Христос у гробі) 6
  • Плащаниця (Христос у гробі) 7
Основна інформація
ID
С-I-1276
Автор
невідомий народний скульптор
Назва
Плащаниця (Христос у гробі)
Дата створення
XIX ст.
Країна
Україна
Техніка
різьба поліхромія
Матеріал
дерево
Розміри (висота x ширина x глибина, см)
109 x 29.5 x 24
Додатково
Інформація про автора
Опис роботи
Іконографічне зображення Христа з Жидачівщини пов’язане із Великодньою обрядовою символікою. У Страсну П’ятницю християни за традицією роблять обхід навколо храму, несучи плащаницю – зображення Христа, що лежить у гробі. Після процесії плащаницю розміщують у церкві, де вона залишається на деякий час. З XVI століття плащаниця стала обов’язковим атрибутом богослужінь. Найпоширенішими є живописні чи вишиті зображення, та трапляються й вирізьблені з дерева, лаконічний сюжет яких має незначні відмінності в іконографії. Об’ємна дерев’яна плащаниця, наслідуючи іконографію, на невисокому п’єдесталі відображає вирізьблене мертве тіло Ісуса зі слідами прибиття до хреста й глибокою раною від списа. Його голова ледь повернута до правого плеча, ліва рука лежить на животі, права витягнута вздовж тіла. Видовжена фігура Христа виконана з цільного шматка дерева. Недосконало володіючи знаннями анатомії людського тіла, народний майстер зображає широкі плечі, що переходять у тонкі руки з масивними долонями, клиноподібні плоскі ступні, схематично наведену грудну клітку з чіткими паралельними горизонтальними лініями, що імітують ребра, окреслюючи запалу черевну порожнину. Обличчя Христа наділене нехарактерними для національного типажу рисами. Звучання світлої карнації тіла підсилює овальне лице з масивним підборіддям, оточене короткою бородою та обрамлене прямими пасмами темного волосся. Очі Христа великі, мигдалеподібні, з випуклими повіками та опущеним зовнішнім кутиком. Бездиханний образ Спасителя доповнює широкий рот та прямий ніс з розширеними ніздрями під низькими надбрівними дугами. Довга пов’язка, що прикриває не лише стегна, а й опускається нижче колін, змодельована неглибокими ритованими лініями, які хаотично вкривають усю поверхню, не повторюючи обриси тіла.
Правове регулювання
Львівська національна галерея мистецтв імені Б.Г. Возницького