Хрест ручний

невідомий

  • Хрест ручний 2
  • Хрест ручний 3
Основна інформація
ID
С-II-739
Автор
невідомий
Назва
Хрест ручний
Дата створення
1831
Країна
Україна
Техніка
різьба
Матеріал
дерево
Розміри (висота x ширина x глибина, см)
29 x 9.7 x 2
Інформація про автора
Автор
невідомий
Країна
Опис роботи
Ручний хрест належить до типологічної підгрупи літургійних хрестів, призначений для богослужіння. У східному обряді з’явився з XV ст. За конструктивним вирішенням хрест семикінцевий, виконаний у техніці контурного, виїмчастого та плоскорельєфного різьблення, яке дає можливість різьбленим елементам підійматися над фоном, а не врізатися в нього. З лицевої сторони ручного хреста розміщене Розп’яття, яке займає основну частину стрижня. Схематизована фігура Спасителя з наміченими обрисами та незначними проробленими деталями присадкувата та непропорційна. Над Христом присутня табличка з написом «ІNЦІ», а під ногами – череп Адама. На кінцях середнього рамена зображення херувимів. Верхнє і нижнє перехрестя відокремлене від основної композиції гладкою лінією. На площині верхнього рамена вирізьблене плоскорельєфне іконографічне зображення Новозавітної Трійці – поясні, графічно наведені фігури Бога Отця та Бога Сина, а між ними неглибокою лінією позначено голуба – Святого Духа. Сюжетна композиція обрамлена по контуру рамена мотивом «кривулька». Центральна площина нижнього рамена заповнена плоскорізьбленим геометричним візерунком, літерами та схематизованим зображенням святого з чотирикінцевим хрестом у лівій руці. В центральній частині тильної сторони хреста – плоскорізьблена фігура Богородиці на повен зріст в короні, з малим Ісусом на руках. На кінцях середнього рамена ідентично до лицевої сторони – силуети херувимів, намічені графічним контуром. Тильна сторона верхнього та нижнього рамен відокремлена від загальної композиції гладкою лінією. У декоративному оформленні переважає мотив «кривулька», що заповнює значну частину площі тла ручного хреста з обох сторін. Спрощеність зображень та їх графічна подача засвідчує руку народного майстра. Цікавим є напис «Лукаш Дворській» на нижньому кінці з двох торців – він, можливо, свідчить про авторство.
Правове регулювання
Львівська національна галерея мистецтв імені Б.Г. Возницького