Погруддя Емануеля Махека

Юлія Смолька

  • Погруддя Емануеля Махека 2
  • Погруддя Емануеля Махека 3
  • Погруддя Емануеля Махека 4
  • Погруддя Емануеля Махека 5
  • Погруддя Емануеля Махека 6
  • Погруддя Емануеля Махека 7
Основна інформація
ID
С-I-1971
Автор
Юлія Смолька
Назва
Погруддя Емануеля Махека
Дата створення
1912
Країна
Австро-Угорська імперія
Культура
Новітній час
Техніка
відлив поліхромія
Матеріал
гіпс
Розміри (висота x ширина x глибина, см)
54 x 57 x 37
Додатково
Інформація про автора
Автор
Юлія Смолька
Автор мовою оригіналу
Julia Smolkówna
Роки життя
1880–1944
Країна
Австро-Угорська імперія, Польща
Біографія
Юлія Смолька (1880–1944) – скульпторка, членкиня Асоціації польських мисткинь у Львові, онука відомого галицького політика Францішека Смольки. Навчалась у Львівській художньо-промисловій школі (1909–1913); згодом – у Парижі у 1913–1914 рр. У 1917–1923 рр. долучилася до львівських виставок Асоціації польських мисткинь, де її роботи отримали схвальні відгуки. Від 1925 р. викладала скульптуру в майстерні Асоціації польських мисткинь у Львові на вул. Стефана Баторія (нині – князя Романа), 12. Померла 28 липня 1944 р., похована на Личаківському цвинтарі. Мисткиня є авторкою портретних погрудь, жанрових композицій, проєктів пам’ятників, меморіальних портретних медальйонів, барельєфів, виконаних на замовлення А. Захаревича та А. Піллера й розташованих на фасадах і в інтер’єрах низки львівських споруд. Працювала в гіпсі та бронзі. Використовувала типову для 1900–1918 рр. формальну систему, в якій поєднались інспірації О. Родена, імпресіонізму, сецесії. У пізніх роботах послуговувалася художньою мовою модернізованого класицизму, «академічного реалізму», рідше – ар-деко.
Опис роботи
Зображення є реплікою бронзового погруддя Емануеля Махека (1912) – всесвітньо відомого офтальмолога, випускника Віденського університету, з 1882 р. – доцента Ягеллонського університету; у 1892–1928 рр. – ординатора очного відділення Крайового загального шпиталю у Львові; у 1898–1922 рр. – професора офтальмології Львівського університету, декана медичного факультету; згодом – ректора Львівського університету, президента лікарського товариства у Львові. Особливістю портретного образу є доброзичливість, витонченість, інтелектуальність, шляхетність. «Комунікативного» характеру зображенню надає вираз обличчя, наче зосередженого на сприйнятті повідомлення. Внутрішньої динаміки твору надають фактурність поверхні, вільна імпресіоністична ліпка форм.
Надписи та символи
Ззаду підпис і дата: «Smolkówna, 1912».
Портретована особа
Ім'я портретованого
Емануель Махек
Роки життя портретованого
1851–1930
Правове регулювання
Львівська національна галерея мистецтв імені Б.Г. Возницького