Татранський звіролов

Войцех Бжеґа

  • Татранський звіролов 2
  • Татранський звіролов 3
  • Татранський звіролов 4
  • Татранський звіролов 5
  • Татранський звіролов 6
  • Татранський звіролов 7
  • Татранський звіролов 8
  • Татранський звіролов 9
  • Татранський звіролов 10
Основна інформація
ID
С-I-528
Автор
Войцех Бжеґа
Назва
Татранський звіролов
Дата створення
поч. 1930-х
Країна
Польща
Культура
Новітній час
Техніка
різьба
Матеріал
липове дерево
Розміри (висота x ширина x глибина, см)
50 x 40 x 30
Інформація про автора
Автор
Войцех Бжеґа
Автор мовою оригіналу
Wojciech Brzega
Роки життя
1872–1941
Країна
Австро-Угорська імперія, Польща
Біографія
Войцех Бжеґа (1872–1941) – польський скульптор, мебляр, популяризатор закопанського стилю, письменник, педагог і громадський діяч. Народився у родині слюсаря в Закопаному. Батько помер незабаром після народження сина. Митець, вихований матір’ю, згодом взяв її прізвище. У 1885–1889 рр., після закінчення народної школи, В. Бжеґа навчався в Школі деревообробного промислу в Закопаному у класі декоративної скульптури. Після 1889 р. працював майстром різьблення у майстернях Цешина, Бєльсько-Бялої та в скульптурних майстернях Кракова і Львова. У 1895–1898 рр. вільнослухачем студіювався у Краківській академії красних мистецтв у Альфреда Дауна. У 1898 р. навчався в Мюнхені у Гайнріха Кніра. У 1899–1901 рр. продовжив навчання у Парижі в Національній вищій школі мистецтв. З 1901 р. працював у Закопаному. В 1912 р. одружився зі Стефанією Чарторийською. У своєму помешканні відкрив майстерню, де організовував виставки декоративно-ужиткових виробів художників спілки «Sztuka Podhalańska». Присвятився декоративній скульптурі, меблярству, декоративно-ужитковому мистецтву. З 1903 р. створював декоративно-ужиткові вироби та меблі в закопанському стилі. Працював переважно у дереві. У портретах застосовував бронзу, теракоту, гіпс. Дебютував у 1902 р. на художній виставці в Закопаному. У 1909–1939 рр. брав участь практично в усіх виставках, організованих художніми об’єднаннями в Закопаному. Є автором мемуарів, драматичних творів, етнографічних та історичних статей. Публікувався у регіональних журналах «Zakopane», «Góral», «Młody Taternik». У 1913 р. видав книгу «Posiady. Opowiadania z Podhala». На основі спогадів В. Бжеґи, переданих у дар Татранському музею, у 1969 р. була створена книга «Життя чесного верховинця». У 1922–1937 рр. викладав скульптуру в Школі деревообробного промислу в Закопаному. У 1926–1929 був її директором. Серед здобутків громадської діяльності В. Бжеґи – співзасновництво Асоціації верховинців (1904), співзасновництво Підгальського художнього товариства (1909), організація першого з’їзду підгальців у Закопаному (1911), членство в Товаристві сприяння красним мистецтвам (1925–1939), співзасновництво спілки «Modła», членство в Національній лізі.
Опис роботи
«Татранський звіролов» (початок 1930-х рр.) відображає культурно-світоглядні пріоритети й дослідницькі зацікавлення автора, який ідентифікував себе як представника автентичної культури краю, був одним із популяризаторів закопанського стилю, вивчав побут і звичаї верховинців і відобразив результати досліджень в низці історичних та етнографічних статей. Випускник, а згодом викладач і директор Школи деревообробного промислу в Закопаному, майстер працював переважно у дереві й створив у цьому традиційному матеріалі з «глибокими смисловими резонансами в колективній свідомості» (З. Чегусова) низку портретів і жанрових скульптур. Засновані на досконалому знанні селянських «праць і днів», вони позначені оповідністю, ілюстративністю, достовірністю і докладністю відтворення трудової дії та знарядь праці, типовістю антропологічних ознак. Значну увагу майстер надавав народному строю, любовно і ретельно зображаючи свитку, сорочку, крислатий капелюх. Твори, виконані у дереві, позначені декоративністю, надмірною деталізацією та описовістю, певним порушенням міри художньої умовності, покликаної надати образу естетичної узагальненості та дистанціювати мистецтво від життя. Особливістю «Татранського звіролова» є моделювання форми геометризованими площинами, що уподібнює постать гірським масивам і візуалізує єдність людини з природою.
Надписи та символи
На підставці ззаду: «2017».
Правове регулювання
Львівська національна галерея мистецтв імені Б.Г. Возницького