Костюми Тіволі (Мати з дитиною на віслюці та пастух-подорожній)

Бартоломео Пінеллі

  • Костюми Тіволі (Мати з дитиною на віслюці та пастух-подорожній) 2
  • Костюми Тіволі (Мати з дитиною на віслюці та пастух-подорожній) 3
Основна інформація
ID
Г-IV-1744
Автор
Бартоломео Пінеллі
Назва
Костюми Тіволі (Мати з дитиною на віслюці та пастух-подорожній)
Назва мовою оригіналу
Costume di Tivoli
Дата створення
1816 (?)
Техніка
офорт акварель
Матеріал
папір
Розміри (висота x ширина, см)
10.2 x 16.4
Інформація про автора
Автор
Бартоломео Пінеллі
Автор мовою оригіналу
Bartolomeo Pinelli
Роки життя
1781–1835
Країна
Італія
Біографія
Бартоломео Пінеллі (1781, Рим – 1835, там само). Італійський рисувальник, гравер, скульптор, син кераміста Дж. Б. Пінеллі. Народився в районі Трастевере (за Тибром). Вчився в Болоньї, згодом в Академії Св. Луки в Римі. Відвідував Академію Феліче Джані – художника класичного напрямку, від якого успадкував манеру рисунка. На початку ХІХ ст. митець звертався до гравюр епохи Відродження (зокрема до творів Маркантоніо Раймонді), переводячи свої рисунки в офорти та літографії. 1809 року Пінеллі створив першу серію офортів, розмальованих аквареллю – Raccolta di Cinquanta Costumi Pittoreschi («Зібрання п’ятдесяти живописних костюмів»). Альбом перевидавався 1814 та 1815 рр. Згодом, 1816 року вийшла нова версія альбому – Nuova Raccolta di Cinquanta Costumi Pittoreschi incisi di acqua forte («Нове зібрання п’ятдесяти живописних костюмів»). Більшість львівських гравюр – саме з цієї серії. Основна тема творчості художника – жанрові сцени (Costumi), побачені ним у Римі, Неаполі, провінціях Абруццо і Молізе. Гравюри Пінеллі мають не лише художню цінність, але й несуть важливу етнографічну інформацію. У 1820–30-х рр. художник створив рисунки та гравюри до поем Торквато Тассо (1827–1829) та роману Мігеля де Сервантеса «Дон Кіхот» (1834). Одна з найбільш відомих серій рисунків Пінеллі – «Сім пагорбів Рима» (1827–1830). Твори митця зберігаються в багатьох італійських музеях, а також у збірках інших країн.
Опис роботи
Робота з римської серії. Перший варіант композиції відомий з альбому Costumi di Tivoli, виданому в 1815 році та перевиданому в 1816 році в альбомі Nuova Raccolta di Cinquanta Costumi Pittoreschi incisi all' acquaforte da Bartolomeo Pinelli Romano, Nicola de Antoni impresse, Ignazio Pavon Offre e Dedica, Roma 1816. У 1818 році Б. Пінеллі повторює цей варіант в акварелі. Версія, аналогічна «львівській», вийшла у чорно-білому варіанті в альбомі Nuova Raccolta di Cinquanta Costumi Pittoreschi («Нове зібрання п’ятдесяти живописних костюмів»), виданому Джованні Скуделларі в Римі у 1817 р. Друга версія за композицією не відрізняється від першої, однак замість коня в ній зображений віслюк, а сам рисунок не такий вправний, як у першому варіанті. На передньому плані зображено молоду жінку з притиснутим до грудей немовлям – вони їдуть на віслюку по гірській дорозі. Їй зустрівся юнак-пастух, який починає бесіду, але жінка байдуже дивиться повз подорожнього. Вона вбрана у характерний для південної Італії одяг: синю куртку з еполетами, довгу рожеву спідницю, на голові в неї біла хустка. Юнак – у синій куртці, одягненій поверх червоної камізельки, зверху накинутий кожух без рукавів; він у жовтих штанах, білих панчохах, чорних черевиках. На голові пастуха чорний капелюх, на плечі він тримає довгу трубу – аналог гуцульської трембіти. Зліва від дійових осіб – берег пагорба, справа – фрагмент дерева, за яким на дальньому плані синіє долина, в якій розташоване місто (видно фрагмент однієї зі споруд). Одяг персонажів розфарбований яскравими акварельними фарбами – червоною, синьою, жовтою, рожевою. Тло у зелених, вохристих, синьо-голубих кольорах.
Надписи та символи
Внизу справа підпис автора: Pinelli f [fecit] дата 1816, далі – назва міста виконання твору – Roma. У центрі на відбитку під зображенням – назва твору: Costume di Tivoli (на інших гравюрах – Costumi). Вгорі справа на відбитку, над рамкою зображення – № 36.
Правове регулювання
Львівська національна галерея мистецтв імені Б.Г. Возницького