На картині «Підняття хреста з Христом» зображення Ісуса перетинає центр композиції по діагоналі. Таким чином демонструється рух, яким передається ключовий момент дії. Горизонталь і вертикаль картини статична, натомість діагональ динамічна. Вирішуючи надзвичайно складне композиційне завдання пластичного зв’язку з великою кількістю фігур, художник застосував правило прямого кута, що забезпечує оптимальні пропорції. Наскрізна діагональ візуально підкреслює основні структурні лінії композиції, що виражають дію. Тему жорстокої страти найчастіше зображено на вівтарних картинах художників Німеччини та Нідерландів. Проте художники зазвичай зображали Розп’яття, що вже відбулося. Чи не вперше до такого сюжету вдався Пітер Пауль Рубенс, зробивши глядача свідком страшної страти. Наслідуючи великого художника, автор досконало повторює композиційний прийом.