Маскарон у формі лева

Йоган Пфістер

  • Маскарон у формі лева 2
  • Маскарон у формі лева 3
Основна інформація
ID
С-II-759
Автор
Йоган Пфістер
Назва
Маскарон у формі лева
Дата створення
XVII ст.
Країна
Україна
Техніка
різьба поліхромія
Матеріал
дерево
Розміри (висота x ширина, см)
45 x 25.5
Інформація про автора
Автор
Йоган Пфістер
Роки життя
1573–1640/1642
Біографія
Йоган (Ян) Пфістер – скульптор, німець за походженням, народився в 1573 р. у м. Бреслау (нині м. Вроцлав, Польща) в сім’ї художника і скульптора Георга Пфістера. Вчився у майстрів – вихідців із Нідерландів та Німеччини (Ганса Флейсера, Фрідріха Гросса, Герхардта Гендріка). Пфістер вважається найвидатнішим скульптором на межі ХVІ–ХVІІ ст., котрі творили на теренах України та Польщі. Працював переважно у мармурі та алебастрі, рідше в дереві. Найкращі роботи виконав у Львові, Бережанах, Тарнові. З 1615 р. на замовлення Адама Єроніма Сенявського починає працювати в Бережанах над надгробками знатного роду Сенявських: Адама Єроніма та трьох його синів – Олександра, Миколи та Прокопа. У містечку провадить різьбярську школу. Працюючи придворним скульптором Сенявських, різьбить вівтарні композиції у костелі Внебовзяття Пресвятої Богородиці в с. Біще на Тернопільщині, яке також належало родині. Над декором вівтаря працює в 1630-их роках. Пфістер показав себе професійним майстром, який перші кроки у творчості робив під впливом німецько-нідерландського маньєризму.
Опис роботи
Маскарон вирізьблений з особливою увагою до деталей, наділений яскраво вираженим емоційним характером. Стилізована морда лева демонструє драматизм та експресію. Відтворені риси майстерно підкреслені грою світла та тіні, завдяки чому виникає відчуття напруженого драматизму. Різьба передає живу міміку – розкрита паща лева, акцентовані очі, хвилясті, наділені енергією руху пасма гриви. Глибокі зморшки, напруженість погляду та підкреслені характерні тваринні риси створюють враження живої, майже театральної маски. Декоративність маскарона виходить за межі просто архітектурної оздоби, а є радше декоративним акцентом, що наділений символічним змістом. Він виконує роль не лише охоронця, а й емоційного акценту, який водночас лякає та вражає красою художньої уяви автора.
Правове регулювання
Львівська національна галерея мистецтв імені Б.Г. Возницького