Голівка ангела

Йоган Пфістер

Основна інформація
ID
С-I-2077
Автор
Йоган Пфістер
Назва
Голівка ангела
Дата створення
XVII ст.
Країна
Україна
Техніка
різьба поліхромія позолота
Матеріал
дерево
Розміри (висота x ширина x глибина, см)
26.5 x 16 x 6
Додатково
Інформація про автора
Автор
Йоган Пфістер
Роки життя
1573–1640/1642
Біографія
Йоган (Ян) Пфістер – скульптор, німець за походженням, народився в 1573 р. у м. Бреслау (нині м. Вроцлав, Польща) в сім’ї художника і скульптора Георга Пфістера. Вчився у майстрів – вихідців із Нідерландів та Німеччини (Ганса Флейсера, Фрідріха Гросса, Герхардта Гендріка). Пфістер вважається найвидатнішим скульптором на межі ХVІ–ХVІІ ст., котрі творили на теренах України та Польщі. Працював переважно у мармурі та алебастрі, рідше в дереві. Найкращі роботи виконав у Львові, Бережанах, Тарнові. З 1615 р. на замовлення Адама Єроніма Сенявського починає працювати в Бережанах над надгробками знатного роду Сенявських: Адама Єроніма та трьох його синів – Олександра, Миколи та Прокопа. У містечку провадить різьбярську школу. Працюючи придворним скульптором Сенявських, різьбить вівтарні композиції у костелі Внебовзяття Пресвятої Богородиці в с. Біще на Тернопільщині, яке також належало родині. Над декором вівтаря працює в 1630-их роках. Пфістер показав себе професійним майстром, який перші кроки у творчості робив під впливом німецько-нідерландського маньєризму.
Опис роботи
Голівка ангела була декоративним елементом храмового інтер’єру. Схожі зображення херувимів як символу небесного заступництва, чистоти та духовної сили часто використовували в період бароко для оздоблення вівтарних композицій у храмах. Саме вони уособлюють духовну присутність у святому місці. Голова ангела ледь нахилена праворуч. Обрамлена драперією шия звужується донизу, сформована плавними лініями м’яких складок. Високе відкрите чоло, кирпатий ніс з роздутими ніздрями, пухкі випнуті щоки, чітко окреслена борідка та домінантні червоні вуста характеризують образ. Очі ангела великі, огорнуті чіткими лініями обважнілих повік, злегка підняті вгору. Видовжене овальне обличчя обрамлює пишне золотаве волосся з ретельно опрацьованими, ритмічно вкладеними кучерями. Його вираз умиротворений. Вправно пластично промодельована голівка ангела вирізняється високим рівнем професійної майстерності. Робота є важливим прикладом сакрального мистецтва, такі скульптурні вироби мали як естетичну, так і духовну функцію, допомагали створювати атмосферу величності та святості в храмовому інтер’єрі. Схожою за манерою виконання та трактуваннія образу є робота з інвентарним номером С-І-2078, яка також походить зі села Волиця.
Правове регулювання
Львівська національна галерея мистецтв імені Б.Г. Возницького