Колекція етнографічних рисунків

Каєтан Келісінський

  • Колекція етнографічних рисунків 2
Основна інформація
ID
Г-V-424_359
Автор
Каєтан Келісінський
Назва
Колекція етнографічних рисунків
Країна
Королівство Польське
Культура
Новий час
Техніка
рисунок
Матеріал
олівець
Додатково
Інформація про автора
Автор
Каєтан Келісінський
Автор мовою оригіналу
Kajetan Wincenty Kielisiński
Роки життя
1808–1849
Країна
Варшавське герцогство, Королівство Польське
Біографія
Каєтан Вінцент Келісінський (07.08.1808–02.01.1849) – польський графік, ілюстратор, бібліотекар, гравер і кресляр. Народився в сім’ї судового чиновника Кацпера та Катажини, уродженої Клеської. Навчався у Варшавському університеті та рисунку в Яна Фелікса Піварського. Після початку Листопадового повстання (1830–1831) перервав мистецькі студії. Брав участь у бойових діях 1831 р., воював у званні другого лейтенанта, а після придушення повстання не зміг повернутися до Варшави. Деякий час жив у Кракові, у 1834–1839 рр. був куратором колекцій Г. Павліковського (колекціонера та бібліофіла) у Медиці, де вдосконалював навички гравіювання зі сподіванням продовжити навчання у Відні. З 1839 р. працював бібліотекарем і зберігачем художніх колекцій у громадсько-політичного діяча, мецената, видавця історичних джерел Титуса Дзялинського в Олешицях біля Любачова, а з січня 1840 р. – в Курнику У 1847 р. опублікував «Каталог подвійних колекцій бібліотеки графа Дзялинського». Незадовго до смерті одружився з Аполонією, уродженою Гостинською. Раптово помер 2 січня 1849 р. У творчому спадку К. В. Келісінського – близько 1000 акварелей, ескізів, замальовок народних типів, жанрових сцен, народних строїв, військових форм, пейзажів, виконаних на замовлення В. Дідушицького, Т. Дзялинського, Г. Павліковського. У мандрівках різними місцевостями збирав графічні матеріали для видань «Польські старожитності» та «Народні костюми». У 1855 р. познанський видавець Ян Константій Жупанський опублікував «Альбом Келісінського», де зібрав розрізнені роботи художника. Твори К. В. Келісінського, підписані KWK або KIK, зберігаються у музеях Кракова, Познані, Варшави, Вроцлава, Львівській національній галереї імені Б.Г. Возницького, бібліотеках Варшавського та Ягеллонського університетів.
Опис роботи
Каєтан Вінцент Келісінський створив численні офорти та малюнки, присвячені фольклору, життю польських сіл та містечок, історичним пам’яткам та пейзажам. Він один із перших створив екслібриси на польських землях. У мандрівках різними місцевостями збирав графічні матеріали для видань «Польські старожитності» та «Народні костюми». У 1855 р. познанський видавець Ян Константій Жупанський опублікував «Альбом Келесінського», де зібрав розрізнені роботи художника. Графічні роботи, малюнки, альбоми для малюнків та листування Келісінського зберігалися в Бібліотеці Курніка Польської академії наук, а також у національних музеях (Краків, Познань, Варшава) та відомих бібліотеках (Ягеллонський університет, Оссолінеум, Варшавський університет). На рисунку зображено гетьмана або високопоставленого представника козацької або шляхетської еліти. Малюнок виконано у стилі контурної графіки – тонкі, прості лінії без тіней і штрихування, що дає змогу чітко бачити контури фігури та елементи одягу. Цей тип зображення має ілюстративний, майже гербовий характер, властивий для історичної реконструкції. Зображений чоловік стоїть фронтально із легкою розвернутістю корпусу. У правій руці тримає підняту вгору велику, масивну, круглої форми із декоративними елементами булаву – символ гетьманської влади, ліва рука спирається на шаблю, що висить на поясі. Одяг дуже типовий для представника вищого козацтва або гетьманату XVII–XVIII століть, із яскравими ознаками статусності. На голові шапка або тюрбаноподібний головний убір, прикрашений великим страусиним пір’ям, що є характерною рисою гетьманів або представників козацької старшини. Такий головний убір – не лише елемент одягу, а символ гідності та військової слави. Довгий плащ або каптан, що спадає на плечі та має хутро на комірі, свідчить про багатство та високий статус. Краї плаща прямі, не прикрашені – це надає фігурі урочистості та строгості. Під плащем є жупан на якому вертикально вниз йдуть ґудзики або застібки. Талія підперезана, що вказує на присутність пояса із шаблею, яка прихована одягом. Жупан облягає тіло та має коротший поділ, ніж плащ. Взутий у м’які черевики або чоботи, без каблука. Фігура виглядає урочисто, спокійно та велично. Вбрання свідчить про статус, владу та військову гідність. Оскільки немає фону чи якихось деталей, уся увага зосереджена на постаті та її зовнішності. Це зображення слугує чіткою репрезентацією образу гетьмана як історичної постаті. Художня значущість полягає у точності та детальності відтворення історичного костюма, завдяки чому постає вагомим джерелом для дослідження і вивчення традиційної культури. В естетичному аспекті маємо справу із прикладом реалістичного рисунка з особливим акцентом на документальності твору.
Правове регулювання
Львівська національна галерея мистецтв імені Б.Г. Возницького