Ян ван Кессель Старший будував підвалини фламандського натюрморту з зображеннями гірлянд квітів, який формувався в атмосфері контрреформаційного руху як засіб поширення та пропаганди ідей та догматів католицизму. Натюрморт «Квіти та метелики» репрезентує поширену тему «марноти марнот» із відвертим сакральним підтекстом. У різьбленій кам’яній ніші, прикрашеній різноманітними квітами, висить декоративна композиція, складена з мушель. Скрізь можна помітити метеликів, жуків, богомолів, гусениць, личинок та змій. Такі деталізовані зображення рослин і комах з’явилися в мистецтві Фландрії та Голландії під впливом дедалі більшої цікавості до природознавства. Однак картина Кесселя є не лише правдивим відтворенням природи, вона також має глибокий символічний зміст, зрозумілий тогочасному глядачу. Мушлі уособлюють смерть, квіти – швидкоплинність життя, метелики – людську душу, гусінь – воскресіння, а змії та інші плазуни – гріховність. Фактично, зміст твору мав спонукати глядача до роздумів про спасіння душі на противагу тлінному земному буттю. Автор кмітливо приховав свій підпис на картині: контури гусениць та змій на плінтусі ніші та столі формують напис «Jan Van Kessel».