Іконостас «Страсті Христові»: Воскресіння Лазаря, В’їзд Ісуса Христа в Єрусалим, Омивання ніг, Молитва в Гетсиманському саду
невідомий
- ID
- Ж-4135
- Автор
- невідомий
- Назва
- Іконостас «Страсті Христові»: Воскресіння Лазаря, В’їзд Ісуса Христа в Єрусалим, Омивання ніг, Молитва в Гетсиманському саду
- Дата створення
- поч. XVIII ст.
- Країна
- Україна
- Культура
- Риботицька школа
- Техніка
- темперний живопис
- Матеріал
- дерево темпера
- Розміри (висота x ширина, см)
- 112 x 218
- Вид
- ікона
- Жанр
- релігійний
- Сюжет
- Страсті Христові
- Провенанс
- с. Семенівка, Львівська обл.
Іконографічний сюжет «Воскресіння Лазаря» зображає Ісуса, який звертається до Лазаря, благословляючи правицею. Багатофігурне живописне зображення відтворює кульмінаційний момент на фоні архітектурного стафажу. Цей сюжет розміщений у верхньому горизонтальному ряду роботи, за ним розташована сцена «В’їзд Ісуса Христа в Єрусалим». На давніх іконах клейма страстей Христових починаються з цього епізоду – він був своєрідним контрастом до подальших сумних подій. Згідно з пророцтвом Захарії, Ісуса вітали як царя, володаря, який несе свободу, та вже менш ніж за тиждень цей натовп кричав: «Розіпни». Дія відбувається серед пейзажу на скелястому поземі, на тлі міських мурів та архітектурних споруд. Перед Христом, що їде на ослі, люди стелять свій одяг, а біля стін міста його зустрічають поважні громадяни. Позаду Спасителя зображена група апостолів, які щось жваво обговорюють. Першим у натовпі проглядається Петро з простягнутою у бік Спасителя рукою. В канонічну схему автор вніс елементи з рідної культури: місцевий колорит, архітектуру, одяг. У багатофігурній живописній композиції «В’їзд Ісуса Христа в Єрусалим» іконописець зобразив типове галицьке передмістя, а також вельможу в одязі, що оздоблений хутром соболя – характерний для знаті елемент.
У сцені «Омивання ніг» відтворені апостоли, яким Ісус омиває ноги перед Тайною вечерею у Великий четвер. Композиційним акцентом клейма є Христос, який омиває ноги апостолу Петру. Сцена жвава, емоційна, вирізняється площинним трактуванням образів. Важливу роль у зображенні відіграє темна графічна лінія контуру.
«Молитва в Гетсиманському саду» – іконографічний сюжет, що оповідає про те, як Христос, взявши зі собою Петра, Якова та Іоанна, пішов у сад і ревно молився: «Отче Мій, коли можна, нехай обмине ця чаша Мене... Та проте, не як Я хочу, а як Ти...» (Мт 26:39). Дія відбувається на тлі міської стіни з архітектурними спорудами на поземі, що імітує гірську місцевість.
Однією з характерних рис для малярів Риботицької школи, яка простежується і в цій роботі, є введення в іконописну композицію написів, що пояснюють сюжетні зображення. Образи відзначаються виразним рисунком, яскравою гамою, сформованою з локальних кольорів, що виступають в основному у співвідношенні білила та оливково-зеленої, сіро-блакитної й червоної барви.