Назад

На заслання в Сибір

Вітольд Прушковський

  • На заслання в Сибір 2
  • На заслання в Сибір 3
Основна інформація
ID
Ж-3388
Автор
Вітольд Прушковський
Назва
На заслання в Сибір
Назва мовою оригіналу
Na zesłania w Sybir
Дата створення
1893
Країна
Австро-Угорська імперія
Техніка
олійний живопис
Матеріал
полотно олія
Розміри (висота x ширина, см)
115 x 183
Інформація про автора
Автор
Вітольд Прушковський
Роки життя
1846–1896
Країна
російська імперія, Австро-Угорська імперія
Біографія
Вітольд Прушковський (14 січня 1846, Бершадь, Вінницька область, Україна – 10 жовтня 1896, Будапешт, Угорщина) – польський художник-романтик і символіст. Народився у місті Бершадь. Дитинство провів в Одесі та Києві. В 1860 році родина митця переїхала до Франції. Вже у Парижі В. Прушковський почав навчатися живопису у відомого портретиста Тадеуша Горецького. У 1868–1872 роках студіював у Мюнхенській академії мистецтв. У 1872–1876 роках продовжив освіту в Краківській академії мистецтв, де був учнем Яна Матейка. Після завершення навчання багато подорожував, зокрема до Італії, Тунісу, Марокко та України. З 1882 року Прушковський жив і працював в селі Мнікув під Краковом. Брав активну участь у художніх виставках (Краків, Варшава, Львів). У 1892 році В. Прушковський став головою комітету з будівництва пам’ятника художнику Артуру Гроттгеру. Творчість Вітольда Прушковського – синтез всіх стилів і напрямів, які існували у мистецтві в цей проміжок часу. А це – романтизм, імпресіонізм, реалізм, символізм. Прушковського називають останнім романтиком і першим символістом у польському живописі. Художник черпав сюжети з народних казок, вірувань, легенд і переказів. Надихався творами Адама Міцкевича, Юліуша Словацького, Зигмунта Красінського. Малював жанрові сцени, пейзажі, портрети, поєднуючи реалістичне зображення з романтичною фантазією.
Опис роботи
Творчість першого польського символіста Вітольда Прушковського ґрунтувалася на романтичній традиції з її ідеалістичним ставленням до життя і смерті. Величезний вплив на художника мала творчість видатного поета і драматурга Юліуша Словацького (1809–1849). Поема «Ангеллі» («Anhelli», 1838), присвячена польським повстанцям, засудженим на заслання до Сибіру, стала джерелом натхнення для багатьох митців того часу. Крім В. Прушковського, до сибірської тематики зверталися також Артур Гроттгер і Яцек Мальчевський. Одним із найвідоміших живописних творів Вітольда Прушковського на цю тему є робота «На заслання в Сибір». На картині зображені простори Сибіру, вкриті снігом. На передньому плані ліворуч – прикордонний стовп з імперським гербом. У нескінченній тиші йдуть, наче в потойбічний світ, польські засланці. Вітер хуртовини розмиває обрій, з’єднує землю з небом. Високо в небі холодним світлом байдуже сяє зірка. Праворуч видніються хрести, що позначають місце загибелі їхніх попередників, тих, котрі не витримали довгої важкої дороги, не дійшли до місця призначення.
Надписи та символи
Внизу праворуч авторський підпис: «Witold Pruszkowski».
Правове регулювання
Львівська національна галерея мистецтв імені Б.Г. Возницького