Назад

Рисунок голови чоловіка в окулярах та шкіци кистей

Юліан Заяць

  • Рисунок голови чоловіка в окулярах та шкіци кистей 2
  • Рисунок голови чоловіка в окулярах та шкіци кистей 3
Основна інформація
ID
Ф-З-Арх-ЛГМ-5/7
Автор
Юліан Заяць
Назва
Рисунок голови чоловіка в окулярах та шкіци кистей
Дата створення
1910-ті (?)
Країна
Німецька імперія (?)
Техніка
рисунок
Матеріал
папір вугілля олівець
Розміри (висота x ширина, см)
29.9 x 21.8
Інформація про автора
Автор
Юліан Заяць
Роки життя
1880–1971
Країна
Австро-Угорська імперія, Польська Республіка, СРСР
Біографія
Юліан Семенович Заяць (30.05.1880, с. Богутин, Австро-угорська імперія, зараз Поморянська селищна громада Львівської області – 2.09.1971, Львів, УРСР) – український мистець, правознавець, науковець, бібліограф та культурний діяч. Згідно з певними даними – син священника греко-католицької деномінації.

Первинно навчався у львівській гімназії (завершив з відзнакою 1899 року). Згодом вступив на юридичний факультет Львівського університету, а з політичних міркувань перейшов на навчання до Ягеллонського університету в Кракові (1901). У той самий час вступив до Краківської академії мистецтв, де навчався під керівництвом Леона Яна Вичулковського (11.04.1852–27.12.1936). За інформацією дослідника Олега Купчинського, активно провадив дослідницьку роботу: 1902 року передав на розгляд історико-філософської секції Наукового товариства імені Шевченка наукову працю «Usus fructus nominis», котру було оприлюднено у «Часописі Правничій і Економічній». Зазначимо, що на підставі результатів вислідів у цій праці 1907 року Юліан Заяць захистив докторську дисертацію. Надалі працював за правничим фахом – у Державній прокураторії скарбу (Львів). Окрім того, зокрема 1909 та 1912 роках, підвищував юридичну кваліфікацію у Берліні, де підготував наукову працю «Jus iurandum in litem». За інформацією дослідника Олега Купчинського, слухав лекції в Берлінській академії мистецтв у знакового німецького живописця та графіка єврейського походження Макса Лібермана (20.07.1847–8.02.1935). Однак у вказаний період цей мистець не виконував у цьому закладі регулярної викладацької роботи й лише 1912 року був призначений до Сенату Берлінської академії мистецтв.

Зазначимо, що після Першої світової війни Юліан Заяць працював співробітником приватної адвокатської канцелярії у місті Комарне (нині центр Комарнівської міської громади Львівської області), згодом – адвокатом у Львові. Також Юліан Заяць викладав римське право в Українському таємному університеті й був постійним правничим дорадником митрополита Андрея Шептицького. Долучався до роботи Правничої комісії Наукового товариства імені Шевченка, вступив до однієї з тогочасних ключових партій регіону – Українського національно-демократичного об’єднання. За час існування Другої Польської Республіки (1918–1939) Юліан Заяць став автором звернень до Ліги Націй та Ватикану з приводу насильницьких заходів проти українців у межах військово-поліцейського терору, т.зв. «польської пацифікації», ініційованої лідером цього державного утворення Юзефом Пілсудським. Водночас у 1920-х роках отримав запрошення працювати у львівському філіалі Фінансової прокуратури Польського державного скарбу. Згодом, до приєднання західноукраїнських земель до УРСР – суддя Найвищого адміністративного трибуналу Польщі у Варшаві (1939). Від 1941 року – президент Апеляційного суду (Львів).

Після завершення нацистської окупації був заарештований як особа, котра могла бути причетна до злочинів окупантів. На клопотання інтелігенції (документи з архіву СБУ, вперше опубліковані у матеріалі науковців Миколи Кобилецького та Лесі Трепак), зокрема митрополита Андрея Шептицького, очільника Національного музею Іларіона Свєнціцького, кримінальну справу проти Юліана Зайця було припинено. У 1945 році розпочав викладацьку діяльність у Львівському державному університеті, а з 1946 року працював бібліографом у Науковій бібліотеці Академії наук УРСР ім. В. Стефаника. 1951 року не пройшов атестацію у зв’язку з відсутністю фахової кваліфікації, але з дозволу Атестаційної комісії з 1953 року й до пенсії обіймав посаду бібліотекаря.

За час роботи бібліографом Юліан Заяць зреалізував низку бібліографічних праць: «Матеріали до бібліографії М. С. Возняка» (1946), «Бібліографія праць М. П. Драгоманова» (1947, у співавторстві), «Бібліографія історії міста Львова» (частини 1–2, 1948) – однак жодна з них так і не була опублікована. Захоплювався колекціонуванням мистецьких творів і стародруків, виконував живописні та графічні роботи. Брав участь у художніх виставках у Львові (1929–1932, 1934, 1935, 1937, 1943; Національний музей та Українське товариство прихильників мистецтв), у Варшаві (Польське товариство прихильників мистецтв у салоні «Заохота») та інших містах. Серед відомих творів – «Дама в синьому», «Донька», «Автопортрет», «Хлопець», «Церква в Краснім», «Церква в Кривчицях», «Квіти», «Річка Камінка», що отримали високу оцінку у тогочасній пресі та виставкових каталогах.

Окрім цього мав виразний вокальний хист, володів сильним тенором. За інформацією дослідника Олега Купчинського, закінчив Львівську консерваторію (клас Нестора Нижанківського). Однак Нестор Нижанківський (31.08.1893–10.04.1940) викладав у львівському Вищому музичному інституті імені Миколи Лисенка з 1928 року. Також за інформацією дослідника Олега Купчинського Юліан Заяць виступав із сольними концертами у Львові, Варшаві та інших містах та брав участь у щорічних святкових програмах до Шевченківських днів у Галичині. У 1920–1926 роках очолював співоче товариство «Муза». Щодо спадщини мистця, то значна колекція його творів завдяки діяльності Іларіона Свєнціцького є у збірці Національного музею у Львові ім. А. Шептицького, окремі твори є у відділі мистецтв Львівської бібліотеки Національної академії наук ім. В. Стефаника. За інформацією науковців Миколи Кобилецького та Лесі Трепак, двадцять творів Юліана Заяця було закуплено до московської Державної Третьяковської галереї.

Важливою частиною творчої спадщини Юліана Зайця є серія графічних творів, що нині зберігаються в Архіві діячів мистецтва та культури Львівської національної галереї мистецтв імені Б.Г. Возницького, на підставі яких можна зробити цінні висновки про специфіку навчального процесу, а також пріоритети у більш консервативних мистецьких колах, орієнтованих на розбудову реалістичної візуальної мови через ретельне студіювання натури та вивчення творчих напрацювань мистців минулих епох, передусім тих, хто практикував достовірне відтворення людини та світу, що її оточує.
Опис роботи
На листі зображено графічний портрет молодого чоловіка в окулярах і з бородою середньої довжини. Робота виконана у техніці олівця та вугілля. Оплічне зображення подано у тричвертному повороті, з акцентом на уважному, зосередженому погляді, скерованому на глядача. Стриманий вираз обличчя, у якому, однак, є певна м’якість, точність у фіксації пропорцій та характерна округла форма окулярів, свідчать про індивідуалізований підхід до виконання роботи. Легке та м’яке тональне моделювання обличчя, як загалом, так й у деталях, привертає увагу пластичністю, а також реалістичністю передання окулярів та структури бороди – це підкреслює уважне спостереження за натурою. Загалом світлотіньова побудова м’яка й стримана, з плавними переходами, що формують абрис обличчя. Штрихування йде за формою анатомічної будови голови, моделюючи щоки, носову спинку, вилиці й чоло. Волосся, вуса і борода виконані впізнавано, із застосуванням короткого та більш активного штриха, що контрастує з гладшим тоном обличчя. Це у сукупності свідчить про технічну майстерність і впевнене володіння матеріалом. Під портретом розміщено серію навчальних замальовок кистей, виконаних у різних ракурсах і положеннях, а також з предметом видовженої форми на кшталт палиці чи жезла. Наголосимо, що такі вправи традиційно входили до системи академічної підготовки, адже вивчення будови руки потребує особливої точності, відчуття просторової побудови та руху. Зарисовки відзначаються лаконічністю та чітким контуром, з легким тональним акцентом на складках і тіньових зонах. Зображення на лицьовому боці аркуша поєднують портретну студію та анатомічні вправи, репрезентують цілісний підхід до рисунка: від спостереження за натурою до вивчення деталей. Композиційна логіка, технічна досконалість та влучне передання психологічних рис моделі засвідчують зрілий рівень художньої підготовки й належать, вірогідно, до першої третини XX століття. На звороті листа є серія з семи графічних студій нижньої частини ніг, виконаних у традиції академічного рисунка – ймовірно, олівцем або вугіллям. Робота має навчальний або ж дослідницький характер та зосереджена на вивченні будови гомілки, щиколотки, стопи та їхньої взаємодії у різних положеннях. Композиційно студії розташовані з урахуванням ритміки листа. Особливу увагу надано відтворенню легкого руху. Штрихування здебільшого лінійне, з мінімальним моделюванням тіні у вигинах м’язів і під стопою. Контури впевнені, пластичні, іноді акцент на місцях анатомічних переходів. Помітне прагнення автора не лише до відтворення зовнішньої форми, а й до осмислення об’єму. Ця серія вправ є зразком студіювання та демонструє ґрунтовну підготовку, зосередженість на пластичному аналізі форми та освоєння людського тіла – від деталей до цілісної фігури.
Правове регулювання
Львівська національна галерея мистецтв імені Б.Г. Возницького