Назад

Рисунки двох чоловічих голів

Юліан Заяць

  • Рисунки двох чоловічих голів 2
  • Рисунки двох чоловічих голів 3
Основна інформація
ID
Ф-З-Арх-ЛГМ-8/4
Автор
Юліан Заяць
Назва
Рисунки двох чоловічих голів
Дата створення
24.11.1962–25.11.1962
Країна
УРСР
Техніка
рисунок
Матеріал
папір олівець
Розміри (висота x ширина, см)
20.3 x 28.6
Інформація про автора
Автор
Юліан Заяць
Роки життя
1880–1971
Країна
Австро-Угорська імперія, Польська Республіка, СРСР
Біографія
Юліан Семенович Заяць (30.05.1880, с. Богутин, Австро-угорська імперія, зараз Поморянська селищна громада Львівської області – 2.09.1971, Львів, УРСР) – український мистець, правознавець, науковець, бібліограф та культурний діяч. Згідно з певними даними – син священника греко-католицької деномінації.

Первинно навчався у львівській гімназії (завершив з відзнакою 1899 року). Згодом вступив на юридичний факультет Львівського університету, а з політичних міркувань перейшов на навчання до Ягеллонського університету в Кракові (1901). У той самий час вступив до Краківської академії мистецтв, де навчався під керівництвом Леона Яна Вичулковського (11.04.1852–27.12.1936). За інформацією дослідника Олега Купчинського, активно провадив дослідницьку роботу: 1902 року передав на розгляд історико-філософської секції Наукового товариства імені Шевченка наукову працю «Usus fructus nominis», котру було оприлюднено у «Часописі Правничій і Економічній». Зазначимо, що на підставі результатів вислідів у цій праці 1907 року Юліан Заяць захистив докторську дисертацію. Надалі працював за правничим фахом – у Державній прокураторії скарбу (Львів). Окрім того, зокрема 1909 та 1912 роках, підвищував юридичну кваліфікацію у Берліні, де підготував наукову працю «Jus iurandum in litem». За інформацією дослідника Олега Купчинського, слухав лекції в Берлінській академії мистецтв у знакового німецького живописця та графіка єврейського походження Макса Лібермана (20.07.1847–8.02.1935). Однак у вказаний період цей мистець не виконував у цьому закладі регулярної викладацької роботи й лише 1912 року був призначений до Сенату Берлінської академії мистецтв.

Зазначимо, що після Першої світової війни Юліан Заяць працював співробітником приватної адвокатської канцелярії у місті Комарне (нині центр Комарнівської міської громади Львівської області), згодом – адвокатом у Львові. Також Юліан Заяць викладав римське право в Українському таємному університеті й був постійним правничим дорадником митрополита Андрея Шептицького. Долучався до роботи Правничої комісії Наукового товариства імені Шевченка, вступив до однієї з тогочасних ключових партій регіону – Українського національно-демократичного об’єднання. За час існування Другої Польської Республіки (1918–1939) Юліан Заяць став автором звернень до Ліги Націй та Ватикану з приводу насильницьких заходів проти українців у межах військово-поліцейського терору, т.зв. «польської пацифікації», ініційованої лідером цього державного утворення Юзефом Пілсудським. Водночас у 1920-х роках отримав запрошення працювати у львівському філіалі Фінансової прокуратури Польського державного скарбу. Згодом, до приєднання західноукраїнських земель до УРСР – суддя Найвищого адміністративного трибуналу Польщі у Варшаві (1939). Від 1941 року – президент Апеляційного суду (Львів).

Після завершення нацистської окупації був заарештований як особа, котра могла бути причетна до злочинів окупантів. На клопотання інтелігенції (документи з архіву СБУ, вперше опубліковані у матеріалі науковців Миколи Кобилецького та Лесі Трепак), зокрема митрополита Андрея Шептицького, очільника Національного музею Іларіона Свєнціцького, кримінальну справу проти Юліана Зайця було припинено. У 1945 році розпочав викладацьку діяльність у Львівському державному університеті, а з 1946 року працював бібліографом у Науковій бібліотеці Академії наук УРСР ім. В. Стефаника. 1951 року не пройшов атестацію у зв’язку з відсутністю фахової кваліфікації, але з дозволу Атестаційної комісії з 1953 року й до пенсії обіймав посаду бібліотекаря.

За час роботи бібліографом Юліан Заяць зреалізував низку бібліографічних праць: «Матеріали до бібліографії М. С. Возняка» (1946), «Бібліографія праць М. П. Драгоманова» (1947, у співавторстві), «Бібліографія історії міста Львова» (частини 1–2, 1948) – однак жодна з них так і не була опублікована. Захоплювався колекціонуванням мистецьких творів і стародруків, виконував живописні та графічні роботи. Брав участь у художніх виставках у Львові (1929–1932, 1934, 1935, 1937, 1943; Національний музей та Українське товариство прихильників мистецтв), у Варшаві (Польське товариство прихильників мистецтв у салоні «Заохота») та інших містах. Серед відомих творів – «Дама в синьому», «Донька», «Автопортрет», «Хлопець», «Церква в Краснім», «Церква в Кривчицях», «Квіти», «Річка Камінка», що отримали високу оцінку у тогочасній пресі та виставкових каталогах.

Окрім цього мав виразний вокальний хист, володів сильним тенором. За інформацією дослідника Олега Купчинського, закінчив Львівську консерваторію (клас Нестора Нижанківського). Однак Нестор Нижанківський (31.08.1893–10.04.1940) викладав у львівському Вищому музичному інституті імені Миколи Лисенка з 1928 року. Також за інформацією дослідника Олега Купчинського Юліан Заяць виступав із сольними концертами у Львові, Варшаві та інших містах та брав участь у щорічних святкових програмах до Шевченківських днів у Галичині. У 1920–1926 роках очолював співоче товариство «Муза». Щодо спадщини мистця, то значна колекція його творів завдяки діяльності Іларіона Свєнціцького є у збірці Національного музею у Львові ім. А. Шептицького, окремі твори є у відділі мистецтв Львівської бібліотеки Національної академії наук ім. В. Стефаника. За інформацією науковців Миколи Кобилецького та Лесі Трепак, двадцять творів Юліана Заяця було закуплено до московської Державної Третьяковської галереї.

Важливою частиною творчої спадщини Юліана Зайця є серія графічних творів, що нині зберігаються в Архіві діячів мистецтва та культури Львівської національної галереї мистецтв імені Б.Г. Возницького, на підставі яких можна зробити цінні висновки про специфіку навчального процесу, а також пріоритети у більш консервативних мистецьких колах, орієнтованих на розбудову реалістичної візуальної мови через ретельне студіювання натури та вивчення творчих напрацювань мистців минулих епох, передусім тих, хто практикував достовірне відтворення людини та світу, що її оточує.
Опис роботи
Рисункові копії двох оплічних чоловічих портретів, виконані у майже профільних ракурсах, демонструють вишукану композиційну симетрію, водночас позбавлену прямого зорового контакту між зображеними персонажами. Обидва чоловіки зрілого віку, кожен із виразно окресленим характером обличчя, зачіски й одягу, які візуально репрезентують різні соціокультурні типажі: можливо, урівноваженого інтелігента з академічного середовища та богемного митця з вишуканим артистичним образом. Фігура ліворуч – чоловік у класичному костюмі з чітко окресленими залисинами. Особливу увагу привертають його вуса: довгі, дещо підняті горизонтально, ніби свідомо стилізовані у дусі стриманої ексцентричності. Погляд, спрямований трохи вбік, поза межі листа, створює ефект заглиблення у думки або споглядання чогось позачасового. Овал обличчя витягнутий, щоки трохи запалі, лінія підборіддя чітка. Плечі прямі, поза стримана, впевнена. Чоловік праворуч – яскравий контраст до попереднього. Його обличчя осяяне внутрішнім артистизмом, а загальний образ говорить про витончену екстравагантність. На голові берет, трохи зсунутий набік. Волосся довше, ніж у першого портретованого, акуратно спадає на шию, утворюючи легку хвилю. Бакенбарди м’яко обрамляють обличчя, додаючи йому витонченості й естетизму. Образ відсилає до середовища богеми з його схильністю до стильності й формотворення навіть у зовнішньому вигляді. Попри симетричне розташування обох портретів й те, що вони звернені обличчями один до одного, зорового контакту між ними немає, адже обидва персонажі зображені у ракурсі, кожен занурений у власний світ. Це створює певну напругу у композиції: зовнішня близькість обертається внутрішньою дистанцією, що підкреслює автономність кожного образу. Автор копій, Юліан Заяць, з тонким розумінням графічної мови передає характерні риси облич, мікропсихологію портретів. Виконані у техніці олівця, портрети демонструють уважне вивчення форми, світлотіньових переходів, пластики зачісок і тканин. У виборі саме цих образів, як і в їхньому зіставленні, відчувається авторське зацікавлення контрастами не лише зовнішніми, а й ментальними, – як можливий пошук виразних типажів для власних подальших творчих експериментів. Ймовірно, ці рисункові студії були частиною глибшого дослідження Ю. Зайцем теми портретного характеру, людської виразності та різних способів репрезентації особистості через образ.
Надписи та символи
По центру під зображеннями: «З фото»; «25/11 62»; сигнатура Юліана Зайця; (нерозбірливо); «24/11 1962»; сигнатура Юліана Зайця.
Правове регулювання
Львівська національна галерея мистецтв імені Б.Г. Возницького