Назад

Фігура святого

Францішек Олендзький

Основна інформація
ID
С-I-1118
Автор
Францішек Олендзький
Назва
Фігура святого
Дата створення
XVIII ст.
Культура
Східна Європа
Техніка
різьба
Матеріал
дерево білило
Розміри (висота x ширина x глибина, см)
132 x 68 x 47
Додатково
Інформація про автора
Автор
Францішек Олендзький
Автор мовою оригіналу
Franciszek Olędzki
Роки життя
бл. 1745–1792
Країна
Річ Посполита, тепер Україна
Біографія
Францішек Олендзький – львівський скульптор другої половини XVIII ст. Біографічних відомостей про митця дуже мало (недостатньо документально підтверджених робіт). Його творча діяльність датується 1760–1792-ми роками. Автор працював з різними матеріалами: вапняком, мармуром, стукко, деревом (основним була липа) і здебільшого різав круглу скульптуру. З 1770-х років Олендзький працював у Львові: виконував сницарські роботи у Латинській катедрі (з 14.06.1773 р. до 4.11.1779 р. працював над чотирма вівтарями, троном для єпископа, різною орнаментикою); в Успенській церкві виготовив іконостас; у костелі св. Марії Магдалини вирізьбив вівтар з фігурами святих. Крім Львова, Францішек Олендзький працював у Берестечку, Бучачі, Лопатині, у 1774 році уклав угоду з наставником монастиря оо. Домініканців у Підкамені на виконання сницарських робіт. Характерною рисою творчості скульптора є експресивні пози, динамічні жести фігур – його ангели ніби літають у небі. Професіоналізм майстра відчувається у філігранно пророблених рисах обличчя, рухах зображених і своєрідних завитках кучерів волосся.
Опис роботи
У видовжених пропорціях святого, його позі, театральних рухах відчутна динаміка, яку підкреслюють складки одягу. Голова скульптури обернена і нахилена до правого плеча. Скульптор філігранно вирізьбив великі очі, прямий ніс, ледь відкритий рот з верхньою губою, що виступає. Завитки волосся виконані в притаманній для скульптора манері – ніби розвіваються. Масивна шия плавно переходить у тіло. Витягнута фігура святого відтворена у типі S-подібного силуету (figura serpentinata), що домінує в бароковій пластиці. Динамічні горизонтальні та вертикальні складки одягу огортають тіло святого. Експресія та рух відчуваються у кожному вигині тіла.
Правове регулювання
Львівська національна галерея мистецтв імені Б.Г. Возницького