Назад

Ангел

Францішек Олендзький

Основна інформація
ID
С-I-1115
Автор
Францішек Олендзький
Назва
Ангел
Дата створення
1780-ті
Техніка
різьба
Матеріал
дерево
Розміри (висота x ширина x глибина, см)
105 x 195 x 92
Додатково
Інформація про автора
Автор
Францішек Олендзький
Автор мовою оригіналу
Franciszek Olędzki
Роки життя
бл. 1745–1792
Країна
Річ Посполита, тепер Україна
Біографія
Францішек Олендзький – львівський скульптор другої половини XVIII ст. Біографічних відомостей про митця дуже мало (недостатньо документально підтверджених робіт). Його творча діяльність датується 1760–1792-ми роками. Автор працював з різними матеріалами: вапняком, мармуром, стукко, деревом (основним була липа) і здебільшого різав круглу скульптуру. З 1770-х років Олендзький працював у Львові: виконував сницарські роботи у Латинській катедрі (з 14.06.1773 р. до 4.11.1779 р. працював над чотирма вівтарями, троном для єпископа, різною орнаментикою); в Успенській церкві виготовив іконостас; у костелі св. Марії Магдалини вирізьбив вівтар з фігурами святих. Крім Львова, Францішек Олендзький працював у Берестечку, Бучачі, Лопатині, у 1774 році уклав угоду з наставником монастиря оо. Домініканців у Підкамені на виконання сницарських робіт. Характерною рисою творчості скульптора є експресивні пози, динамічні жести фігур – його ангели ніби літають у небі. Професіоналізм майстра відчувається у філігранно пророблених рисах обличчя, рухах зображених і своєрідних завитках кучерів волосся.
Опис роботи
У 1711–1733 роках на місці дерев’яного храму оо. тринітаріїв у Берестечку коштом Томаша Карчевського було споруджено костел Святої Трійці. Споруда мала вісім вівтарів. У 80-х роках XVIIІ ст. Франциск Оленський отримав замовлення на виготовлення ансамблю скульптур для оздоблення костелу. Фігура ангела походить з центрального вівтаря. У скульптурі відчутний вплив стилю рококо – постать має видовжені пропорції, в позі та рухах багато динаміки. В побудові композиції весь тягар тіла перенесений на одну ногу. Великі мигдалеподібні очі, прямий ніс, чітко окреслені вуста з дещо виступаючою верхньою губою – характерні для манери виконання майстра. Голова ангела нахилена до лівого плеча, обрамлена волоссям із завитками, що ніби розвіваються. Масивна шия переходить у мускулисте тіло, огорнуте драперією. Динамікою пронизані горизонтальні та вертикальні гострі складки тканини.
Правове регулювання
Львівська національна галерея мистецтв імені Б.Г. Возницького