Назад

Смерть Ацерна. Ескіз

Вільгельм Леопольський

  • Смерть Ацерна. Ескіз 2
  • Смерть Ацерна. Ескіз 3
Основна інформація
ID
Ж-114
Автор
Вільгельм Леопольський
Назва
Смерть Ацерна. Ескіз
Назва мовою оригіналу
Szkic do obrazu «Zgon Acerna»
Дата створення
1865–1867
Країна
Австро-Угорська імперія
Техніка
олійний живопис
Матеріал
полотно олія
Розміри (висота x ширина, см)
45 x 56
Інформація про автора
Автор
Вільгельм Леопольський
Автор мовою оригіналу
Wilhelm Jan Nepomucen Leopolski
Роки життя
1828–1892
Країна
Австрійська імперія, Австро-Угорська імперія
Біографія
Вільгельм Леопольський (Wilhelm Jan Nepomucen Leopolski, також Wilhelm Postel de Leopolski; 5 травня 1828, Дрогобич – 29 січня 1892, Відень) – польський художник, представник реалізму. Свого часу вважався конкурентом Яна Матейка в історичному живописі. Походив з польської дворянської родини з австрійським корінням. Після закінчення юридичного факультету Львівського університету вивчав живопис в Школі красних мистецтв у Кракові (1853–1859), потім у 1860–1861 роках у Відні. Після закінчення навчання жив у Бродах, Кракові та Львові. У 1874–1875 роках продовжив освіту в Мюнхенській академії. У 1879 році Леопольський назавжди оселився у Відні. Тут він став популярним шанованим портретистом, особливо серед польських аристократів. Неодноразово виставлявся у Відні, Мюнхені та Польщі. Крім портретів, Леопольський створював історичні композиції та жанрові картини (переважно на польську тематику), міські та архітектурні пейзажі, акварелі та карикатури для львівського журналу «Szczutek». Вирізнявся винятковою технічною майстерністю. Найбільша колекція робіт В. Леопольського зберігається у Вроцлавському національному музеї. Окремі картини – в Національних музеях Кракова, Варшави та Львова.
Опис роботи
Робота є ескізом до першого варіанту картини В. Леопольського «Смерть Ацерна» (1867), однієї з найвідоміших картин автора. Полотно існує у двох варіантах, створених художником з інтервалом в десять років – у 1867 і 1876 роках. Перший варіант картини під назвою «Останні хвилини Кленовича» був написаний невдовзі після переїзду митця до Львова. Картина принесла йому визнання і премію від австрійського уряду. До 1903 року ескіз і картина зберігалися в колекції львівського музиканта Людвіка Марека. 1903 року картину разом з ескізом було закуплено до збірки Галереї. Пізніше, у 1946 році, полотно «Останні хвилини Ацерна» передали до Національного музею у Вроцлаві. В колекції Галереї окрім ескізу до першого варіанту зберігається також друга версія картини, створена В. Леопольським на замовлення колекціонера Ю. Вейгеля. Ацерн – це латинське прізвище польського поета пізнього Ренесансу Себастьяна Кленовича (бл. 1545–1602). Серед його основних праць – поема «Victoria deorum», в якій письменник намагався висвітлити проблеми суспільства, піддаючи, зокрема, критиці духовенство. В умовах контрреформації це призвело до звинувачення Кленовича у пропагуванні реформаторського руху та офіційного засудження твору. З цієї ж причини його звинуватили в написанні 1590 року антиєзуїтського пасквіля «Equitis in Jesuitas actio prima». Так виникла легенда про Себастьяна Кленовича – борця проти католицької церкви. Тема реформації свого часу захопила і В. Леопольського, а конфлікт С. Кленовича з єзуїтами знайшов відображення у його двох роботах. Олійний ескіз В. Леопольського, написаний ще без використання моделей, показує останні хвилини життя Себастьяна Кленовича (Ацерна) в єзуїтському шпиталі св. Лазаря в Любліні, де вмирущий поет розглядає можливість примирення з римо-католицькою церквою під час розмови з ченцем-єзуїтом. За цим драматичним протистоянням між головними персонажами – мудрим, але суворим єзуїтом і виснаженим життям та хворобою Себастьяном Кленовичем спостерігає придворний лікар короля Стефана Баторія Войцех Очко, зображений на задньому плані.
Правове регулювання
Львівська національна галерея мистецтв імені Б.Г. Возницького