Назад

Рисунок чотирьох чоловічих погрудь

Юліан Заяць

  • Рисунок чотирьох чоловічих погрудь 2
  • Рисунок чотирьох чоловічих погрудь 3
Основна інформація
ID
Ф-З-Арх-ЛГМ-5/3
Автор
Юліан Заяць
Назва
Рисунок чотирьох чоловічих погрудь
Країна
Німецька імперія
Техніка
рисунок
Матеріал
папір вугілля чорнило
Розміри (висота x ширина, см)
20.3 x 29.2
Інформація про автора
Автор
Юліан Заяць
Роки життя
1880–1971
Країна
Австро-Угорська імперія, Польська Республіка, СРСР
Біографія
Юліан Семенович Заяць (30.05.1880, с. Богутин, Австро-угорська імперія, зараз Поморянська селищна громада Львівської області – 2.09.1971, Львів, УРСР) – український мистець, правознавець, науковець, бібліограф та культурний діяч. Згідно з певними даними – син священника греко-католицької деномінації.

Первинно навчався у львівській гімназії (завершив з відзнакою 1899 року). Згодом вступив на юридичний факультет Львівського університету, а з політичних міркувань перейшов на навчання до Ягеллонського університету в Кракові (1901). У той самий час вступив до Краківської академії мистецтв, де навчався під керівництвом Леона Яна Вичулковського (11.04.1852–27.12.1936). За інформацією дослідника Олега Купчинського, активно провадив дослідницьку роботу: 1902 року передав на розгляд історико-філософської секції Наукового товариства імені Шевченка наукову працю «Usus fructus nominis», котру було оприлюднено у «Часописі Правничій і Економічній». Зазначимо, що на підставі результатів вислідів у цій праці 1907 року Юліан Заяць захистив докторську дисертацію. Надалі працював за правничим фахом – у Державній прокураторії скарбу (Львів). Окрім того, зокрема 1909 та 1912 роках, підвищував юридичну кваліфікацію у Берліні, де підготував наукову працю «Jus iurandum in litem». За інформацією дослідника Олега Купчинського, слухав лекції в Берлінській академії мистецтв у знакового німецького живописця та графіка єврейського походження Макса Лібермана (20.07.1847–8.02.1935). Однак у вказаний період цей мистець не виконував у цьому закладі регулярної викладацької роботи й лише 1912 року був призначений до Сенату Берлінської академії мистецтв.

Зазначимо, що після Першої світової війни Юліан Заяць працював співробітником приватної адвокатської канцелярії у місті Комарне (нині центр Комарнівської міської громади Львівської області), згодом – адвокатом у Львові. Також Юліан Заяць викладав римське право в Українському таємному університеті й був постійним правничим дорадником митрополита Андрея Шептицького. Долучався до роботи Правничої комісії Наукового товариства імені Шевченка, вступив до однієї з тогочасних ключових партій регіону – Українського національно-демократичного об’єднання. За час існування Другої Польської Республіки (1918–1939) Юліан Заяць став автором звернень до Ліги Націй та Ватикану з приводу насильницьких заходів проти українців у межах військово-поліцейського терору, т.зв. «польської пацифікації», ініційованої лідером цього державного утворення Юзефом Пілсудським. Водночас у 1920-х роках отримав запрошення працювати у львівському філіалі Фінансової прокуратури Польського державного скарбу. Згодом, до приєднання західноукраїнських земель до УРСР – суддя Найвищого адміністративного трибуналу Польщі у Варшаві (1939). Від 1941 року – президент Апеляційного суду (Львів).

Після завершення нацистської окупації був заарештований як особа, котра могла бути причетна до злочинів окупантів. На клопотання інтелігенції (документи з архіву СБУ, вперше опубліковані у матеріалі науковців Миколи Кобилецького та Лесі Трепак), зокрема митрополита Андрея Шептицького, очільника Національного музею Іларіона Свєнціцького, кримінальну справу проти Юліана Зайця було припинено. У 1945 році розпочав викладацьку діяльність у Львівському державному університеті, а з 1946 року працював бібліографом у Науковій бібліотеці Академії наук УРСР ім. В. Стефаника. 1951 року не пройшов атестацію у зв’язку з відсутністю фахової кваліфікації, але з дозволу Атестаційної комісії з 1953 року й до пенсії обіймав посаду бібліотекаря.

За час роботи бібліографом Юліан Заяць зреалізував низку бібліографічних праць: «Матеріали до бібліографії М. С. Возняка» (1946), «Бібліографія праць М. П. Драгоманова» (1947, у співавторстві), «Бібліографія історії міста Львова» (частини 1–2, 1948) – однак жодна з них так і не була опублікована. Захоплювався колекціонуванням мистецьких творів і стародруків, виконував живописні та графічні роботи. Брав участь у художніх виставках у Львові (1929–1932, 1934, 1935, 1937, 1943; Національний музей та Українське товариство прихильників мистецтв), у Варшаві (Польське товариство прихильників мистецтв у салоні «Заохота») та інших містах. Серед відомих творів – «Дама в синьому», «Донька», «Автопортрет», «Хлопець», «Церква в Краснім», «Церква в Кривчицях», «Квіти», «Річка Камінка», що отримали високу оцінку у тогочасній пресі та виставкових каталогах.

Окрім цього мав виразний вокальний хист, володів сильним тенором. За інформацією дослідника Олега Купчинського, закінчив Львівську консерваторію (клас Нестора Нижанківського). Однак Нестор Нижанківський (31.08.1893–10.04.1940) викладав у львівському Вищому музичному інституті імені Миколи Лисенка з 1928 року. Також за інформацією дослідника Олега Купчинського Юліан Заяць виступав із сольними концертами у Львові, Варшаві та інших містах та брав участь у щорічних святкових програмах до Шевченківських днів у Галичині. У 1920–1926 роках очолював співоче товариство «Муза». Щодо спадщини мистця, то значна колекція його творів завдяки діяльності Іларіона Свєнціцького є у збірці Національного музею у Львові ім. А. Шептицького, окремі твори є у відділі мистецтв Львівської бібліотеки Національної академії наук ім. В. Стефаника. За інформацією науковців Миколи Кобилецького та Лесі Трепак, двадцять творів Юліана Заяця було закуплено до московської Державної Третьяковської галереї.

Важливою частиною творчої спадщини Юліана Зайця є серія графічних творів, що нині зберігаються в Архіві діячів мистецтва та культури Львівської національної галереї мистецтв імені Б.Г. Возницького, на підставі яких можна зробити цінні висновки про специфіку навчального процесу, а також пріоритети у більш консервативних мистецьких колах, орієнтованих на розбудову реалістичної візуальної мови через ретельне студіювання натури та вивчення творчих напрацювань мистців минулих епох, передусім тих, хто практикував достовірне відтворення людини та світу, що її оточує.
Опис роботи
На лицьовій частині листа зображено авторські варіації графічних творів німецького художника Артура фон Кампфа, зокрема варіацію на тему одного з його автопортретів, а також поширені у практиці цього художника типажі. Відзначимо, що у період, коли Юліан Заяць перебував у Берліні, роботи Артура Капмфа були присвячені як соціальним портретам, так й фіксації образів сучасників. Згодом, після приходу до влади Адольфа Гітлера, Артур фон Кампф (додаток «фон» у його прізвищі з’явився 1921 року) вступив до НСРПН (Націонал-соціалістичної робітничої партії Німеччини) та був внесений особисто А. Гітлером до Gottbegnadeten-Liste як один з найвидатніших мистців Третього Райху. Зазначимо, що з того часу роботи Артура фон Капмфа здебільшого були присвячені пропаганді цінностей та естетики нацистів, зокрема культивуванню образів, пов’язаних з чистотою раси (т.зв. ідея Blut und Boden). Однак у час, коли Юліан Заяць звертався до вивчення малярства та графіки Артура Кампфа, останній був прикладом реалістичного дослідження та розбудови психологічних портретів представників різних верств населення. Серед робіт Артура фон Капмфа, так само як й у випадку з Юліаном Зайцем, знаходимо копії-репліки видатних мистців минулого, зокрема Антоніса ван Дейка (як у роботі з інвентарним номером Ф-З-Арх-ЛГМ-5/2). Перший оплічний портрет на графічному листі – копія з автопортрета Артура Кампфа, на якому бачимо чоловіка середнього віку з виразною алопецією волосяного покриву голови, характерними для тогочасної моди вусами (суголосними, наприклад, з образом Пауля фон Гінденбурга (1837–1934) та гострим зосередженим поглядом. Частина верхнього одягу подана з певною стилізацією, але можна побачити характерний комірець-стійку. Поруч цього портрету по центру листа бачимо оплічне зображення хлопчика з коротким темним волоссям, м’якими рисами обличчя та у характерному для того часу підлітковому вбранні. Під зображенням хлопця – портретне зображення торса літнього чоловіка з бородою та вусами, вірогідно єврея (на голові у нього кіпа), який музикує на гітарі й з огляду на міміку – співає. З правого боку від центрального зображення хлопчика – зображення частини торса бородатого чоловіка у міському строї. На звороті графічного листа зображено оплічну постать літнього чоловіка з вусами у міському строї того часу, людину подано майже у профіль. Тут варто відзначити, наскільки ретельно художник прагне як відтворити портретні риси чоловіка, так і наголосити на своїй спорідненості естетиці європейського барокового мистецтва. Зазначимо, що як це зображення, так і зображення на лицьовій частині листа подані як медальйон, де частина тла позначена умовним штрихуванням.
Надписи та символи
У лівому нижньому кутку напис кирилицею: «Берлін». Під кожним з чотирьох зображень – монограма Юліана Зайця та напис німецькою у дужках: «(A. Kampf)», а також дати (зліва направо): «5/12 08»; «1/12 08»; «6/ 12 08»; «29/ 12(?) 08». Зворот: «изъ» [незрозбірливо]; «21/1 1919».
Портретована особа
Ім'я портретованого
Артур фон Кампф
Роки життя портретованого
1864–1950
Правове регулювання
Львівська національна галерея мистецтв імені Б.Г. Возницького