Назад

Рисунок двох голів старших чоловіків

Юліан Заяць

  • Рисунок двох голів старших чоловіків 2
  • Рисунок двох голів старших чоловіків 3
Основна інформація
ID
Ф-З-Арх-ЛГМ-5/4
Автор
Юліан Заяць
Назва
Рисунок двох голів старших чоловіків
Дата створення
1991
Країна
Німецька імперія (?)
Техніка
рисунок
Матеріал
папір вугілля
Розміри (висота x ширина, см)
29.9 x 21.8
Інформація про автора
Автор
Юліан Заяць
Роки життя
1880–1971
Країна
Австро-Угорська імперія, Польська Республіка, СРСР
Біографія
Юліан Семенович Заяць (30.05.1880, с. Богутин, Австро-угорська імперія, зараз Поморянська селищна громада Львівської області – 2.09.1971, Львів, УРСР) – український мистець, правознавець, науковець, бібліограф та культурний діяч. Згідно з певними даними – син священника греко-католицької деномінації.

Первинно навчався у львівській гімназії (завершив з відзнакою 1899 року). Згодом вступив на юридичний факультет Львівського університету, а з політичних міркувань перейшов на навчання до Ягеллонського університету в Кракові (1901). У той самий час вступив до Краківської академії мистецтв, де навчався під керівництвом Леона Яна Вичулковського (11.04.1852–27.12.1936). За інформацією дослідника Олега Купчинського, активно провадив дослідницьку роботу: 1902 року передав на розгляд історико-філософської секції Наукового товариства імені Шевченка наукову працю «Usus fructus nominis», котру було оприлюднено у «Часописі Правничій і Економічній». Зазначимо, що на підставі результатів вислідів у цій праці 1907 року Юліан Заяць захистив докторську дисертацію. Надалі працював за правничим фахом – у Державній прокураторії скарбу (Львів). Окрім того, зокрема 1909 та 1912 роках, підвищував юридичну кваліфікацію у Берліні, де підготував наукову працю «Jus iurandum in litem». За інформацією дослідника Олега Купчинського, слухав лекції в Берлінській академії мистецтв у знакового німецького живописця та графіка єврейського походження Макса Лібермана (20.07.1847–8.02.1935). Однак у вказаний період цей мистець не виконував у цьому закладі регулярної викладацької роботи й лише 1912 року був призначений до Сенату Берлінської академії мистецтв.

Зазначимо, що після Першої світової війни Юліан Заяць працював співробітником приватної адвокатської канцелярії у місті Комарне (нині центр Комарнівської міської громади Львівської області), згодом – адвокатом у Львові. Також Юліан Заяць викладав римське право в Українському таємному університеті й був постійним правничим дорадником митрополита Андрея Шептицького. Долучався до роботи Правничої комісії Наукового товариства імені Шевченка, вступив до однієї з тогочасних ключових партій регіону – Українського національно-демократичного об’єднання. За час існування Другої Польської Республіки (1918–1939) Юліан Заяць став автором звернень до Ліги Націй та Ватикану з приводу насильницьких заходів проти українців у межах військово-поліцейського терору, т.зв. «польської пацифікації», ініційованої лідером цього державного утворення Юзефом Пілсудським. Водночас у 1920-х роках отримав запрошення працювати у львівському філіалі Фінансової прокуратури Польського державного скарбу. Згодом, до приєднання західноукраїнських земель до УРСР – суддя Найвищого адміністративного трибуналу Польщі у Варшаві (1939). Від 1941 року – президент Апеляційного суду (Львів).

Після завершення нацистської окупації був заарештований як особа, котра могла бути причетна до злочинів окупантів. На клопотання інтелігенції (документи з архіву СБУ, вперше опубліковані у матеріалі науковців Миколи Кобилецького та Лесі Трепак), зокрема митрополита Андрея Шептицького, очільника Національного музею Іларіона Свєнціцького, кримінальну справу проти Юліана Зайця було припинено. У 1945 році розпочав викладацьку діяльність у Львівському державному університеті, а з 1946 року працював бібліографом у Науковій бібліотеці Академії наук УРСР ім. В. Стефаника. 1951 року не пройшов атестацію у зв’язку з відсутністю фахової кваліфікації, але з дозволу Атестаційної комісії з 1953 року й до пенсії обіймав посаду бібліотекаря.

За час роботи бібліографом Юліан Заяць зреалізував низку бібліографічних праць: «Матеріали до бібліографії М. С. Возняка» (1946), «Бібліографія праць М. П. Драгоманова» (1947, у співавторстві), «Бібліографія історії міста Львова» (частини 1–2, 1948) – однак жодна з них так і не була опублікована. Захоплювався колекціонуванням мистецьких творів і стародруків, виконував живописні та графічні роботи. Брав участь у художніх виставках у Львові (1929–1932, 1934, 1935, 1937, 1943; Національний музей та Українське товариство прихильників мистецтв), у Варшаві (Польське товариство прихильників мистецтв у салоні «Заохота») та інших містах. Серед відомих творів – «Дама в синьому», «Донька», «Автопортрет», «Хлопець», «Церква в Краснім», «Церква в Кривчицях», «Квіти», «Річка Камінка», що отримали високу оцінку у тогочасній пресі та виставкових каталогах.

Окрім цього мав виразний вокальний хист, володів сильним тенором. За інформацією дослідника Олега Купчинського, закінчив Львівську консерваторію (клас Нестора Нижанківського). Однак Нестор Нижанківський (31.08.1893–10.04.1940) викладав у львівському Вищому музичному інституті імені Миколи Лисенка з 1928 року. Також за інформацією дослідника Олега Купчинського Юліан Заяць виступав із сольними концертами у Львові, Варшаві та інших містах та брав участь у щорічних святкових програмах до Шевченківських днів у Галичині. У 1920–1926 роках очолював співоче товариство «Муза». Щодо спадщини мистця, то значна колекція його творів завдяки діяльності Іларіона Свєнціцького є у збірці Національного музею у Львові ім. А. Шептицького, окремі твори є у відділі мистецтв Львівської бібліотеки Національної академії наук ім. В. Стефаника. За інформацією науковців Миколи Кобилецького та Лесі Трепак, двадцять творів Юліана Заяця було закуплено до московської Державної Третьяковської галереї.

Важливою частиною творчої спадщини Юліана Зайця є серія графічних творів, що нині зберігаються в Архіві діячів мистецтва та культури Львівської національної галереї мистецтв імені Б.Г. Возницького, на підставі яких можна зробити цінні висновки про специфіку навчального процесу, а також пріоритети у більш консервативних мистецьких колах, орієнтованих на розбудову реалістичної візуальної мови через ретельне студіювання натури та вивчення творчих напрацювань мистців минулих епох, передусім тих, хто практикував достовірне відтворення людини та світу, що її оточує.
Опис роботи
На лицьовій частині зображення – два овальних чоловічих портрети. Як і в інших випадках з копіями Юліана Зайця, тут бачимо підписи, що вказують автора оригіналу (на жаль, доволі нерозбірливо, що не надає змоги здійснити ідентифікацію). Ці копії є хорошим прикладом того, як автор опановував образно-просторове мислення та вивчав характерні типажі. Стилістика оригіналів дозволяє припустити, що вони є роботами автора академічного стилю, котрий ретельно вивчав живопис старих майстрів. Верхній портрет подано у повороті вправо, з легким нахилом голови та характерною довгою бородою. Погляд зображеного спрямовано вбік, а Юліан Заяць закцентував глибокі очі, рельєф вилиць та чола. Нижній портрет – більш опрацьований тонально, з насиченим тлом, що створює овальне віньєтування навколо голови. На нижньому портреті теж зображено літнього чоловіка з довгою бородою, але з іншим типом обличчя, що свідчить про виразну індивідуалізацію образів, притаманну класичним європейським портретам. Світлотіньове моделювання в обох випадках побудоване на засадах академічного рисунка – з одним джерелом освітлення, тональними переходами, м’яким штрихуванням, що формує об’єм і виявляє пластичність рис обличчя. Особливу увагу надано очам, носу, вилицям і бороді – головним емоційно-психологічним елементам образу. У нижньому етюді художник застосовує контрастне тональне затемнення тла для посилення глибини й виокремлення силуету голови. Загалом ця графічна робота демонструє вміння Юліана Зайця працювати з історичним зразком, ретельно відтворювати індивідуальні особливості зображених персонажів. Отже, можна стверджувати, що цей бік листа є прикладом навчальної вправи високого рівня та одночасною фіксацією академічних методів навчання, орієнтованих на ретельне вивчення спадщини європейського портретного живопису. На звороті аркуша – три рисункові шкіци оголеної жіночої постаті, виконані в академічній манері тушшю (сепією) та олівцем. Рисунки є зразками навчального завдання, спрямованого на вивчення анатомії, руху та експресивної пластики тіла. Композиція побудована як серія послідовних поз моделі – кожна фігура займає окреме місце у просторі. Зліва – жінка у зігнутій, майже скорченій позі з опущеною головою; центральна постать сидить, оперта на вазу (?); праворуч – фігура у динамічному повороті, з піднятою рукою, що створює відчуття танцювального руху. Всі позитури фіксують характер жесту, вагу тіла, напруження чи розслаблення м’язів, що свідчить про глибоке спостереження за натурою. Стиль рисунка узагальнений, але зі збереженням точної пропорційності та пластики. Лінія впевнена, контурна, іноді з акцентом на точках напруги тіла або у його вигинах. Відсутність світлотіні компенсована ритмікою ліній та виразністю силуету. Така манера характерна для швидких навчальних шкіців, що слугували вправою на відчуття руху, простору й анатомічної будови. Образи умовно стилізовані, зокрема мова про трактування зачісок, що наближає їх до естетики першої третини XX століття. Попри навчальне призначення, рисунки демонструють індивідуальний підхід автора, уважність до форми та психологічної специфіки. Окрім того у цих шкіців є безперечна цінність як джерел для дослідження творчого становлення Юліана Зайця у контексті педагогічних практик того часу в академічному середовищі.
Надписи та символи
На лицьовій частині нерозбірливо вказано підпис автора оригінального зображення – «M. Lonb…»; під портретами вказано дати виконання: «28/ 12 1911»; «20/ 10 11». На звороті: під кожною з фігур є сигнатура Юліана Зайця та зазначено дати (зліва направо): «4/8 19»; «4/8 19»; «18/ 6 19».
Правове регулювання
Львівська національна галерея мистецтв імені Б.Г. Возницького