Колекція

Мучеництво Святого Стефана

Ян Генрик Розен

  • Мучеництво Святого Стефана 2
  • Мучеництво Святого Стефана 3
  • Мучеництво Святого Стефана 4
  • Мучеництво Святого Стефана 5
  • Мучеництво Святого Стефана 6
  • Мучеництво Святого Стефана 7
  • Мучеництво Святого Стефана 8
  • Мучеництво Святого Стефана 9
  • Мучеництво Святого Стефана 10
  • Мучеництво Святого Стефана 11
Основна інформація
ID
Г-I-177
Автор
Ян Генрик Розен
Назва
Мучеництво Святого Стефана
Дата створення
1925
Країна
Польща
Техніка
акварель
Матеріал
папір акварель темпера лак
Розміри (висота x ширина, см)
65 x 99
Інформація про автора
Автор
Ян Генрик Розен
Автор мовою оригіналу
Jan Henryk de Rosen
Роки життя
1891–1982
Країна
Україна
Біографія
Ян Генрик Розен – польський художник напряму сецесії XX століття, відомий майстер сакрального живопису, видатний художник-монументаліст. Робив фрески, ескізи до вітражів, станкові картини. Працював у Львові, Відні, Перемишлі, Вашингтоні. Художню освіту отримав у школах Лозанни, Парижа та Мюнхена. Його творча праця розпочалася у 1923 р. У 1925–1933 рр. працював у Львові, зокрема у Вірменському соборі. Він також прикрасив своїми розписами, вітражами та мозаїками інтер’єри багатьох храмів Європи та Америки. Зокрема, розмалював костел у Перемишлі, папську каплицю у Кастель-Гандольфо (Італія, 1933–1934 рр.) З 1939 р. працював у США, де створив грандіозне мозаїчне панно «Христос-Пантократор» у соборі св. Людвіга у Сен-Луїсі. Саме за значний внесок у сакральне мистецтво у 1977 р. був нагороджений папою Павлом VI орденом Св. Григорія Великого.
Опис роботи
Вперше робота «Мучеництво Святого Стефана» експонувалася у вересні 1925 р. в галереї «Захента» у Варшаві. У листопаді того ж року показана у Львові на виставці Товариства прихильників мистецтва у залах львівського Художньо-промислового музею серед інших шести робіт Розена, які викликали значний суспільний резонанс. Того ж року молодого художника запросив архієпископ Ю. Теодорович для розписів інтер’єру Вірменського собору у Львові. Робота «Мучеництво Святого Стефана» вплинула на вирішення композиції «Розп’яття» львівської святині. Іконографія твору несе у собі традиції раннього середньовіччя, зокрема, зображення на рельєфах французьких та італійських соборів, де св. Стефан стоїть перед натовпом, що загрожує йому. Святий Стефан – один з великомучеників, перший із семи дияконів, що проповідували Євангеліє. Саме він висунув ідею Вселенського християнства, провісником якої став невдовзі Святий Апостол Павло, до хрещення – гонитель християн Савл. Розен інтерпретував тему, близьку власним духовним пошукам. Зміст загального рішення твору підпорядкований ідеї Всесвітнього християнства. З цієї загальнолюдської ідеї випливає переконання про складність пошуку людини шляху до Всевишнього. Багатофігурна, фризоподібна, багатопланова композиція ніби поділяється на дві частини вертикаллю готичного собору. Основна дія твору розгортається на першому плані: створюється враження театрального дійства. Справа – Святий Стефан у яскраво-червоному дияконському одязі. Він звертається у молитві до Бога. Його віра – непохитна. Стефану протиставлений людський натовп, в центрі якого молодий юнак із каменем у руці. Його обернена спиною фігура випромінює стихійну енергію, додаючи в цілому статичній композиції динаміки. Третьою ланкою змістовно-композиційного вузла твору є фігура юнака Савла, що сидить у глибокій задумі на камені з вирізаним на ньому рельєфом. У сцені на рельєфі зображено враженого небесами і засліпленого Савла, що впав з коня. Невдовзі після прозріння і покаяння, Савл охрестився.
Надписи та символи
Внизу зліва підпис автора і дата