Колекція

Аркуш 6 із серії «Королівство Абсурдів Джонатана Свіфта»

Олександр Аксінін

  • Аркуш 6 із серії «Королівство Абсурдів Джонатана Свіфта» 2
  • Аркуш 6 із серії «Королівство Абсурдів Джонатана Свіфта» 3
Основна інформація
ID
Г-IV-3644
Автор
Олександр Аксінін
Назва
Аркуш 6 із серії «Королівство Абсурдів Джонатана Свіфта»
Дата створення
1978
Техніка
офорт
Матеріал
відбиток на папері
Розміри (висота x ширина, см)
29.4 x 29.7
Інформація про автора
Автор
Олександр Аксінін
Роки життя
1949–1985
Країна
УРСР
Біографія
Олександр Аксінін – художник-графік, один із найяскравіших представників львівської нонконформістської культури. Художник народився 2 жовтня 1949 року у Львові в родині військового картографа і працівниці-службовця львівської залізниці. Художню освіту почав здобувати у вечірній художній школі (1963–1966, Львів). У 1967–1972 роках продовжив навчання в Українському поліграфічному інституті ім. Івана Федорова за спеціальністю «Графіка». Після його закінчення служив у Радянській армії, де брав участь в оформленні експозиції військово-історичного музею. У 1974–77 роках працював художником-дизайнером у проектно-конструкторському бюро. Від 1977 року залишив офіційну службу і зайнявся виключно творчістю як вільний художник. Квартира Аксініна і його дружини, письменниці і художниці Енгеліни (Гелі) Буряковської (1944–1982), стала одним із осередків львівського неформального мистецтва, тут же проводилися і перші квартирні виставки. Олександр і Геля були добре знайомі з діячами культурного андеґраунду Москви і Ленінграду, зокрема, з Дмитром Пріговим, Віктором Кривуліним, Іллею Кабаковим та ін. У них також були дружні стосунки і з прибалтійськими художниками, зокрема, Тинісом Вінтом, з яким Олександра пов'язувало особливо глибоке творче взаєморозуміння, та польськими. Від 1974 року Аксінін брав участь у групових виставках; 1979 року його перша персональна виставка була організована в Таллінні при сприянні художника Тиніса Вінта. На початку 1980-х поет Віктор Кривулін допоміг провести кілька «квартирних» виставок художника в Ленінграді і Москві. 3 травня 1985 року, повертаючись з Таллінна, Олександр Аксінін загинув в авіакатастрофі над Золочевом неподалік Львова. Художник за життя створив 343 офорта, близько 200 листів нетиражної графіки (малюнків аквареллю, тушшю і гуашшю, в тому числі виконаних на відбитках офортів), і п'ять живописних робіт. 27 томів щоденників художника за 1965–1985 роки містять понад 200 ескізів і велику кількість малюнків-ідей, частково вони є у відкритому доступі на персональному сайті художника. У 2015 році серію офортів «Босхіана» Олександра Аксініна було включено до постійної експозиції Арт-центру Ієроніма Босха в м. Гертогенбос у Нідерландах. Твори зберігаються у Львівській національній галереї мистецтв, Естонському художньому музеї та у Національному художньому музеї України. У 1981 році Олександр Аксінін написав свою лаконічну автобіографію для статті Віктора Крівуліна, де він свідомо протиставив свій внутрішній світ зовнішнім подіям, а факти біографії поєднав із власним художнім та метафізичним досвідом: 1949 року начебто російська людина народилася в начебто європейському місті Львові. Православний. 1972 рік – диплом Поліграфічного інституту, за фахом графік. 1977 рік – 1-ше одкровення з супутнім відчуттям часу. 1981 рік – 2-ге одкровення з супутнім відчуттям вічності. 1979 рік – перша персональна виставка в Таллінні. 1981 рік – друга в Польщі. Все.
Опис роботи
Графічна спадщина Олександра Аксініна містить серії офортів за мотивами деяких літературних творів, одним з котрих є «Мандри Гуллівера» Джонатана Свіфта (1977–1978). У цій серії (так само, як і в інших, наприклад за мотивами «Аліси в Країні див» Льюіса Керрола), Аксінін часто перетворює тексти в частину зображення. Творчому світу художника характерна згущена інтелектуальна атмосфера, сповнена «кодами естетичної інформації». Він «вводить у свої роботи предметний ряд, який символічно має відтворити не окрему частину тексту, а дати образ тексту загалом, служити знаком, матрицею ілюстрованого словесного твору», зазначає мистецтвознавець Михайло Соколов.
6-й аркуш з 11-ти офортів із серії «Королівство Абсурдів Джонатана Свіфта». Сам художник у щоденнику записав декілька назв своїх творів. Одну з них він зазначив як «Страна С.». Цілком імовірно, що ця назва стосується даного офорту. У 4-й главі IІІ частини «Мандрів Гуллівера» описано, як герой книги вирішив спуститися з летючого острова Лапути на землю – у країну, підконтрольну королю острова.
Мешканці цієї країни вели безладне плутане життя,  тому вона перебувала у занепаді. Однак даний аркуш не має прямих аналогій з «Мандрами». Певною мірою він відсилає нас до «Казки бочки» (A Tale of a Tub). На це, зокрема, вказує наявність скупчення бочок у центрі композиції. Крім того, англійська ідіома «a tale of a tub» означає мішанину, плутанину, балаканину.
Летючий острів та країну під ним художник компонує у колі, де у верхній частині посеред неба, заповненого космічними тілами, подібними до півсфер, капелюшків та качалок, зображена дивна конструкція. Її базою служить платформа з несистемно оцифрованими клітками, на ній стоїть кругла в плані споруда, завершена валиками з корбами та овальними отворами зовні, від яких зриваються та падають долу покришки, розкриваючи секції, де також поміщені валики. 
Вгорі за основною ще одна споруда, що нагадує сплющений гарбуз, зображений на тлі, наповненому кулястими предметами. Її фасад оперізує шнур з підвішеними на ньому кульками в мушлях. На базі всієї конструкції зліва на клітці «6» проглядається силует людини, очевидно, Гуллівера. На інших клітках лежать маленькі ледь помітні предмети – конуси, глеки, миски тощо. 
Двома потужними мотузами верхня конструкція пов’язана по сторонах з дугоподібною будовою внизу, створеною з багатьох деталей і кшталтів. Це  покришки з верхніх отворів, кермо, двері з ручками, гарбузоподібні спресовані форми з вирізаними на них арками. Посеред них проглядаються людські фігури у специфічних позах, драбина, фрагменти будівель, дрібні ужиткові предмети у безладі.  
Незважаючи на мішанину форм, сама будова вертикально поділена на частини дверними полотнами та падаючими покришками,  і, таким чином, структурована. На одній із дверних граней справа гравійовано авторський підпис: А.АКСИНИН–1978. По краях будови вгорі зліва профільоване навершя, справа – арка, оздоблена картушем: саме до них прив’язана мотузами верхня конструкція, що вигинає в дугу нижню будову, яка нагадує собою зооморфного монстра. 
Діагоналі шнурів між верхом і низом композиційно доповнюють головну організуючу вертикаль – падіння овальних покришок. Воно відбувається на тлі розрізаного на кавалки дужого об’єму, наповненого всередині порожніми бочками.
«Езоповою» мовою художник віддзеркалює оточуючу його дійсність, представляючи як країну абсурду тодішню суспільну організацію – безглузду, проте структуровану. 
У композиційному рішенні та символіці відчутні впливи нідерландських художників XV–XVI століть Ієроніма Босха та Пітера Брейґеля-старшого.
 
Надписи та символи
Справа внизу під відтиском авторський підпис «А. Аксінін – 78»