Ескіз до мозаїки на стінах зупинки громадського транспорту в с. Дубина, Стрийський р-н, Львівська обл.

Василь Польовий

  • Ескіз до мозаїки на стінах зупинки громадського транспорту в с. Дубина, Стрийський р-н, Львівська обл. 2
  • Ескіз до мозаїки на стінах зупинки громадського транспорту в с. Дубина, Стрийський р-н, Львівська обл. 3
  • Ескіз до мозаїки на стінах зупинки громадського транспорту в с. Дубина, Стрийський р-н, Львівська обл. 4
  • Ескіз до мозаїки на стінах зупинки громадського транспорту в с. Дубина, Стрийський р-н, Львівська обл. 5
  • Ескіз до мозаїки на стінах зупинки громадського транспорту в с. Дубина, Стрийський р-н, Львівська обл. 6
Основна інформація
ID
Ж-8167_1_2_3
Автор
Василь Польовий
Назва
Ескіз до мозаїки на стінах зупинки громадського транспорту в с. Дубина, Стрийський р-н, Львівська обл.
Дата створення
1974
Країна
СРСР
Культура
Українське мистецтво радянського періоду
Техніка
авторська техніка
Матеріал
картон змішана техніка
Розміри (висота x ширина, см)
49.5 x 79.5
Інформація про автора
Автор
Василь Польовий
Роки життя
р.н.1936
Країна
СРСР, США
Біографія
Василь Польовий – український художник, живописець та графік, який належить до провідних авторів неформального мистецтва часу СРСР. Народився 22 квітня 1936 року у Кривому Розі. Батько художника Петро Родіонович Польовий працював інженером, мати Олександра Павлівна була вчителькою математики. З початком бойових дій 22.06.1941 року на території СРСР родину Польових скерували в евакуацію до Свердловської області (РРФСР). Тут майбутній художник навчався у школі, а після завершення навчання 1954 року вступив до художнього училища у Єльці. Проте митець перевівся спочатку до Таврійського художнього училища (Ленінград, РРФСР), а згодом до Ленінградського вищого художньо-промислового училища імені В. І. Мухіної. Після завершення навчання переїхав у Москву, де разом з дружиною, мисткинею Юлією Подоговою, працював на художньому комбінаті. Переважно займався монументально-декоративним оформленням інтер’єрів та екстер’єрів громадських споруд та державних установ. Паралельно перебував у середовищі неформальних авторів Москви та Ленінграда, зокрема художників Дмитра Краснопєвцева, Анатолія Звєрєва, Михайла Шемякіна, Олега Целкова, Едуарда Штейнберга, Володимира Стерлігова, групою «ліанозівців», письменників Сергія Довлатова, Юрія Мамлєєва, Владлена Гаврільчіка. Брав участь у неофіційних виставках, зокрема у ФРН, Франції, Італії, ЧССР. 1965 року, під час поїздки до брата, дослідника та винахідника Рената Польового, створив великий цикл тематичних творів, пов’язаних з Україною. Частина з них експонувалась у Москві. Згодом вступив до Спілки художників СРСР. 1972 року переїхав до Львова, де працював над монументальними та станковими творами. У цей період спілкувався з представниками локального художнього середовища, зокрема Валерієм Шаленком, Михайлом Штейнбергом, Юрієм Соколовим, Охрімом Кравченком, Марґіт та Романом Сельськими, Анатолієм Сємагіним, мистецтвознавцями Григорієм Островським та Дмитром Шелестом, літератором Ігорем Клехом. 1976 року у Львові Василя Польового виключили зі Спілки художників, що фактично унеможливило професійну діяльність. Відтак мистець прийняв рішення емігрувати з СРСР до США, де й нині проживає і творить у м. Ґрінвілл (Південна Кароліна).
Опис роботи
Розташовані на одному спільному картоні, три горизонтальні зображення є проміжними ескізами до мозаїчного оформлення зупинки громадського транспорту в с. Дубина. На відміну від інших ескізів, які зберігаються у Галереї, тут немає ані відповідності пропорціям реального об’єкта, ані низки деталей, що є у прикінцевих ескізах та реалізованій на об’єкті мозаїці. Стосовно загальних характеристик, то це три самостійні композиції, виконані у видовжених прямокутниках. Один верхній, практично по центру картону з невеликим зміщенням у лівий бік (Ж-8167/1, 14.2 х 31 см), та два нижніх, розташованих під ним по центру з невеликим зміщенням у правий бік (Ж-8167/2, 14 х 24.5 см та Ж-8167/3, 14 х 24.5 см). Гама всіх трьох зображень холодна, переважають краплак, ультрамарин та їхні відтінки з тональною градацією та розбілами. Також є невеликі вкраплення охристої гами та землистих відтінків. Це все також суттєво відрізняється від прикінцевих ескізів та від готової роботи. Однак певні аспекти колірного рішення, зокрема використання ультрамарину, відсутнє у прикінцевих ескізах, але введене у готову роботу, є важливим свідченням авторського пошуку та того, як відбувався процес виконання твору на всіх етапах. У композиції Ж-8167/1 можна побачити етапи пошуку центральної частини мозаїки. На тлі стилізованого, але придатного для ідентифікації зображення простору, а саме лісу, знаходяться дві фігури оленів у профіль, голова першої зліва тварини – у фас. Відзначимо, що в оригінальній мозаїці ця частина була видозмінена й замість цих тварин зображена група з трьох коней у різних ракурсах на тлі пасовища. Поруч з оленями в цій композиції знаходиться варіант зображення, що у видозміні був використаний для готової роботи. Так, замість фігури самця з великими рогами у наступному ескізі (Ж-8171) автор зобразив самку (олені, які проживають у Національному природному парку «Сколівські Бескиди» скидають роги у лютому-березні, що не відповідає сезону, зафіксованому в ескізі Ж-8171). Відзначимо, що схожу фігуру оленя з гілчастими рогами Василь Польовий зобразив у мозаїці «Природа Північної Кароліни» (головна вулиця Гендерсонвілла, США, 1993 р.). У варіанті ескізу Ж-8167/2 зображена профільна фігура лося, який біжить на тлі стилізованого гірського лісистого пейзажу. Це зображення є варіантом ескізу Ж-8169, у якому фігура тварини подана у ракурсі та є статичною. Ж-8167/3 є спареним варіантом ескізів Ж-8178 (ліва частина) та Ж-8170 (права частина). На відміну від прикінцевих композиційних рішень, фігура оленя з лівого боку не лежить, а стоїть. У групі самки оленя з оленям, останнє є більшим і стоїть поруч верхньої частини корпуса матері, яка торкається своєю головою його потилиці поруч з вушними раковинами.
Надписи та символи
У нижньому правому куті Ж-8167/2 розташовано напис «В. Полев 74». У правому нижньому куті Ж-8167/3 розташовано напис «В Полевой 74».
Правове регулювання
Львівська національна галерея мистецтв імені Б.Г. Возницького