Ескіз до монументального розпису

Василь Польовий

  • Ескіз до монументального розпису 2
  • Ескіз до монументального розпису 3
Основна інформація
ID
Ж-8189
Автор
Василь Польовий
Назва
Ескіз до монументального розпису
Дата створення
1970-ті (?)
Культура
Українське мистецтво радянського періоду
Техніка
авторська техніка
Матеріал
ДВП змішана техніка
Розміри (висота x ширина, см)
40.4 x 30
Інформація про автора
Автор
Василь Польовий
Роки життя
р.н.1936
Країна
СРСР, США
Біографія
Василь Польовий – український художник, живописець та графік, який належить до провідних авторів неформального мистецтва часу СРСР. Народився 22 квітня 1936 року у Кривому Розі. Батько художника Петро Родіонович Польовий працював інженером, мати Олександра Павлівна була вчителькою математики. З початком бойових дій 22.06.1941 року на території СРСР родину Польових скерували в евакуацію до Свердловської області (РРФСР). Тут майбутній художник навчався у школі, а після завершення навчання 1954 року вступив до художнього училища у Єльці. Проте митець перевівся спочатку до Таврійського художнього училища (Ленінград, РРФСР), а згодом до Ленінградського вищого художньо-промислового училища імені В. І. Мухіної. Після завершення навчання переїхав у Москву, де разом з дружиною, мисткинею Юлією Подоговою, працював на художньому комбінаті. Переважно займався монументально-декоративним оформленням інтер’єрів та екстер’єрів громадських споруд та державних установ. Паралельно перебував у середовищі неформальних авторів Москви та Ленінграда, зокрема художників Дмитра Краснопєвцева, Анатолія Звєрєва, Михайла Шемякіна, Олега Целкова, Едуарда Штейнберга, Володимира Стерлігова, групою «ліанозівців», письменників Сергія Довлатова, Юрія Мамлєєва, Владлена Гаврільчіка. Брав участь у неофіційних виставках, зокрема у ФРН, Франції, Італії, ЧССР. 1965 року, під час поїздки до брата, дослідника та винахідника Рената Польового, створив великий цикл тематичних творів, пов’язаних з Україною. Частина з них експонувалась у Москві. Згодом вступив до Спілки художників СРСР. 1972 року переїхав до Львова, де працював над монументальними та станковими творами. У цей період спілкувався з представниками локального художнього середовища, зокрема Валерієм Шаленком, Михайлом Штейнбергом, Юрієм Соколовим, Охрімом Кравченком, Марґіт та Романом Сельськими, Анатолієм Сємагіним, мистецтвознавцями Григорієм Островським та Дмитром Шелестом, літератором Ігорем Клехом. 1976 року у Львові Василя Польового виключили зі Спілки художників, що фактично унеможливило професійну діяльність. Відтак мистець прийняв рішення емігрувати з СРСР до США, де й нині проживає і творить у м. Ґрінвілл (Південна Кароліна).
Опис роботи
Ескіз є проєктом розпису на тему технічних досягнень в СРСР і передусім освоєння космосу як практичного втілення філософської концепції космізму. Підхід до вирішення композиції виразно позначений впливом монументального сакрального мистецтва, що відчутно в трактуванні ієрархії образів та розбудові колірних і тональних акцентів. Фактично вся вертикаль композиції розділена на троє секцій-нав. У центральній частині – там, де в сакральній архітектурі згідно з планом зазвичай розташований барабан, увінчаний куполом, знаходиться стилізоване зображення земної кулі, оточеної своєрідним світловим вінцем, що також має виразні паралелі з концепцією оформлення храмового простору. Над зображенням Землі вміщена фігура космонавта в повний зріст, який підняв праву руку. Цей вітальний жест іконографічно перегукується з жестом благословіння у християнському мистецтві. Відзначимо, що тло, на якому розміщена фігура космонавта, частково є умовним. Однак використання стилізованих зображень зірок говорить про те, що ця фігура в скафандрі зафіксована на тлі зоряного неба, але з таким наближенням й інтенсивністю сяяння небесних тіл, яке можливе виключно в умовах відкритого космосу. Ліворуч від центрального зображення розташоване симультанне поєднання сцени старту ракетоносія із характерними світловими ефектами у нижній партії. Над ним у верхній партії вміщене зображення з космічного простору, де знаходиться пілотована частина ракетного модуля із фігурою космонавта, який сидить за пультом керування. Праворуч від центральної частини композиції в нижній партії розташоване стилізоване зображення технологічного об’єкта, ймовірно пов’язаного із запуском ракети. Над ним у виокремленій секції – група стилізованих зображень людей, яких неможливо ідентифікувати за типом одягу чи іншими ознаками. Ця група з десяти осіб, можливо, є позначенням першого ряду святкової (вітальної) демонстрації, що йде за ними із прапорами та/або лозунгами на великих горизонтальних червоних полотнах (останнє складно стверджувати з огляду на відсутність відповідних текстових написів). Загалом завдяки складному, доволі урочистому колориту із поєднанням теплих та холодних партій з виразними наголосами, сформовано величний образ, у межах якого, за засадами також близькими до житійних ікон в окремих сценах-клеймах, здійснено розгорнуту розповідь про подвиг освоєння космосу людиною, що є, безперечно, центральним для науково-футурологічної концепції космізму.
Правове регулювання
Львівська національна галерея мистецтв імені Б.Г. Возницького