Платіж

Жорж де Латур

  • Платіж 2
Основна інформація
ID
Ж-779
Автор
Жорж де Латур
Назва
Платіж
Дата створення
1620 (?)
Техніка
олійний живопис
Матеріал
полотно олія
Розміри (висота x ширина, см)
99 x 152
Інформація про автора
Автор
Жорж де Латур
Роки життя
1593–1652
Країна
Франція
Біографія
Народився Жорж де Латур 1593 року в містечку Вік сюр Сель, Лотарингія, в багатодітній родині пекаря. Велику роль у долі талановитого юнака відіграв Альфонс де Рамбервіллі, судовий намісник, який цікавився мистецтвом, колекціонував твори та сам був живописцем. Саме завдяки йому художник переїхав у 1612 році до Люневіля, де працював при дворі герцога Генріха II. Там він зрештою прожив все життя і помер у 1652 році. На той час місто Люневіль було культурним центром, тісно пов’язаним зі столицею та герцогським двором. Невідомо, де саме митець здобував освіту: в Люневілі чи за кордоном. Але відомо, що визнання художник досягнув ще замолоду, слава та успіх супроводжували його впродовж усього життя. Митець малював картини на замовлення багатих містян, а також знаходив високих покровителів не тільки серед герцогського оточення (замовлення герцогів Генріха II та Карла IV), а й у Парижі (титул «королівського художника», отриманий близько 1631 року). Більшість з його картин згоріла під час пожежі у 1638 році. Жорж де Латур сформувався під впливом художньої культури сусідніх Нідерландів та творчості Караваджо, який був йому близький через реалістичність зображення драматичних конфліктів сучасності та системою виражально-пластичних засобів. Творчість Латура наповнена гіркою життєвою правдою, адже він жив у епоху тридцятилітньої війни. Сюжети безвиході, страждання від постійних воєнних дій та частих епідемій знаходили живий відгук у населення. Художник часто малював релігійні сцени, але наділяв образи святих таким земним почуттям, що вони виглядають на полотнах селянами, ремісниками, міською нужденною голотою. Йосип – старий втомлений тесля, апостол Петро – бездомний жебрак, Марія Магдалина – самітна жінка в гірких роздумах. Із ще більшим болем художник розкриває лихоліття того часу в побутових сценах. Махінації шулерів, злодійство, спустошена відчуженість лихварів – все це сторінки гіркої оповіді життя, в якому панують гроші та насильство. Латур – винятковий художник, він стоїть на рівні найвищих досягнень французької культури свого часу. Протягом півстоліття невпинних пошуків вдалося виявити тридцять два твори Жоржа де Латура. Дослідженням займаються вчені багатьох країн, значення спадщини митця переросло межі Франції – він став частиною світової культури.
Опис роботи
Найбільш відома картина у Львівській національній галереї імені Б.Г. Возницького – «Платіж» Жоржа де Латура, який працював при дворі герцога Лотарингії Генріха II. Її сюжет досі є загадковим. Жак Тульє висловив думку, що картина, очевидно, частково обрізана, і справа повинна була бути фігура Христа. Жорж Парізе пов’язав сюжет з Покликанням апостола Матвія, про що писав у своїй статті Улліс Мусаллі. Вбачали в полотні й інший євангельський сюжет: «Юда отримує тридцять срібняків». Але мотив зрадництва Юди у творчості караваджистів майже відсутній. На початку своєї творчості Жорж де Латур надавав перевагу денному світлу, а згодом почав малювати нічні сцени, в які вписував внутрішнє світло – свічку або ліхтар, що надавало таємничості та драматизму живописним сюжетам. Полум’я свічки підсвічує тільки деякі елементи композиції – обличчя, руки, предмети на столі. Старий чоловік зосереджено відраховує гроші, а чоловік, що сидить за столом навпроти, прискіпливо стежить за його діями. Ще одна назва картини – «У лихваря». Припускають, що зображені селяни, які платять податок. Насправді лихвар мав би бути наділений відповідною впевненістю, а ті, хто прийшов до нього, звісно, залежати від нього. Тут очевидним є примус. Старий у сірому одязі безрадісно відраховує гроші під уважними поглядами спостерігачів, а юнак з тростиною вказує на нього, наче підтверджуючи пункти документа, що читають вголос. Найбільше це нагадує сцену здирництва, від якого страждало населення. Аналогічні мотиви зустрічаються у лотаринзькій графіці.
Надписи та символи
Зліва біля краю полотна (під ліктем персонажа у червоному кунтуші) підпис: «e De La Tour fec». Під підписом проходить горизонтальна лінія, під нею дата: 16.., яка теж має горизонтальне підкреслення.
Правове регулювання
Львівська національна галерея мистецтв імені Б.Г. Возницького