Епізод війни 1812 року

Войцех Коссак

  • Епізод війни 1812 року 2
  • Епізод війни 1812 року 3
Основна інформація
ID
Ж-3950
Автор
Войцех Коссак
Назва
Епізод війни 1812 року
Дата створення
бл.1896
Країна
Польща
Техніка
олійний живопис
Матеріал
полотно олія
Розміри (висота x ширина, см)
74 x 126
Додатково
Інформація про автора
Автор
Войцех Коссак
Автор мовою оригіналу
Wojciech Kossak
Роки життя
1856–1942
Країна
Біографія
Войцех Коссак (31.12.1856, Париж – 29.07.1942, Краків) – польський художник, який походив із відомої родини художників та письменників. Творча індивідуальність митця формувалася під впливом творчості батька – Юліуша Коссака (який був його першим наставником та вчителем живопису), а згодом і Юзефа Брандта. Войцех навчався у школі малювання та живопису у Кракові (1871–1873 рр.) під керівництвом Владислава Лущкевича. З 1873 по 1875 р. продовжував навчання в Мюнхенській академії мистецтв – у майстернях Олександра Страхубера, Олександра Вагнера та Вільгельма Ліндершміта. Після року служби у краківському полку уланів (1876/1877) Коссак вирушив до Парижа, де вдосконалював свої професійні навички у École des Beaux-Arts у Леона Бонна та Олександра Кабанеля. 1884 року, після повернення на батьківщину, одружився з Марією Кисельницькою і оселився в Кракові в родовому маєтку, відомому під назвою Коссаківка. Період 1907–1914 рр. художник провів у Кракові, де брав активну участь у культурному житті міста. У 1908 році Коссак став засновником та учасником групи «Зеро»: її творча позиція була протилежною тій, яку займало Товариство польських художників «Мистецтво» (Sztuka). У 1909 році він увійшов до складу дирекції Товариства друзів образотворчих мистецтв (TPSP). У 1913 році очолив його і обіймав цю посаду до 1916 року. Після початку Першої світової війни був призваний до австрійської армії, потім до 1918 був майором у 3-му полку уланів польської армії. У 1915 році, незважаючи на те, що Коссак служив в армії, його призначили викладачем батального живопису у варшавській Школі образотворчих мистецтв. Свою педагогічну діяльність митець продовжував до 1919 року. Після війни він повернувся до Кракова, проте часто працював у Варшаві, де з 1921 року орендував у готелі «Брістоль» художню майстерню; тут він мав усі необхідні умови для роботи над численними замовленнями. Неодноразово бував у США (1920, 1927, 1928/29, 1930, 1932, 1934 рр.): там він мав репутацію чудового портретиста. Створював ілюстрації для популярних журналів «Kłosy», «Tygodnik ilustrowany», «Biesiada literacka», «Świat» та «Wędrowiec». Войцех Коссак брав участь у створенні чотирьох панорам: «Рацлавіце», «Березина», «Битва біля пірамід» та панорами «Сомосьєрри», що залишилася на стадії ескізу. Найбільшу популярність здобув завдяки батальному жанру та відтворенні історії польської збройної боротьби у війнах та протистояннях, піднімаючи патріотичний дух поляків. Велика колекція творчого доробку Войцеха Коссака присвячена також і наполеонівській тематиці. Художник створював портрети полководців, військову зброю, атаки кавалерією та артилерією.
Опис роботи
Один з ескізних варіантів фрагмента панорами «Березина» (1896) під назвою «Артилерія відступає». Панорама не збереглася у своєму первісному вигляді та відома лише в розрізнених сегментах. На передньому плані горизонтальної багатофігурної композиції засніжене узлісся, вздовж якого шестеро коней тягнуть у бік лісу велику гармату. Знесилених коней нещадно підганяють батогами вершники. На лафеті сидить закутана у кожух втомлена жінка. На задньому плані на невисокому пагорбі біля вкритої снігом копиці сіна навколо вогнища мирно сидять декілько військових. Поруч відпочивають коні. Наявність заднього плану у галерейній роботі (який відсутній в інших відомих варіантах) зменшує напруженість дії та перетворює картину на буденну сцену з життя війська під час війни. Художник тонко протиставляє передній план задньому і грає на контрасті станів і почуттів зображених людей і тварин: шум, галас і спокій, втома і відпочинок, жорстокість і турбота. Цю різницю митець підкреслює і кольором снігу: він чистий із сонячними відблисками на задньому плані, де спокій і тиша, і сірий, змішаний з болотом, на передньому, де крики й метушня.
Надписи та символи
Внизу праворуч авторський підпис: «Wojciech Kossak».
Правове регулювання
Львівська національна галерея мистецтв імені Б.Г. Возницького