Вагітна жінка

Ксаверій Дуніковський

  • Вагітна жінка 2
  • Вагітна жінка 3
  • Вагітна жінка 4
  • Вагітна жінка 5
  • Вагітна жінка 6
  • Вагітна жінка 7
  • Вагітна жінка 8
Основна інформація
ID
С-I-640
Автор
Ксаверій Дуніковський
Назва
Вагітна жінка
Дата створення
1906
Країна
Австро-Угорська імперія
Культура
Новітній час
Техніка
відлив
Матеріал
гіпс
Розміри (висота x ширина x глибина, см)
43 x 56 x 38
Інформація про автора
Автор
Ксаверій Дуніковський
Роки життя
1875–1964
Країна
Австро-Угорська імперія, Польща
Біографія
Ксаверій Дуніковський (24 листопада 1875, Краків – 26 січня 1964, Варшава) – польський скульптор і живописець. Народився у Кракові в родині залізничного кондуктора Мечислава Дуніковського та піаністки Хелени Явурек. За твердженням одного із біографів, саме від матері майбутній художник успадкував «хворобливе загострене відчуття світу й музичність, що виявилися у його пластиці». З Кракова родина переїхала у Варшаву, де Ксаверій навчався у початковій школі та технікумі. Як згодом згадував митець, до творчості спонукало перше захоплення та бажання намалювати портрет коханої. У шістнадцять років юнак самостійно прийшов у майстерню відомого варшавського майстра Болеслава Сиревича. Згодом займався реставрацією скульптур Лазєнковського парку й створив низку портретів. Опріч студіювання у Б. Сиревича відвідував майстерню Л. Васильківського. У перших роботах К. Дуніковського «Портрет кузини» та «Скупий» відчувалося тяжіння до натуралістичного формотворення. У 1896–1903 рр. навчався в Краківській школі красних мистецтв у Альфреда Дауна та Константина Лящки. Імпресіоністичні інспірації помітні у «Портреті молодої жінки» (1898) – одній із ранніх скульптурних робіт митця. У 1902 р. відбулася перша персональна виставка К. Дуніковського. На початку 1903 р. на шпальтах одного з авторитетних польських часописів вийшов друком огляд творчості скульптора. У 1904 р. К. Дуніковський відвідав Сирію і Палестину. Мандрував Італією, де ознайомився зі скульптурою Ренесансу, та Францією, де вивчав романську та готичну пластику. У 1908 р. К. Дуніковський став членом об’єднання польських художників «Sztuka» у Кракові. У 1909 р. взяв участь у конкурсі на пам’ятник Шопену у Варшаві. У 1910 р. художник повернувся до Кракова. У 1911 р. здобув другу премію на конкурсі за статую «Мадонна». У 1912 р. очолив об’єднання «Sztuka». У 1912 р. виїхав до Парижа, а звідти – до Лондона. З початком Першої світової війни перебував у Франції й вступив добровольцем у Національний легіон. Після поранення повернувся до Парижа, де працював у невеликій робітні на Монмартрі, переважно як портретист. У творах скульптора цього періоду помітні впливи грецької архаїки, реалізму, імпресіонізму, виразні декоративність і стилізація. У 1923 р. (за іншими джерелами – у 1922 р.) К. Дуніковський повернувся до Кракова. У другій половині 1920-х рр. долучився до реставрації поліхромованих дерев’яних голів Посольської зали Вавельського замку й за чотири роки створив понад шістдесят гострих за психологічними характеристиками, емоційно виразних, стилізованих портретних скульптур. На певний час перервав роботу й поновив її на початку 1950-х рр. У портретах людей різних характерів акцентував на напруженій роботі думки, інтелектуальному та вольовому началах. Зажив слави у Польщі як «майстер вавельських голів». У червні 1940 р. К. Дуніковського ув’язнили у концтаборі Освенцим. Після війни скульптор повернувся до творчості. До 1955 р. обіймав посаду професора Краківської академії красних мистецтв, з 1959 р. викладав у Державній школі красних мистецтв у Вроцлаві. Зрілі й пізні твори К. Дуніковського різноманітні за стилістикою – від кубістичних і гранично експресивних до імпресіоністичних і підкреслено натуралістичних скульптурних форм.
Опис роботи
Погруддя «Вагітна жінка» (1906) належить до зрілого періоду творчості К. Дуніковського – часу здобуття скульптором визнання. На Загальній виставці польського мистецтва у Львові 1910 року твір справив на відвідувачів велике враження та отримав схвальні відгуки на шпальтах художньо-критичних видань. Зокрема К. Сихульський наголошував на прагненні К. Дуніковського до виразу глибоких ідей та емоцій, а М. Третер опублікував дослідження доробку митця. Особливістю скульптури є амбівалентність образу, заснована на уявленнях про вагітність у традиційній культурі слов’ян. Так, багатьма народами вона сприймалась як утілення плідності, апотропеїчної магічної сили й водночас як близький до межі життя і смерті, небезпечний для жінки, оточуючих і життєвого порядку лімінальний (перехідний) стан. Переконання віддзеркалила семантична близькість його означень до слів «тягар», «тяжкість», «вага», «ноша» (болг. «бремєнна», пол. «brzemienna», болг., макед. «тєшка», «тєжка», українське діалектичне «тягітна», «важка»). Показові деривати слова від «живота», «черева» (сх.-слов. «черевата») та від кореня «trud» (болг. «трудна», хорв. «trudnica»). Суперечливість ставлення до вагітної підтверджують заборони на її участь у весільних і поховальних обрядах й господарчих діях повсякдень. Поширення набуло переконання у беззахисності майбутньої матері перед впливом злих демонічних сил. В експресивному, сповненому напруги творі К. Дуніковського складний стан вагітної віддзеркалюють згин постаті під тягарем ноші, виснаженість обличчя, хворобливість вуст і заплющених запалих очей. Виразу художнього задуму слугують асиметрія, різкі контрасти світла і тіні, геометризація та узагальнення форм. У стилістичному сенсі скульптура перегукується з творами Ернста Барлаха, що поєднують експресіоністичну виразність з принципами кубістичного формотворення.
Правове регулювання
Львівська національна галерея мистецтв імені Б.Г. Возницького