Нестеров

Марґіт Сельська (Райх)

  • Нестеров 2
  • Нестеров 3
Основна інформація
ID
Ж-5877
Автор
Марґіт Сельська (Райх)
Назва
Нестеров
Дата створення
1946
Країна
УРСР
Культура
Новітній час
Техніка
олійний живопис
Матеріал
полотно олія
Розміри (висота x ширина, см)
57.5 x 48
Додатково
Інформація про автора
Автор
Марґіт Сельська (Райх)
Роки життя
1900–1980
Країна
Австро-Угорська імперія, УРСР, тепер Україна
Біографія
Марґіт Сельська (Райх) (1900, м. Коломия – 1980, м. Львів) – українська мисткиня, дружина Романа Сельського. Народилась у Коломиї в родині інженера Ісаака Райха. Відвідувала приватну Вільну академію мистецтв Леонарда Підгородецького у Львові (1918), вчитель – Фелікс Виґживальський. 1921 р. Марґіт Райх закінчила Державну промислову школу у Львові, опісля студіювала живопис у Краківській академії мистецтв (1921–1922) у Войцеха Вейса та Владислава Яроцького, з 1922 по 1923 – у Віденській академії образотворчих мистецтв. У 1924 році художниця перебралася до Парижа, відвідувала виставки модерністів, захоплювалася кінематографом та фотографією, студіювала у приватній художній школі Académie Moderne Фернана Леже та Амаде Озенфана. Мисткиня брала участь у виставці Салону Незалежних (Париж, 1926). Наступного року відбулася перша персональна виставка художниці у Львові. Учасниця мистецького об’єднання «Artes» (1929–1935) та Асоціації незалежних українських митців (1931–1939), долучалася до діяльності «Нової генерації» (1932–1935) та Львівського професійного союзу артистів пластиків (LZZAP, 1932–1939). Під час Голокосту Марґіт Сельська перебувала у Янівському концтаборі, з якого їй вдалося втекти з допомогою друзів до Кракова. 1943 року подружжя Сельських повернулося до Львова. У 1978 р., вперше після війни, художниця представила свої роботи на виставці у Львівській картинній галереї. Марґіт Сельська – авторка численних портретів, натюрмортів та пейзажів. На творчість художниці великий вплив мали постімпресіонізм, кубізм та конструктивізм. Її роботи вирізняються особливим колористичним і композиційним вирішенням, зокрема рання робота «Гель» (1932), «Жiнка з котом» (1960-ті), «Крим. Уютне» (1962), «Карпатський пейзаж» (1965), «Над морем» (1964), «Збір винограду» (1968), «Старий ясен» (1976) та ін.
Опис роботи
Краєвид «Нестеров» (1946) із зображенням куточка містечка, якому нині повернуто історичну назву Жовква, засвідчує намагання М. Сельської зберегти свободу формотворчості в умовах насаджування соцреалістичних вимог. Так, дотримання міметичних принципів демонструють тривимірність і докладне відтворення одноповерхової будівлі, дерев, місточка, пари подорожніх, поодинокої жіночої постаті. Водночас твір підтверджує збереження притаманної мисткині культури колірного вислову, орієнтованого на традиції капістів і французьку малярську школу межі ХІХ – XX ст. Так, домінантність кольору у творенні настроєвого образу простежується в об’єднанні зображеного золотавим тоном, повновартісності фактури, філігранній грі теплих і холодних тонів. Мимовільною апеляцією до архетипів і символів народної культури сприймається зображення мосту – локусу переходу, що в легендах, казках, повір’ях символізує здолання перепон, досягнення нового стану чи статусу; з’єднує різнорідні простори, є однією з найважливіших і найнебезпечніших ділянок шляху.
Надписи та символи
У правому нижньому куті надпис: «Сельська».
Правове регулювання
Львівська національна галерея мистецтв імені Б.Г. Возницького