Рисунок чоловіка у ренесансовому вбранні. Репліка з Антоніса ван Дейка

Юліан Заяць

  • Рисунок чоловіка у ренесансовому вбранні. Репліка з Антоніса ван Дейка 2
  • Рисунок чоловіка у ренесансовому вбранні. Репліка з Антоніса ван Дейка 3
Основна інформація
ID
Ф-З-Арх-ЛГМ-5/2
Автор
Юліан Заяць
Назва
Рисунок чоловіка у ренесансовому вбранні. Репліка з Антоніса ван Дейка
Дата створення
28.10.1909
Країна
Німецька імперія
Техніка
рисунок
Матеріал
папір вугілля
Розміри (висота x ширина, см)
24.6 x 17
Інформація про автора
Автор
Юліан Заяць
Роки життя
1880–1971
Країна
Австро-Угорська імперія, Польська Республіка, СРСР
Біографія
Юліан Семенович Заяць (30.05.1880, с. Богутин, Австро-угорська імперія, зараз Поморянська селищна громада Львівської області – 2.09.1971, Львів, УРСР) – український мистець, правознавець, науковець, бібліограф та культурний діяч. Згідно з певними даними – син священника греко-католицької деномінації.

Первинно навчався у львівській гімназії (завершив з відзнакою 1899 року). Згодом вступив на юридичний факультет Львівського університету, а з політичних міркувань перейшов на навчання до Ягеллонського університету в Кракові (1901). У той самий час вступив до Краківської академії мистецтв, де навчався під керівництвом Леона Яна Вичулковського (11.04.1852–27.12.1936). За інформацією дослідника Олега Купчинського, активно провадив дослідницьку роботу: 1902 року передав на розгляд історико-філософської секції Наукового товариства імені Шевченка наукову працю «Usus fructus nominis», котру було оприлюднено у «Часописі Правничій і Економічній». Зазначимо, що на підставі результатів вислідів у цій праці 1907 року Юліан Заяць захистив докторську дисертацію. Надалі працював за правничим фахом – у Державній прокураторії скарбу (Львів). Окрім того, зокрема 1909 та 1912 роках, підвищував юридичну кваліфікацію у Берліні, де підготував наукову працю «Jus iurandum in litem». За інформацією дослідника Олега Купчинського, слухав лекції в Берлінській академії мистецтв у знакового німецького живописця та графіка єврейського походження Макса Лібермана (20.07.1847–8.02.1935). Однак у вказаний період цей мистець не виконував у цьому закладі регулярної викладацької роботи й лише 1912 року був призначений до Сенату Берлінської академії мистецтв.

Зазначимо, що після Першої світової війни Юліан Заяць працював співробітником приватної адвокатської канцелярії у місті Комарне (нині центр Комарнівської міської громади Львівської області), згодом – адвокатом у Львові. Також Юліан Заяць викладав римське право в Українському таємному університеті й був постійним правничим дорадником митрополита Андрея Шептицького. Долучався до роботи Правничої комісії Наукового товариства імені Шевченка, вступив до однієї з тогочасних ключових партій регіону – Українського національно-демократичного об’єднання. За час існування Другої Польської Республіки (1918–1939) Юліан Заяць став автором звернень до Ліги Націй та Ватикану з приводу насильницьких заходів проти українців у межах військово-поліцейського терору, т.зв. «польської пацифікації», ініційованої лідером цього державного утворення Юзефом Пілсудським. Водночас у 1920-х роках отримав запрошення працювати у львівському філіалі Фінансової прокуратури Польського державного скарбу. Згодом, до приєднання західноукраїнських земель до УРСР – суддя Найвищого адміністративного трибуналу Польщі у Варшаві (1939). Від 1941 року – президент Апеляційного суду (Львів).

Після завершення нацистської окупації був заарештований як особа, котра могла бути причетна до злочинів окупантів. На клопотання інтелігенції (документи з архіву СБУ, вперше опубліковані у матеріалі науковців Миколи Кобилецького та Лесі Трепак), зокрема митрополита Андрея Шептицького, очільника Національного музею Іларіона Свєнціцького, кримінальну справу проти Юліана Зайця було припинено. У 1945 році розпочав викладацьку діяльність у Львівському державному університеті, а з 1946 року працював бібліографом у Науковій бібліотеці Академії наук УРСР ім. В. Стефаника. 1951 року не пройшов атестацію у зв’язку з відсутністю фахової кваліфікації, але з дозволу Атестаційної комісії з 1953 року й до пенсії обіймав посаду бібліотекаря.

За час роботи бібліографом Юліан Заяць зреалізував низку бібліографічних праць: «Матеріали до бібліографії М. С. Возняка» (1946), «Бібліографія праць М. П. Драгоманова» (1947, у співавторстві), «Бібліографія історії міста Львова» (частини 1–2, 1948) – однак жодна з них так і не була опублікована. Захоплювався колекціонуванням мистецьких творів і стародруків, виконував живописні та графічні роботи. Брав участь у художніх виставках у Львові (1929–1932, 1934, 1935, 1937, 1943; Національний музей та Українське товариство прихильників мистецтв), у Варшаві (Польське товариство прихильників мистецтв у салоні «Заохота») та інших містах. Серед відомих творів – «Дама в синьому», «Донька», «Автопортрет», «Хлопець», «Церква в Краснім», «Церква в Кривчицях», «Квіти», «Річка Камінка», що отримали високу оцінку у тогочасній пресі та виставкових каталогах.

Окрім цього мав виразний вокальний хист, володів сильним тенором. За інформацією дослідника Олега Купчинського, закінчив Львівську консерваторію (клас Нестора Нижанківського). Однак Нестор Нижанківський (31.08.1893–10.04.1940) викладав у львівському Вищому музичному інституті імені Миколи Лисенка з 1928 року. Також за інформацією дослідника Олега Купчинського Юліан Заяць виступав із сольними концертами у Львові, Варшаві та інших містах та брав участь у щорічних святкових програмах до Шевченківських днів у Галичині. У 1920–1926 роках очолював співоче товариство «Муза». Щодо спадщини мистця, то значна колекція його творів завдяки діяльності Іларіона Свєнціцького є у збірці Національного музею у Львові ім. А. Шептицького, окремі твори є у відділі мистецтв Львівської бібліотеки Національної академії наук ім. В. Стефаника. За інформацією науковців Миколи Кобилецького та Лесі Трепак, двадцять творів Юліана Заяця було закуплено до московської Державної Третьяковської галереї.

Важливою частиною творчої спадщини Юліана Зайця є серія графічних творів, що нині зберігаються в Архіві діячів мистецтва та культури Львівської національної галереї мистецтв імені Б.Г. Возницького, на підставі яких можна зробити цінні висновки про специфіку навчального процесу, а також пріоритети у більш консервативних мистецьких колах, орієнтованих на розбудову реалістичної візуальної мови через ретельне студіювання натури та вивчення творчих напрацювань мистців минулих епох, передусім тих, хто практикував достовірне відтворення людини та світу, що її оточує.
Опис роботи
На листі паперу з окремими моментами стилізації та узагальнення вугіллям виконана копія роботи сера Антоніса ван Дейка (22.03.1599–9.12.1641), що також могло бути пов’язаним з тим, що автор не працював з оригіналом, а, до прикладу, з графічною копією. Оригінал живописного твору Антоніса ван Дейка «Портрет Йоганна VIII Нассау-Зігенcького» (1627), з якого зробив копію Юліан Заяць, зберігається у Національному музеї Ліхтенштейну. На роботі на тлі драперії у повен зріст зображено постать чоловіка середнього віку, оберненого обличчям до глядача, з короткою бородою та вусами, виразною алопецією волосяного покриву голови. У правій руці чоловіка – короткий жезл, що радше нагадує зорову трубу, а його ліва рука оперта на складний для ідентифікації предмет (в оригіналі – шолом лицаря). Поза портретованого доволі статична, обличчя індивідуальне, на відміну від оригіналу вираз обличчя менш емоційний та суворий. Характер стилізації не дозволяє точно ідентифікувати нагороду на торсі чоловіка, що в оригіналі є орденом Золотого руна (1624). Вбрання портретованого відповідає часу – лицарський обладунок з рельєфними накладками, комір та манжети із мереживом, високі чоботи та шпори. Як й в оригіналі, відчутна певна театральність постановки, що увиразнена драперією зліва (в оригіналі текстиль, вірогідно, дамаського походження) та невиразними тональними градаціями з правого боку листа (в оригіналі динамічні грозові хмари з проблисками синього неба). Текстура матеріалів передана більш стилізовано, аніж в оригіналі, але в окремих моментах відчутно. Специфіка виконання копії свідчить про часову приналежність до початку XX століття (зокрема характер штриха та підхід до трансформації оригіналу). Наголосимо, що виконання робіт такого типу було важливим етапом вивчення засад композиції, дослідження практичних напрацювань мистців попередніх епох у царині як відтворення пластичної анатомії, так й розробки психологічних типажів не лише через міміку, а й поставу, стафаж й окремі елементи середовища.
Надписи та символи
У правому верхньому куті напис «Берлін», у правому нижньому куті по контуру зображення напис «п. Van Dycka – Ю. С. З. 28/10 1909». На звороті роботи у лівому нижньому куті – номер з книги вступу та інвентарний номер.
Портретована особа
Ім'я портретованого
Йоганн VIII Нассау-Зігенський
Роки життя портретованого
1583–1638
Правове регулювання
Львівська національна галерея мистецтв імені Б.Г. Возницького