Колекція

Під яблунею (Двоє під деревом)

Михайло Бойчук

Основна інформація
ID
ФМз-Ж-270
Автор
Михайло Бойчук
Назва
Під яблунею (Двоє під деревом)
Дата створення
1910-ті
Країна
Україна
Техніка
темперний живопис
Матеріал
дерево темпера золочення
Розміри (висота x ширина, см)
38 x 32
Додатково
Інформація про автора
Автор
Михайло Бойчук
Автор мовою оригіналу
Mykhailo Boichuk
Роки життя
1882–1937
Країна
Австро-Угорська імперія
Біографія
Український художник-монументаліст, представник українського культурного ренесансу початку ХХ століття. Засновник самобутньої школи українського мистецтва «бойчукізм», лідер групи «бойчукістів». Його ім'ям названо мистецький феномен, що поєднав форми народного мистецтва й спадщину Візантії та Проторенесансу. Французи називали цей напрямок Renovation Byzantine (неовізантизм). Член Наукового товариства імені Шевченка (1912), Українського наукового товариства (1917). Народився 30 жовтня 1882 року у селі Романівка, що біля Теребовлі. Михайло Бойчук здобув прекрасну мистецьку освіту завдяки підтримці митрополита Андрея Шептицького. Навчався у Львові, Відні, Кракові, а згодом – у Мюнхені та Парижі. У 1909 р. заснував власну школу-майстерню, в якій навчалися Микола Касперович, Софія Налепінська, Софія Бодуен де Куртене, Хелена Шрамм та інші. У 1911 р. повернувся до Львова, де працював як реставратор та монументаліст у Національному музеї (нині – Національний музей у Львові імені Андрея Шептицького). У 1917 р. стає одним з професорів-засновників Української державної академії мистецтв, де очолює майстерню ікони та фрески. Один з організаторів АРМУ (1925). Найбільш значними творами, виконаними разом з учнями, були розписи на сучасну тематику Червоноармійських Луцьких казарм у Києві (1919), Селянського санаторію на Хаджибейському лимані в Одесі (1927–1928) та Червонозаводського театру в Харкові (1933–1935). Всі ансамблі монументального живопису не збереглися. 25 листопада 1936 р. Михайло Бойчук був заарештований і звинувачений в українському буржуазному націоналізмі й керівництві національно-фашистською терористичною організацією. Художника розстріляли, а більшість творів знищили.
Опис роботи
Цей твір, так звана світська ікона «Двоє під деревом» – унікальний іконопис раннього Бойчука, створений у Львові між 1910–1914 роками. Саме в цей час чітко окреслюється індивідуальна творча місія митця щодо створення національного монументального стилю шляхом синтезу візантійських іконописних традицій з декоративізмом і символізмом народного примітиву. Візантійська традиція прочитується у художніх творах львівського періоду (1910–1914) Бойчука: золоте тло, зворотна перспектива й пов’язані з нею умовності в зображеннях. Тоді він намагався переосмислити внутрішню суть біблійних образів і передати їх мовою художника ХХ ст. У цьому сенсі картина «Під яблунею» є програмним твором. Цей твір часто називають іконою, оскільки намальована вона темперою по золоту на дошці в іконописному стилі. Сюжетний образ полотна глибоко символічний – навіяний образом «Плодючого дерева», «Садом» Григорія Сковороди. Центром композиції є дерево. Ця яблуня з плодами – християнський символ, який апелює до моменту гріхопадіння Адама та Єви. Перший рівень іконо-картини – символічний, що відсилає нас до християнської традиції. Такий символізм характерний для народного мистецтва загалом. За принципом симетрії, дерево розташовано посередині іконо-картини й за способом зображення більше нагадує умовно-стилізоване зображення в народному стилі, аніж дерево, зображене в стилі реалістичному. Під яблунею, у найкращих традиціях народного жанру, дві людини – жінка та хлопець, збирають ці плоди, яких так рясно на дереві. Ці постаті теж розташовано за принципом симетрії: один – із лівого, а друга – із правого боку від дерева. Дуже часто в роботах Бойчука та його учнів бачимо зображення «Дерева життя». Архетип «Світового дерева» поєднує уявлення про час, простір, життя та смерть. У роботі також використано середньовічний плетений орнамент, який веде свої витоки від тератологічної язичницької плетінки, він символізує поєднання всього сущого, спадкоємність, він замикає зображення в самодостатній, непорушний світ. Цей унікальний експонат потрапив до ЛНГМ у 1973 році разом із приватною колекцією Ярослави Музики, котра у львівський період життя художника творчо співпрацювала з ним і з колом його послідовників. Ярослава Музика мешкала в будинку на вул. Чарнецького, де була розташована майстерня Бойчука (нині вул. Винниченка, 26), вона зуміла зберегти значну кількість архівних матеріалів і деякі твори, що залишилися після переїзду художника до Києва.