Назад

Колекція етнографічних рисунків

Каєтан Келісінський

  • Колекція етнографічних рисунків 2
Основна інформація
ID
Г-V-424_126
Автор
Каєтан Келісінський
Назва
Колекція етнографічних рисунків
Країна
Королівство Польське
Культура
Новий час
Техніка
рисунок
Матеріал
олівець
Додатково
Інформація про автора
Автор
Каєтан Келісінський
Автор мовою оригіналу
Kajetan Wincenty Kielisiński
Роки життя
1808–1849
Країна
Варшавське герцогство, Королівство Польське
Біографія
Каєтан Вінцент Келісінський (07.08.1808–02.01.1849) – польський графік, ілюстратор, бібліотекар, гравер і кресляр. Народився в сім’ї судового чиновника Кацпера та Катажини, уродженої Клеської. Навчався у Варшавському університеті та рисунку в Яна Фелікса Піварського. Після початку Листопадового повстання (1830–1831) перервав мистецькі студії. Брав участь у бойових діях 1831 р., воював у званні другого лейтенанта, а після придушення повстання не зміг повернутися до Варшави. Деякий час жив у Кракові, у 1834–1839 рр. був куратором колекцій Г. Павліковського (колекціонера та бібліофіла) у Медиці, де вдосконалював навички гравіювання зі сподіванням продовжити навчання у Відні. З 1839 р. працював бібліотекарем і зберігачем художніх колекцій у громадсько-політичного діяча, мецената, видавця історичних джерел Титуса Дзялинського в Олешицях біля Любачова, а з січня 1840 р. – в Курнику У 1847 р. опублікував «Каталог подвійних колекцій бібліотеки графа Дзялинського». Незадовго до смерті одружився з Аполонією, уродженою Гостинською. Раптово помер 2 січня 1849 р. У творчому спадку К. В. Келісінського – близько 1000 акварелей, ескізів, замальовок народних типів, жанрових сцен, народних строїв, військових форм, пейзажів, виконаних на замовлення В. Дідушицького, Т. Дзялинського, Г. Павліковського. У мандрівках різними місцевостями збирав графічні матеріали для видань «Польські старожитності» та «Народні костюми». У 1855 р. познанський видавець Ян Константій Жупанський опублікував «Альбом Келісінського», де зібрав розрізнені роботи художника. Твори К. В. Келісінського, підписані KWK або KIK, зберігаються у музеях Кракова, Познані, Варшави, Вроцлава, Львівській національній галереї імені Б.Г. Возницького, бібліотеках Варшавського та Ягеллонського університетів.
Опис роботи
Каєтан Вінцент Келісінський створив численні офорти та малюнки, присвячені фольклору, життю польських сіл та містечок, історичним пам’яткам та пейзажам. Він один із перших створив екслібриси на польських землях. У мандрівках різними місцевостями збирав графічні матеріали для видань «Польські старожитності» та «Народні костюми». У 1855 р. познанський видавець Ян Константій Жупанський опублікував «Альбом Келесінського», де зібрав розрізнені роботи художника. Графічні роботи, малюнки, альбоми для малюнків та листування Келісінського зберігалися в Бібліотеці Курніка Польської академії наук, а також у національних музеях (Краків, Познань, Варшава) та відомих бібліотеках (Ягеллонський університет, Оссолінеум, Варшавський університет). На рисунку зображено чоловіка у повний зріст, який одягнений у довгий верхній одяг схожий на жупан або свиту, підперезаний поясом. На голові у нього висока хутряна шапка характерної форми, що нагадує головні убори селян або міщан XVIII–XIX століття. Чоловік взутий у чоботи, одна рука покладена до кишені, а іншою опирається на палицю або ціпок. Зображений образ має типові риси традиційного костюма того часу. Через плече на ремені висить проста сумка, вірогідно, із грубої тканини. Вираз обличчя стомлений, трохи засмучений, погляд спрямований прямо перед собою. Малюнок виконано у стриманій манері з увагою до деталей одягу та текстури тканини. Автор прагнув передати саме етнографічний типаж постаті, а не індивідуальні риси конкретної особи. Композиція проста – чоловік зображений на нейтральному фоні з легко наміченими природними деталями, як то кущ, камінь, земля, що створює контекст, але не відвертає уваги від фігури. Робота передусім має етнографічне й історичне значення, оскільки відображає традиційний костюм певної доби та соціального стану. Вона слугує важливим джерелом для вивчення народного вбрання, побуту та зовнішності людей минулих століть. Художня цінність полягає у точності й виразності лінії, чіткості композиції та документальній достовірності. Стиль рисунка свідчить про намагання автора поєднати мистецтво із ретельним науковим описом, зробивши образ водночас естетичним і пізнавальним.
Правове регулювання
Львівська національна галерея мистецтв імені Б.Г. Возницького