Баварська містянка

Станіслав Грохольський

  • Баварська містянка 2
  • Баварська містянка 3
Основна інформація
ID
Ж-918
Автор
Станіслав Грохольський
Назва
Баварська містянка
Назва мовою оригіналу
Mieszczanka bawarska
Дата створення
бл.1882
Країна
Німеччина
Техніка
олійний живопис
Матеріал
полотно олія
Розміри (висота x ширина, см)
56 x 46.7
Інформація про автора
Автор
Станіслав Грохольський
Автор мовою оригіналу
Stanisław Grocholski
Роки життя
1858–1932
Країна
Польща, США
Біографія
Станіслав Грохольський (6 червня 1858, Жолиня, Польща – 26 лютого 1932, Баффало, США) – польський художник, графік, ілюстратор. Впродовж 1877–1880 років навчався у Краківській школі красних мистецтв (викладачі Владислав Лущкевич, Ян Матейко), згодом у Віденській та Мюнхенській академіях мистецтв. У Мюнхені С. Грохольський прожив понад 20 років. Картини художника були успішними, їх часто купували для приватних і державних колекцій. Митець брав участь у художніх виставках у Мюнхені, Берліні, Відні, Львові, Кракові, Варшаві. Співпрацював з журналами «Gardenlaube» і «Moderne». У 1891 році С. Грохольський відкрив у Мюнхені власну школу живопису та графіки, в якій, крім поляків, навчалося багато німців. У 1901 році художник переїхав до США, де прикрасив поліхромією низку польських костелів. В той час репродукції його творів публікувалися в Польщі в журналах «Kłosy» та «Tygodnik Ilustrowany». С. Грохольський – представник реалізму у польському живописі. Автор портретів, пейзажів, побутових картин на гуцульську та єврейську тематику. Він був одним із перших художників, які зацікавилися мотивом гуцульського села, зокрема писав інтер’єри хат, сцени весільних обрядів, свят, народних гулянь.
Опис роботи
Камерний погрудний портрет старшої жінки у чорній хустці, виконаний у реалістичному стилі. Судячи з назви картини, портретована – мешканка одного з міст Баварії (Німеччина), а її одяг вказує на приналежність до небагатої верстви населення. Жінка зображена в легкому півоберті вліво. На ній проста чорна блузка (або сукня) з v-подібним вирізом на шиї. Чорна довга хустка закриває половину чола й одним кінцем спадає на праве плече. Жодних прикрас і яскравих кольорів. Художник використовує нейтральне темне тло, щоб зосередити увагу глядача на обличчі моделі, яке детально, «скульптурно» промальоване. Різкий контраст темряви та світла допомагає передати усю гаму почуттів жінки. Виснажена важкою працею або душевним болем, вона втомлено дивиться прямо перед собою. Скорбота і безвихідь прочитуються в її безколірних запалих очах. Опущені куточки губ свідчать про глибокі переживання і нескінченні щоденні турботи.
Надписи та символи
Внизу праворуч авторський підпис: «Stan. Groch». На звороті напис: «Dar M. Toepfera».
Правове регулювання
Львівська національна галерея мистецтв імені Б.Г. Возницького