Погруддя Флоріана Земялковського

Станіслав Роман Левандовський

Основна інформація
ID
С-I-393
Автор
Станіслав Роман Левандовський
Назва
Погруддя Флоріана Земялковського
Дата створення
1922
Країна
Польща
Культура
Новітній час
Техніка
відлив
Матеріал
гіпс вернікс
Розміри (висота x ширина x глибина, см)
55 x 43 x 28
Інформація про автора
Автор
Станіслав Роман Левандовський
Автор мовою оригіналу
Stanisław Roman Lewandowski
Роки життя
1859–1940
Країна
Австрійська імперія, Австро-Угорська імперія, Польща
Біографія
Станіслав Роман Левандовський (28 лютого 1859 – 3 лютого 1940, Варшава) – польський скульптор, медальєр, мистецтвознавець, драматург. Закінчив середню школу в Кракові. У 1875–1878 рр. як актор виступав у театрах Галичини. Згодом навчався на медичному факультеті Львівського університету. У 1879–1882 рр. студіював у Краківській школі красних мистецтв у В. Ґадомського. У 1883–1887 рр. – у Віденській академії мистецтв у Е. Гелльмера та К. Кундманна. У 1890–1894 рр. жив і працював у Львові, де викладав у художній колі М. Гарасимовича та видавав журнал «Nasza Sztuka». У 1894–1932 рр. перебував у Відні, у 1932–1940 рр. – у Варшаві, де обійняв посаду головного зберігача державних художніх колекцій у Королівському замку. У 1924 р. став головним медальєром Польського монетного двору, у 1925 р. повернувся до Відня. У ранній період творчості працював у річищі «академічного реалізму». Після 1900 р. творчість художника зазнала впливу модерну та символізму. У 1930-х рр. повернувся до більш класичного формотворення. Митець є автором композицій медалей, плакеток, монет, декоративно-ужиткових предметів із дорогоцінних металів. Відомий як мистецтвознавець і художній критик, автор статей у багатьох польських часописах. У 1904 та 1911 рр. вийшла друком монографія С. Р. Левандовського, присвячена життю і творчості Г. Семирадського. Є автором низки п’єс, поставлених у 1903 та 1911 рр. у варшавських театрах.
Опис роботи
«Погруддя Флоріана Земялковсього» (1922) – правника, учасника січневого повстання 1863–1864 рр., посла Галицького сейму у Львові (1867–1869), першого президента міста після здобуття Галичиною автономії (1871–1873), члена Державної ради у Відні, міністра у справах Галичини в австрійському уряді (1873–1888), засвідчує повернення С. Р. Левандовського до «академічного реалізму» у зрілій творчості 1920-х рр. Так, на академічну основу твору вказують чітка архітектоніка, репрезентативність, довершене упевнене моделювання форм. Реалістичні інтенції майстра засвідчують віддзеркалення у миттєвому сутнісного та достовірне відтворення індивідуальних портретних ознак. Волю до дії, рішучість і гострий розум Ф. Земялковського відображають високе ясне чоло, стиснуті губи, виразно модельовані вилиці та надбрів’я, зосереджений пронизливий погляд. Відчуття власної гідності підкреслюють пряма постава фігури та гордовито піднята голова. Поважний соціальний статус ознаковує шляхетне офіційне вбрання. Глорифікаційно-меморіальну природу посмертного зображення увиразнює лаврова гілка на постаменті – символ вічності, тріумфу та перемоги.
Надписи та символи
На цоколі зліва підпис: «FECIT / LEWANDOWSKI»; на цоколі справа: «FLORIAN / ZIEMIAŁKOWSKI»; ззаду зліва підпис і дата: «LEWANDOWSKI / 1922».
Портретована особа
Ім'я портретованого
Флоріан Земялковський (Florian Ziemiałkowski)
Роки життя портретованого
1817–1900
Правове регулювання
Львівська національна галерея мистецтв імені Б.Г. Возницького