Назад

Агар в пустелі

Себастіано Річчі

  • Агар в пустелі 2
  • Агар в пустелі 3
Основна інформація
ID
Ж-1858
Автор
Себастіано Річчі
Назва
Агар в пустелі
Дата створення
бл.1690
Техніка
олійний живопис
Матеріал
полотно олія
Розміри (висота x ширина, см)
137 x 104.4
Інформація про автора
Автор
Себастіано Річчі
Роки життя
1659–1734
Країна
Італія
Біографія
Себастіано Річчі (1659–1734) – один із найвидатніших венеційських художників XVIII ст., родоначальник італійського рококо. Творчий шлях митця розпочався у Венеції в майстерні Федеріко Серебрі. Згодом наставниками С. Річчі стали венеційські художники Себастіано Маццоні та Федеріко Червеллі. Мистецьку освіту продовжив у Болоньї під керівництвом Джан Джузеппе дель Соле – майстра декоративної спрямованості, який перебував під впливом Веронезе. Опираючись на досягнення болонської і венеційської малярських шкіл, С. Річчі створив свій неповторний стиль, якому притаманні поєднання реальності і фантазії, світла яскрава колірна гама, декоративне багатство і динаміка. У Мілані він познайомився з творами Алессандро Маньяско, від якого перейняв експресивну манеру виконання й характерний енергійний мазок. 18 травня 1718 року за роботу «Тріумф Мудрості над Невіглаством» С. Річчі був прийнятий до Королівської академії живопису і скульптури.
Опис роботи
У збірці ЛНГМ ім. Б.Г. Возницького представлена картина «Агар в пустелі» на сюжет, описаний у Святому Письмі (Буття 16. 1-16; 21. 9-21), юдейській Торі (Книга Берешит) і Корані. Так, згідно зі старозавітним переказом, безплідна Сара для продовження роду віддала чоловіку Аврааму в наложниці рабиню-єгиптянку Агар, яка народила сина Ізмаїла. Через чотирнадцять років Бог послав Сарі сина Ісаака, після чого вона переконала Авраама про необхідність вигнання наложниці з дитям. Агар хотіла повернутись до Єгипту, однак заблукала в пустелі й, коли закінчилась вода, плакала у відчаї, готуючись до смерті. Бог змилосердився над нею і послав ангела Гавриїла, який вказав на джерело. Зрештою, Агар із сином, який став родоначальником арабів, оселились у пустелі Паран. Композиція галерейного твору заснована на раціонально модельованій динаміці, узгодженні постатей у різких барокових ракурсах з діагоналями формату. Важливого значення набувають ритмічні перегуки. Так, збіжній із «активною» діагоналлю лінії, окресленій лівицею Агар і правицею ангела, суголосить паралельна діагоналі права рука Агар, а діагоналі, окресленій відхиленою головою Агар, її лівим плечем, лівицею Ізмаїла – паралельна «пасивній» діагоналі ліва ангельська рука. Образно значущим є розташування у верхньому і нижньому сегментах перетину діагоналей ангела і малюка Ізмаїла, що у першому випадку створює враження домінування в композиції, у другому – материнського та ангельського захисту. Експресію посилюють різноспрямовані рухи углиб картинного простору і на глядача, що утворюють «просторовий бароковий зигзаг». Сяюча гама сріблясто-перламутрових, попелясто-блакитних, рожевих, бузкових кольорів, серед яких домінують золотисто-вохристий (шати Агар) і червоний (драперія, що огортає ангела), вказує на тісний зв’язок з мистецтвом Венеції. Пейзажне тло, наче «напоєне» прохолодою і вологою, написане з майже акварельною чистотою і легкістю.
Правове регулювання
Львівська національна галерея мистецтв імені Б.Г. Возницького