Сiльська школа

Бартоломеус Моленар

  • Сiльська школа 2
  • Сiльська школа 3
Основна інформація
ID
Ж-807
Автор
Бартоломеус Моленар
Назва
Сiльська школа
Техніка
олійний живопис
Матеріал
дерево олія
Розміри (висота x ширина, см)
49 x 69.2
Додатково
Інформація про автора
Автор
Бартоломеус Моленар
Роки життя
1618–1650
Країна
Нідерланди
Біографія
Бартоломей Моленар (1618–1650) – нідерландський художник Золотої доби. Народився у сім’ї кравця Яна Міхельсена Моленара, троє з восьми дітей якого обрали мистецький шлях. Все своє життя Бартоломей Моленар прожив у рідному місті Гарлемі. Його старший брат, Ян Мінзе, мав особливий вплив на творчість Бартоломея. У 22-річному віці митець став членом Гільдії св. Луки. Був майстром жанрових сцен, а зображуючи селян в інтер’єрах часто затемнював нижній кут роботи. Твори художника зберігаються в колекції Національного музею Швеції, Національного музею у Варшаві, Вустерського музею мистецтв, Національного музею у Кракові та Музею Вальрафа-Ріхарца.
Опис роботи
Голландія у ХVІІ ст. стає найважливішим центром європейської культури. Кальвінізм, найсуворіша течія протестантизму, повністю витіснила вплив католицького духовенства на мистецтво. Оскільки релігія не передбачала розписів та живописних полотен у храмах, то художники все частіше зверталися до станкового живопису. Працьовитість, старанність, любов до порядку і чистоти знайшли відображення в картинах, де показано голландське життя. Окрім того, люди прагнули знань, адже освічена людина покращує не лише власне життя, а й змінює свою країну. Духовна атмосфера сприяла розвитку філософії, математики та природничих наук. Свобода та освіченість зробила Голландію однією з наймогутніших країн у Європі.
Картина «Сільська школа», що вірогідно належить пензлю Бартоломеуса Моленара, яскраво відтворює освітній процес. У старій занедбаній клуні, яку пристосували під школу, змальоване згромадження селян різного віку, які вчаться читати й писати. Учні сидять на довгих лавах, дехто на підлозі, тримаючи списані сторінки. На стіні – великий білий аркуш з текстом. Заголовок «BOERE» (з нідерландської – «фермер») вказує на тему уроку. Виділена яскравим світлом частина твору асоціюється з променем знань, який пробиває темряву невігластва. Світло вихоплює нечіткі обличчя людей, на задньому плані просто постатей, чим підкреслює масовий характер такого дійства. Але наука не буває «без бука», тож в центрі картини учитель різкою карає учня за непослух, неуважність чи нестаранність.
Правове регулювання
Львівська національна галерея мистецтв імені Б.Г. Возницького